{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Dårlig træning - Hvad gør i? {{forumTopicSubject}}

Alle har vel prøvet at have en mega dårlig træning i enden spring eller dressur. Det er aldrig rart at slutte ens tur af på en dårlig måde, hvor man ikke syntes noget er lykkes en.

Mit spørgsmål er så, hvad gør i når i har haft en dårlig træning?
Øver i videre dagen efter, og hvis det er spring springer i så dagen efter for at slutte af med et par gode spring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig træning - Hvad gør i?
  • #1   24. okt 2019 Hvis jeg har haft en dårlig tur, så bruger jeg noget tid på at reflektere over, hvorfor det gik dårligt. Forlangte jeg mere, end hesten kunne honorere? Forlangte jeg mere, end jeg selv kunne honorere? Gik jeg for hurtigt frem? Varmede jeg ikke nok op? - osv.

    Når jeg har fundet ud af det, så ved jeg også hvad jeg skal gøre anderledes næste gang - og så ærgrer jeg mig ikke mere over det smiley


  • #2   24. okt 2019 Det er en god ting at lære sig selv at skifte plan når man oplever at træningen ikke fungerer. Sæt forventningerne ned, lav noget du ved hesten er god til, eller lav noget helt andet. Så kan man altid få en god træning selvom det ikke starter så godt. Lad være med at fortsætte en hel time eller hvor længe det måtte være, med at knokle med noget som bare ikke fungerer.
    Når det er sagt, hvis jeg oplever en ting der bare slet ikke fungerer, så giver jeg hesten en pause fra den øvelse eller træningsform i nogle uger.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   24. okt 2019 Justere undervejs i træningen.

    Hvis hesten eller rytter ikke er motiv vejret, så justeres træningen så ledes at man er sikker på at slutte af på en god måde.


  • #4   24. okt 2019 Altid slut godt af - uanset hvor langt man må komme tilbage i sin træning.

    Jeg kan godt have en dårlig tur, flere dage i træk. Men det vigtigste er at hver eneste tur bliver sluttet positivt af, for den stemning sætter sig i kroppen til næste tur.
    Nogle gange betyder det at slutte positivt af i springning at jeg kommer over 10 cm. I dressur kan det være at hesten går lang og dyb med et fint sving og ok runding. Selvom vi normalt er på et langt højere niveau når det hele spiller.
    Så nej, jeg terper ikke videre i det der ikke fungerede dagen i forvejen, for jeg sørger for at lukke det "kapitel" samme dag, som det bliver åbnet. Også starter jeg fra frisk dagen efter.


  • #5   24. okt 2019 enig med AMT smiley

    Jeg har sjældent en dårlig træning og hvis jeg har er det ikke hestens skyld.

    hvis jeg kan mærke hesten ikke er motiveret til det jeg havde lyst til så laver vi bare noget andet. ridning skal være sjovt for alle parter. Det nytter ikke noget at være vred og knokle derud af bare fordi man havde bestemt sig at "det skal vi idag!" Det er en kamp man ikke vinder.

    undgå konflikt, stop mens legen er god, slut af med en ting man ved hesten er god til evt.
    Hvis man slutter af med en dårlig træning og vil se om man kan få hesten til hvad end man prøvede på dagen efter, så enten prøv på en anden måde eller vær sikker på du ikke går ind i træningen med de samme briller og følelser man havde ved træningen forinden. sænk forventningerne og evt gå et skridt tilbage.


  • #6   24. okt 2019 Stop.

    Hvis hest eller menneske har en dårlig dag, så er det kun naturligt.
    Smid ambitionerne ud.
    Slut evt efter et par minutter, hvor i har gjort noget i kan.

    Hvis det sker regelmæssigt - find årsagen, fjern årsagen og tænk igen.
    Jeg er stor tilhænger af princippet.
    Hvis det går godt, har du en god hest.
    Hvis det går skidt har du en dårlig rytter.

    Dvs problemer med dyrs træning - se på mennesket.


  • #7   24. okt 2019 hvis noget går dårligt laver jeg noget jeg ved vi har sucess med, også selvom det ikke er noget stort, bare for at rideturen ikke slutter dårlig. Jeg prøver ikke at skrabe for meget i alt det dårlige. Syntes at min hest ofte har godt af at tænke over tingene lidt, og så næste dag går det langt bedere. Hvis jeg så fortsat har en dårlig tur tænker jeg over årsagen og fikser det (mangel på muskler? signal forvirring? vejr påvirkning? smerter? ect.

  • #8   24. okt 2019 Jeg reflekterer over, hvad jeg har gjort forkert, og hvad der kan gøres anderledes. Men modsat en del andre, så ser jeg også på min hest - har han opført sig anderledes end normalt? Så kan det sagtens være en dum sadel el. noget - den slags tænker jeg især, hvis jeg har skiftet udstyr / foder / andet. Du kan være dygtig grand prix rytter, men ligger sadlen elendigt, så har hesten ondt og er mere stiv - ligegyldigt hvem man er.

