{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.490 visninger | Oprettet:

Hjælp! Adfærdstræning til pony.. {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Har brug for lidt hjælp da jeg virkelig er på bar bund.
Sagen er den at jeg er begyndt at ride en meget sød og smuk pony. Han er 11-12 år og maks 1'er.

Under ridning er han fin, gør ikke noget medmindre jeg giver de forkerte signaler eller ikke får brugt hovedet ordentligt.

MEN MEN MEN..

Så snart at jeg skal have ham ind fra folden så starter møllen, han løber nærmest ud af folden for at nå til græsset udenfor. Men det er der kommet skik på da jeg går med kæde på ham.

Så går det fint med at komme ind i stalden. Når vi så er kommet ind i stalden starter han med nærmest bare at trække mig hele vejen ned til sin boks og ind i den. Men dette er også blevet langt bedre fordi jeg lukker boksen inden jeg går ud og henter ham.

Når vi så skal sadle op står han SÅ uroligt. Han er en meget nysgerrig hest og vil gerne følge med i det hele. Desværre så bider han, ikke af ond mening men napper bare ud efter en når man strigler ham. Kan dårlig nok lukke eller åbne dækkenet uden at blive bidt i.

Under opsadlingen går det også fint nok, men så snart vi kommer over i ridehuset eller banen, så står ponyen ikke stillle. Man kan ikke spænde gjorden eller stigebøjlerne til uden han igen vader rundt. Han er mega dårlig til at stå tille ved skamlen, og går inden man er kommet op. Han går også bare selvom du skal spænde gjord oppefra.

Kan godt sige jer at jeg er ved at blive sindssyg af at han ikke kan stå stille i 5 min. uden at bide, gå frem, gå til siden eller have sit fokus alle andre steder end hos mig.

Når vi rider er hans fokus dog hos mig, men så snart vi er i stalden igen er han uudholdelig.

Så jah, er rigtigt glad for ham og han er ellers bare sådan en sød pony som har super meget potientale. Men er virkelig på bar bund mht til at kunne få trænet noget af de små nykker ud af ham.

Så jah, kom med jeres bedste råd og håber den lange tekst er til at forstå.

Billede af den omtalte ballademager smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Adfærdstræning til pony..
  • #1   12. nov 2019 Hvad motiverer ham??
    Godbid? Ros??

    Alle dyr, Inkl heste og mennesker, lærer via belønning.
    Der er direkte belønning. Fx chokolade smager godt.
    Eller indirekte belønning - man føler lettelse "pyha, der undgik jeg lige x". Fx jeg tager jakke på for at undgå at fryse.

    Du kan træne ham til at stå stille.
    Evt start fra ryggen. Med whoa, stop, eller hvad du nu vil have, at signalet er. Parer + ordet I skridt.
    Senere bare parer via ord.
    Husk at ros, når det ønskede sker.



    Senere.
    Gå lidt rundt med ham.
    Giv ham ordet. Ros.

    Senere.
    Gå med ham.
    Gå et par skridt væk. Ros ham.
    Husk at give en anden kommando, når han skal "skifte gear" fra at vente til at følge efter.
    Fx whoa. Du går et par skridt væk. Roser.
    Går tilbage. Siger kom, når han skal følge efter igen.
    Hvis du vil give dyr en kommando, der skal fortsætte på ubestemt tid, så er det meget vigtigt at give en ny kommando til fx at gå fremad, før dyret opgiver at holde fast i den første kommando.

    Hvis jeg siger sit til min hund, og hun ikke får en kommando "fri" eller "kom", så er det jo bare op til hende selv at gætte, hvor længe kommando sit varer, og så rejser hun sig jo bare, når hun synes det er passende.
    Og jeg ønsker jo at kunne sige sit, gå væk, gøre noget og komme tilbage. Hun skal vide, hvornår opgaven er fuldført for at kunne træne tålmodighed.


