{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

Lændedækken trækker sadlen tilbage {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Hvad gør I ryttere, der både rider 'seriøst' i ridehus, men også længere ture om vinteren. Jeg har et lændedækken i uld som spændes i gjordstropperne med velcro, problemet er bare, at ulden kun gå med hårene og derfor ryger dækkenet længere og længere tilbage hver gang han tager et skridt og ender faktisk med at trække min sadel med længere tilbage end hvad der er behageligt. Har forsøgt, at spænde den i stigremmene, men det trækker mine ben ret meget tilbage - hvilket også er nederen
Hvad gør I her?
Er ikke interesseret i en løsning til flere tusinde kroner.
Håber I kan hjælpe - på forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lændedækken trækker sadlen tilbage
  • #1   9. okt 2019 Klip og så showshine, så det kan glide.

  • #2   9. okt 2019 Jeg er dum.
    Hvorfor lændedækken??

    Showshine kan gøre alt glat.
    Mere Showshine = mere glat.


  • #3   9. okt 2019 Har klippet ben og underhals, men vil gerne vente lidt med at skulle klippe resten af kroppen - hvis det overhovedet bliver aktuelt

  • #4   9. okt 2019 Fordi han ellers kommer ret hurtigt til at fryse. Normalt varmer jeg bare op med et almindelig uldtæppe, men det er mere behageligt og nemmere med at lændedækken på tur.

  • #5   9. okt 2019 Hvad med et lændetæppe af andet materiale der ikke er så tungt, eller måske et i uld der har anden/bedre pasform? smiley

  • #6   9. okt 2019 bruger ikke selv længdedækner
    men har da lige siddet og googlet lidt, og det tyder på at du ikke er den eneste med det problem. det ligger åbenbart bedst vist man bare bruger det på skridtturer

    de fleste anbefaler et ridedækken som lukkes foran sadlen. det skulle være mere stabilt ved alt ridning


  • #7   9. okt 2019 Tænker også kun at der er to løsninger:
    - Mindsk friktionen i pelsen (showshine, klip, etc.)
    - Andet dækken (evt. med glat underside)


  • #8   9. okt 2019 Jeg tror det er dit tæppe som er problemet.

    Jeg bruger selv et uldlændetæppe og har ingen problemer med det. Det jeg har skal spændes fast nede ved gjorden og er faktisk meget tungt i det. Så det bliver liggende under en væddeløbstrav smiley

    Men jeg ville også prøve en gang showshine.


  • #9   9. okt 2019 Hvis du kan sy - eller kender én der kan - så er det rimeligt enkelt at sy nylonfor i et lændedækken. Ellers vil jeg tilslutte mig ideen med showshine.

    Jeg sætter i øvrigt altid stropperne i mit lændedækken fast i den yderste ende af stigremmen - du ved, den ende som er stukket gennem sløjfen i sadlen.


  • #10   9. okt 2019 Tænker køb er ordenligt med bedre pasform. De billige ligger virkelig os dårligt lig meget om de er uld fleece eller bar regn. Vælg noget i stil med thermatex de ligger fantastisk på alt.

  • #11   9. okt 2019 Jeg ville starte med at prøve med showshine. virker det ikke så ville jeg købe et andet lændedækken som måske er mere glat indvendigt.

  • #12   9. okt 2019 hmm jeg oplever ikke selv de problemer er sadlen tilpasset af sadelmager eller måske længe siden? smiley ellers vil jeg sige klippe hesten

  • #13   9. okt 2019 Er det nødvendigt, når der er pels på røven?
    For jeg ville da overveje nødvendigheden.
    Og ja, ellers ska du finde noget med nylon, da det fungerer til lang pels.


  • #14   10. okt 2019 Termatex synes jeg ligger godt, ikke for tunge og holder godt med varme. Og så binde det fast i stigremmen. Når det er rigtig koldt vinter, har jeg lændetæppet under, og et fleecetæppe over mens jeg skridter varm, smider så fleecetæppet og traver lidt varm med Termatexen til han er helt varm smiley

  • #15   10. okt 2019 Thermatex ligger fint og er ikke tungt. Samt at det transpotere fugten væk fra hesten.

    Jeg sætter det i stigremmesnippen, lige før sløjfen på sadlen.

    Men, jeg undre mig, dog over at et tæppe er i stand til at trække sadlen bagud - det lyder lidt mystisk, hvis sadlen er tilpasset og eller aldrig glider bagud....


  • #17   10. okt 2019 Tænker flere ting her..
    1: hvis sadlen trækkes tilbage pga. et lændetæppe der er spændt i gjorden, så skal du spænde din sadel noget mere..
    2: Hvis jeg havde en dækken der gav disse problemer, så havde jeg ikke søgt en løsning på at afhjælpe problemet, jeg havde købt et andet dækken.
    3: Pris og kvalitet hænger desværre tit og ofte sammen.


  • #18   10. okt 2019 Jeg bruger et lændetæppe fra catago som jeg bare sætter fast i stigeremmene (den løse del) og der er ingen problemer og kan sagtens ride med det under hele træningen. Så måske er det materialet?

  • #19   11. okt 2019 I min optik er lændedækkener GENIALE, hvis man har en vågen/varm/frisk hest. Jeg synes, det er decideret risky at ride på tur med alm. skridttæppe, hvor man sidder ovenpå tæppet. Man sidder simpelthen så glat og usikkert. Jeg skridter stort set altid med mine skridttæpper kun liggende over bagsvitslen, og på tur har jeg altid lændedækken på... Er hesten helt kortklippet og vejret rigtig ringe, rider jeg ikke længere ture om vinteren. Generelt er jeg så heller ikke på så mange ture smiley

    Jeg tror dit problem skyldes enten en dårlig pasform, eller at lændedækkenet er uld - det er ofte tungere og stivere end fleece... Jeg har et tyndt fleece-agtigt fra Catago, og det giver slet ikke de problemer smiley Longerer endda med det til tider. Så måske overvej et, der ikke er uld? Selvom det ikke er lige så lækkert smiley


  • #20   1. nov 2019 Sadlen er tilpasset af sadelmager fra blot 4 mdr siden - så der burde ikke være noget, at komme efter der. Normalt er det ikke et problem, at sadlen ryger tilbage.
    Det kunne være en løsning at spænde gjorden mere, selvom jeg selv syntes den sidder ret stramt.
    Det ene lændedækken er ren uld og fra HorseGuard, den anden er en efterligning af Theramax - der er problemet ikke ligeså stort. Men pasformen er elendig på begge, da han er en stor hest og størrelserne går “kun” til str. XL og her mangler noget der ligner 10 cm ????
    Han er klippet på hele kroppen og vi rider kun udenfor - så ja, lændedækken er nødvendigt.
    Jeg har anskaffet mig nye lændedækkener - uden hjælp. Derfor søger jeg en løsning, for at høre, om andre har oplevet lignende
    Tak for jeres hjælp. Vi må forsøge os med noget helt andet smiley


Kommentér på:
Lændedækken trækker sadlen tilbage

Annonce