    Og ellers så klager jeg min nød til min berider - og hun er heldigvis både på sms og opkald. Hun er simpelthen så god. Og hun kommer altid med nogle konkrete ting, jeg kan gøre, indtil hun kigger ud igen, og så vedbliver hun at sige lige præcis to ting til mig: "Hold planen" og "der er en ny dag i morgen" smiley Ellers så aftaler vi, han får en tur i longe en dag eller to, og så starter vi på ny smiley Jeg har også i perioder fået undervisning 2-3 gange på en uge, hvis noget bare DRILLER. Det hjælper mig meget, især at høre hvorfor der sker det, der nu sker smiley

    Man er IKKE en dårlig rytter, fordi man har en dårlig ridetur - det betyder man arbejder, man rykker på tingene, man øver sig. Man skal bare reflektere og øve sig. Hvis man hver dag rider og bare synes, alt er godt, så er det tit fordi, man ikke får fat i nogle ting og får rykket på hest og rytter. Ikke at det skal skabe konflikter, men det kan godt skabe mere uro i en periode, en lidt mere snæver hest eller en hest, der tager godt fast i strikkerne en periode el. lign., og det er i min øjne IKKE et tegn på, man er en dårlig rytter. Det er et tegn på, at man øver sig og prøver, og så skal man blot være opmærksom på, at man får rettet tingene, og har en god underviser med inde over smiley


  • #9   24. okt 2019 For at være ærlig, så har jeg som udgangspunkt aldrig i dårlig træning - føler jeg at noget går skævt ved jeg, at det er tid til min underviser kommer ud.

    Når ovennævnte er sagt er det ikke ens mens at alle ture er som ønsket eller planlagt, men min træning tilrettelægges efter hvordan både jeg og hest er den pågældende dag, og justeres også løbende.
    Jeg har haft dage, hvor planen var at longere, men hesten var helt og allerdeles ikke der i hovedet. Det har måske både blæst og støvregnet, der er træer langs banen der blafrer, og der gemmer sig hestespisende monstre over alt, og hest har mest af alt lyst til at løbe skrigende bort. Så er kravet nedjusteret: Vi skal kan trække roligt på gårdpladsen mellem stald og ridebane - dvs. at nå ned på ridebanen er ikke længere et mål eller succeskriterie, og det er ok.

    Omvendt er der også dage, hvor ALT klapper som det skal. Planen var måske bare at ride lidt dressur på banen (skridt + trav, da vi ikke har galoperet meget endnu), men det hele flasker sig megagodt, så kan det godt være dagen, hvor jeg under ridning ændrer til at vi også skal galopere, fordi der bare er den rette ro og koncentration til noget der er lidt svært. Når så der er en enkelt rigtig galop stopper jeg også gerne (også selvom jeg mest af alt har lyst til at fortsætte, fordi det går bare så vanvittigt godt).


  • #10   24. okt 2019 Hesten er 9/10 gange indlæringsmæssigt upåvirket af om I slutter med en "fiasko", det er mere os der gør det til mere end det egentlig er.
    Jeg har ikke ret mange dårlige træninger mere fordi jeg altid tilpasser min træning undervejs, og selv hvis vi skulle have en mindre god dag fokuserer jeg på det positive der er sket. Har hesten reagerer på mine signaler? Ja/nej. Blev den bange for noget? Ja/nej. Den der mega gode overgang vi fik, som jeg huskede at få rost, eller en "perfekt" udført øvelse for det niveau vi er på lige nu, osv, osv. Selvom det er minimale ting, så hold fast i det positive, for det ændrer din indstilling og det mærker din hest med det samme!

    Jeg var ude og lave en opvisning med min hest for nogle uger siden. Han gik fint op i trailer og var på mens vi varmede op. Ikke ret lang tid inde i vores "program" gik han bare død og gjorde ikke noget af det jeg bad om, så jeg stoppede inden vi havde brugt vores tid ud. Og han ville absolut ikke gå i trailer da vi skulle hjem igen.
    Men han opførte sig rigtig pænt, og han er ellers ikke med i byen ret ofte længere. Inden han gik død red jeg ham lidt og her var han super fin, ville galoppere en hel masse hvad han ellers syntes var træls og ubehageligt. Og så gik han virkelig godt mens vi varmede op. Det er det, jeg har fokuseret på, og nu er jeg egentlig rigtig glad og stolt af den oplevelse vi fik!
    Det hele handler om dit mindset smiley


  • #11   24. okt 2019 Jeg slår mig selv i hovedet og ender som regel med at græde... ikke pga hesten men fordi jeg mener at det altid er rytterens fejl at træninger går dårligt. Jeg øver mig i at mærke efter på dagen, og ikke at overskride min eller hestens grænse. Det bliver bedre.

    Men jeg bliver så emotionel af dårlige ture, for så har jeg ikke været fair, og så græder jeg Altså... lol


Kommentér på:
Dårlig træning - Hvad gør i?

Annonce