  • #3   12. nov 2019 Jeg tror jeg ville starte med at arbejde lidt fra jorden på banen. Evt med en god rebgrime på, da de er stærkere end almindelige grimer og derfor er nemmere at give signaler i.

    Der er flere ting der kan spille ind og som kan trænes. Det virker til at den allermest mangler ro. Bidningen kan komme som en fustrations-ting. Jeg synes du skal starte ved at øve et godt stopsignal og baksignal. Træn derfor, fx på ridebane først, at gå - stop - bak (tilføj evt et mundtligt signal fx whoa og lav selv en udåding ved stopsignal). Bestem dig selv for et tempo og en placering, fx lige foran hestens skulder, når den går for hurtigt, så stopper du den (reagerer den for langsomt så bak det antal skridt den er gået for langt). Når det sidder i skabet på banen, så tag det ud for banen, langs den rute I går til og fra fold/boks i og til sidst kan du gøre det fra sadlen. Prøv selv hele tiden at vær rolig og træk vejret. Det glemmer man tit når man har med en frisk hest at gøre, men jo mere frisk/frustreret den bliver jo vigtigere er det man selv er rolig. Du kan tilføje godbidder som ros, at stop=godbid, hvis hesten kan kaperer det. Ellers kan mundtlig ros, nus og ro nogle gange være nok. Husk i starten når du stopper den, så ikke stå for længe og det skal være dig der sætter den igen og ikke omvendt. Angående manglende fokus på dig, kan du øve når du trækker med den og den mister foskus, så træk hovedet en smule mod dig og ros den.

    Han lyder som en hest der er meget "over det hele" og sikkert går ind i dit space. Prøv derfor at lav en øvelse man kan kalde "statue". Det går egentlig bare ud på, at hesten står stille (start et sted den er tryg) og du står så langt fra den at den ikke kan nå dig, men tæt nok på til at du kan give signaler. Så er øvelsen egentlig bare at stå og slappe af, hver gang hesten flytter på sig, beder du den pænt om at gå tilbage igen (kræver derfor godt baksignal). Du skal bare stå og slappe heeelt af. Jeg gør selv det at stå og hvile på det ene ben med halvlukkede øjne. Min "up in ya face" hest forstod øvelsen med det samme og han virker til at kunne lide den. Jeg bruger den også mellem øvelser, så man lige får en pause og finder sig selv og hinanden.

    Det kan være du ville have godt af lidt undervisning, ofte kan man komme meget langt bare på 1-2 undervisningsgange hos en med forstand på den type adfærd.


  • #4   12. nov 2019 Min egen erfaring med det er, at man skal være et skridt for an hesten, spotte hvornår den skal til at lave sine unoder og så bremse dem der, ved at sig FY eller EJ... eller hvad der nu passer bedst i din mund. Når det er gjort tilstrækkeligt mange gange så opdager hesten, at du ikke finder dig i det og spotter det næsten før den har tænkt sig at lave unoden.
    Du vil se, at hesten, næsten, tænker: Hvor viste du fra, det jeg ville til at lave?? Heste kan ikke tænke, men det føles lidt sådan.


  • #5   12. nov 2019 Mange tak for gode svar.

    Godbidder er desværre ikke en mulighed da han så bliver helt ukontrollerbar og skaber sig endnu mere( skraber, napper i luften, vader rundt når han står bundet)
    Har overvejet rebgrimen men forstår ikke helt brugen af denne. Kan ikke forstå hvordan den kan være hårdere end en alm. grime. Når den sidder løst.

    Vi får dressur undervisning og får rigtigt meget ros. Kæden fungere rigtigt godt for os til og fra fold.

    Desværre er det mega irriterende ikke at kunne tage ham ud af boksen uden at skulle have kæden på. Det drejer sig om at gå ligeud og bakke 3-4 skridt for at spænde ham fast på staldgangen. Og her tonser han bare ind i boksen igen.

    Til den der skrev det med personal space. Er det helt rigtigt. Han vader bare ind i mig og jeg kan fx ikke trække ham en tur uden han nærmest går foran mig jeg skal gå med ham i totalt strakt arm.

    Har overvejet klikker træning, men er heller ikke helt sikker på hvordan det fungere.

    Han er en new forrest pony som er okay kraftig. (Ved ikke om det kan ses på billedet) så når man vil gå så går han. Jeg er ikke den store horsemanship rytter og ønsker ikke at investere i undervisning fra jorden af.. men tak for de gode tips. smiley


  • #6   12. nov 2019 Det er sådan set ligemeget om du er "den store horsemanship rytter".
    Det er der ingen krav om.

    Men horsemanship er et moderne bullshit ord, ligesom fleksibel, forandringsparat, ligestilling og økologisk.
    Men, selvom horsemanship er et bullshit ord lægger der sandhed i, at for at få glæde af din hest, så skal du også kunne håndtere den fra jorden.
    Horsemanship er et populært ord, fordi håndtering af hest er nødvendigt i dagligdagen.

    Hesten gør ikke dether af ond vilje. Men, det virkede i går at trække, så den vil da også lige gøre det i morgen.
    Medmindre at du lærer om at håndtere hesten fra jorden. Og at du og hest lærer et fælles sprog, så den også fra jorden af ved, hvordan den gør sit menneske glad OG samtidig kommer videre til de interessante ideer og aktiviteter.


  • #9   13. nov 2019 Tror i misforstod mig lidt. Ønsker ikke at give ekstra penge hver måned for en ekstra omgang undervisning. Og med horsemanship mente jeg at jeg ikke er så stærk i øvelser for jorden. Men har heller ikke råd til at få ekstra undervisning desværre.

    Men syntes i kommer med nogle gode svar, og ja havde også tænkt mig at droppe kæden i den nærmere fremtid.


  • #11   13. nov 2019 Jeg skal være ærlig at indrømme at jeg ikke har læst de andre svar.

    Jeg synes han lyder som en meget sulten pony.
    Jeg ville sørge for at han kunne spise noget hø, mens jeg strigler, og så se om ikke han falder lidt til ro.

    Hvis han ikke har grovfoder på folden vil han jo være sulten, hvilket nemt kan give uønsket adfærd.



  • #12   13. nov 2019 Han er en meget sulten pony, som PT. er på diæt for at tabe de ekstra kilo.
    Han får wrap 3x dagligt plus krybbefoder 2x og har adgang til halm på folden.

    Når jeg sadler ham af, tager jeg ofte sadlen af inden han får lov at komme i boksen. (Sadlen er helt ny) men så strigler jeg ham imens han spiser sin aften wrap. Og det plejer at gå okay idet at han koncentrerer sig om wrappen men desværre er det ikke en mulighed altid at kan kan komme i sin boks med det samme.

    Lisette s:

    Nej det har du ret i, men han har været sendt til en adfærdsterapeaut uden nogen forbedring. Så har hverken råd eller lyst til at investere i undervisning. Og jeg vil ikke laded det gå ud over min dressur undervisning


  • #14   13. nov 2019 Nej, men HAR allerede været ved en underviser som ikke kunne hjælpe ham. Ja tror jeg vil prøve med rebgrime og noget træning i ridehuset. Også kom de andre også med nogle gode forslag. Tak for svar smiley

  • #16   13. nov 2019 Hej Nikoline.

    Forestil dig, at du i stedet for 1-2 dressur lektioner får 1-2 lektioner i at håndtere hest fra jorden.
    Det vil ikke gå ud over din dressurfærdighed.
    Tværtimod, så vil konflikt niveauet imellem jer nok falde, og med færre frustrationer har du mere overskud til at kunne vælge at koncentrere sig.


  • #18   13. nov 2019 Det handler ikke om at nogle kommer ud og hjælper ham (eller jo i sidste ende) men mere om at lære dig nogle redskaber som gør at han bliver MEGET nemmere at sjovere at være sammen med og det bliver også federe for ham.

    Det er ikke fordi du skal lave en masse “horsemanship” øvelser og bruge en masse penge på det. Den træning jeg har foreslået ser jeg slet ikke som andet end helt almindelig omgang med hesten som man burde lære ALLE heste.
    Husk på at heste ikke bare automatisk ved, at vi vil have dem til at gå pænt eller stå stille, vi skal lære dem at den adfærd vi ønsker og så bliver den den de ønsker.


  • #19   13. nov 2019 Hvis den er på diæt, så husk den gamle tommelfingerregel.
    "En hests mæthed sider i kæberne". Dvs du kan ikke give den et lækkert måltid krybbefoder, og tænke at nu er den mæt.
    For en hest handler det om, at en passende stor del af døgnet spiser den.

    Hvis du kigger på foderet og kalorieindhold, så svarer et kilo krybbefoder cirka til 2 kg godt hø.
    Et kilo krybbefoder tager ret kort tid at æde.
    2 kg hø tager længere tid, selv hvis du bare lægger det i en bunke.
    Hvis du blander halm i høet, så skal dyret bruge tid på at sortere lækre høstrå fra kedeligt halm.
    Du kan forlænge ædetiden yderligere ved at bruge hønet mv.
    -Hvis pony er på skrump, så minimer krybbefoder og giv så meget hø, som du kan.
    Så minimerer du dårlig adfærd pga sult, og hesten har det bedre undervejs.
    Ren winwin


  • #20   13. nov 2019 Underviseren var aldeles ikke dårlig hun har trænet mange heste, desværre var nemo ikke modtagelig overfor undervisning. Pony får massere af mad i det omfang hans diæt tillader det. og er normal glad og frisk så mavesår er vist ikke tilfældet

  • #22   13. nov 2019 Ikke modtagelig for træning findes ikke.
    Alle levende væsener reagerer på deres omgivelser - det er jo en del af definitionen på at være levende.
    Og alle dyr med nervesystem kan i varierende omfang lære.

    Men, der er forskel på, hvilke form for træning, som man reagerer bedst på.

    Hvis x metode ikke virker, så må man skifte til en anden metode.
    Kan underviseren ikke skifte imellem metoder, så kan du bare ikke bruge lige den underviser til din pony.

    Hvis mennesker gør noget, som er idiotisk set med dyrets øjne, vil dyret prøve at gøre det eneste, der giver mening.
    Hvis jeg træner apport med en punkteret bold, bolden synker kan jeg ikke få min hund væk fra vandet. Hun bliver ved med at prøve at finde bolden. Efter en halv time må jeg bare smide tøjet og værdighed og gå ud og hive min hund ind, selvom jeg skal gå rundt i vand til brysterne.
    Hun er avlet til at have en stærk motivation for at apportere fra vand. Det kan ikke ændres - jeg skal bare ikke bruge ting, som synker.
    Hvis din pony har en lignende stærk motivation til at gøre, som den gør, så skal der ekstrem god træning til at ændre, hvis fx en sulten pony prøver at nå en tot hø.

    Med rette træning kan dyr lære ufattelig meget.
    Virker træning ikke, så skal man bruge pisken til at slå sig i hovedet og så skifte metode.
    Men, tænk evt over om dyret har et motiv for sin adfærd - og fjern problemet bag motivet, ellers er det svært at komme videre.


  • #24   13. nov 2019 Hesten skal bare slankes lidt. Han har ikke mavesår. Og er bare lidt utidig. Nej han er ikke modtagelig overfor den træning hun lavede. Men hun var en komepetent træner der har flere års erfaring. Jeg sprugte om råd til idt træning der kunne laves af mig og ikke andre. Og ikke om min pony har mavesår eller ej

  • #25   13. nov 2019 Nemo er min pony, og han går bestemt ikke og er sulten hele tiden... men, han var meget undervægtig da jeg købte ham +100 kg, og var vant til at skulle kæmpe for sin mad, så dette ligger dybt i ham.
    Derudover er han en meget stærk pony, som godt ved det.
    Han havde fået lov at styre hele showet da jeg fik ham hjem, så han var absolut ikke indstillet på, at jeg skulle bestemme noget som helst... dette er dog blevet meget bedre, men jeg har også ejet ham i snart 8 år.
    Nikoline har ikke redet ham i ret lang tid, og han kan være virkelig strid, indtil han lærer folk at kende, og det er det der sker lige nu.
    Vores underviser kan også jordarbejde, og vi har planer om dette, men jeg tror at Nikoline søger gode ideer til, hvad hun kan lave med ham, når hun ikke får undervisning. Jeg kan såmænd godt hjælpe hende, men vi er sjældent på gården samtidig ( ellers ville jeg jo ikke have brug for en part).
    Nemo mangler intet fodermæssigt, og han skal ikke vænnes til at stå og æde på staldgangen, ej heller trænes med godbidder, da det simpelthen tager hans fokus fra alt andet end mad.... det er prøvet og fungerer ikke.


  • #26   13. nov 2019 I min verden, så får en hest der bider en på hovedet. Ja, det er vold. Men det er det også at give et hårdt ryk i en kindkæde eller et bid. Og det er der nogle der giver en hest for mindre.

    En hest lærer heller ikke at blive inde i en indhegning, hvis der ikke er strøm i tråden.


  • #27   13. nov 2019 Christina B
    Lyder til du har en ung part, der skal have trænet sin personlige gennemslagskraft og tro på sig selv smiley

    Måske de skulle prøve med nogle agility-øvelser, der kunne give begge noget selvtillid og sjove oplevelser sammen.


  • #28   13. nov 2019 Har også vappet ham en et par gange.. fordi vil simpelthen ikke bides i

  • #29   13. nov 2019 Han får også en af mig når han napper..
    og de er skide gode sammen, de skal bare lige lære hinanden at kende ??


  • #31   13. nov 2019 Som jeg læser det, så er du Nicoline B, ikke tydelig i din udstråling over for hesten. Hvis du ligner en han kan trække rundt med og samtidig kan behandle som han vil, ja så gør han det. Ikke af ond vilje, men fordi han kan. Han ser sig selv som den, der skal bestemme, da du ikke gør det. Hvis din udstråling ikke er: Her er det mig der bestemmer, ja så tar han føringen. Det ligger til hestens natur. Den stærke dominere den svage, fordi det gir den bedste mad. Her er det dig, der er den svage og så længe du ikke viser ham en anden side af dig selv, ja så kan du kæmpe med ham, herfra og til evigheden.
    De fleste heste vi omgås er heldigvis afrettede til, at mennesker bestemmer. Men enkelte heste har fundet ud af, at det betaler sig at dominere deres mennesker. Virker det 1 gang, ja så gør det nok også næste gang. Lige indtil DU sætter dig for, at nu går den ikke længere. Du skal ha hjælp til, at vise hesten, hvordan du kommer til at ligne en, der bestemmer og det kan sikkert klares med 1 til 2 lektioner. Når du så har lært det kan du sikkert selv komme videre derfra.
    Så i bund og grund kommer du ikke uden om, at du skal ha hjælp til, at vise hesten hvem, der bestemmer. Det er ikke noget du kommer sovende til og det er ikke en adfærd, der forsvinder af sig selv, bare du ønsker dig det stærkt nok.


  • #32   13. nov 2019 1: Heste kan ikke "bestemme" og "styre hele showet". Det er simpelthen ikke muligt. Hesten skal for at have denne egenskab have en veludviklet frontallap og det har kun mennesker. Derfor er hesten meget "sort-hvid" i dens tankegang.
    Enten er den motiveret. Eller også er den ikke. Hesten her er tydeligvis ikke særlig motiveret for at samarbejde med sine mennesker. Det er der sandsynligvis en god grund til.
    Hesten søger hele tiden væk fra arbejdet og håndteringen. Den bryder ud af menneskers håndtering, søger græs og boks. Altså hesten er stærkt motiveret for frihed. Spørgsmålet er hvorfor.
    Enten har hesten haft temmelig meget held med den her adfærd og så er den blevet indgroet, og skal omskoles til noget mindre farligt. Eller også har hesten smerter.

    2: Alle heste er modtagelige for træning. Det handler om at arbejde med deres motivation, det rette setup og give dem favorable muligheder for succes hver gang. Også selvom man skal sætte kravene MEGET ned.
    Jeg ville ligge en rebgrime og et tungt tov på i al håndtering. Den giver en del muligheder for at genvinde kontrollen og brugt korrekt så er en rebgrime et fantastisk værktøj. Jeg arbejde med den i en del år med min gamle hest.
    Man kunne også overveje at gå i den anden grøft. Arbejde udelukkende med target, motivation og foder. Hesten er fodermotiveret og med den rette træner kunne det virke. Det kræver bare, at man lige får aflært lidt uheldig adfærd omkring godbidder. Men det er ofte simpelt nok.

    Det kræver at man er villig til at yde en indsats. Men hesten kan sikkert hjælpes. Også uden de store problemer. Den største indsats ligger hos handlerne. Rutiner, konsekvens i forstærkning og HELT klare signaler.
    Og så ville jeg faktisk finde ud af om hesten har ondt. Hesten opfører sig som den har.


  • #33   13. nov 2019 Ponyen et tjekket i hoved og mås af flere omgange, og han har ikke ondt. Med til historien hører også, at vi for nylig er flyttet til ny stald, og han har skulle finde sin plads. Han reagerer meget voldsomt på forandringer, og har en tendens til at falde tilbage i gamle vaner. Jeg (ejer) havde ingen problemer med ham før flytningen, men har også taget kampene. Nu er vi gået nogle skridt tilbage, hvilket er et velkendt mønster fra sidste flytning for 5 år siden, og nogle andre flyt inden da.
    Jeg er egentlig ikke så bekymret, de skal nok finde ud af det sammen..... men jo, Nemo tester mennesker han ikke kender!!!
    Han er nødt til at vide hvor han har dem, før han stoler på folk.
    Og heste behøver ikke at have ondt for at opføre sig anderledes.. han er meget følsom og har svært ved at stole på nye.


  • #35   13. nov 2019 Kia, han er ikke motiveret for frihed, han er motiveret for mad.. han søger sin boks og græs, steder hvor der er, eller plejer at være mad.
    I øjeblikket er han underdog på folden, han bliver holdt væk fra maden osv., så for mig at se er det en naturlig adfærd i og med at han er meget fokuseret på mad.
    Det er naturligvis en adfærd der skal aflæres, men som sagt var det ikke et problem før vi flyttede, der kunne mine børn håndtere ham, så jeg ser det som en reaktion på nye omgivelser og nye vaner, som han lige skal fordøje.


  • #36   13. nov 2019 #32
    Du har til dels ret. Heste ikke har en udviklet frontallap, som gør at den kan tænke komplekst.

    Men heste kan godt tænke i sammenhænge. Jeg mener, at forskning har slået fast, at heste kan koble op til otte ting sammen. F.eks. når en bestemt dør åbner, og det er en bestemt person, der kommer ud med fodervognen, så kommer der foder. Det har sådan set ikke så meget med motivation at gøre.

    Heste kan også godt være nysgerrige. Og på den måde finde ud af sammenhænge. I forbindelse med det, har vi måske hørt historier om heste, der kan finde ud af at åbne et led eller en låge. Hertil har det heller ikke noget med motivation at gøre, for hesten ved endnu ikke, hvad den får ud af at åbne leddet eller lågen. Det er først når den er på den anden side, nye muligheder opstår.

    Heste er ikke intelligente som mennesker, de kan ikke konspirere. Men vi bør heller ikke antage, at de er dumme. Og ligesom mennesker er nogle klogere end andre.

    F.eks. hos køer, er det bevist, at gennem avl efter højere foderoptag, har det fået den sideeffekt, at køerne har en tildens til at være mere oralt fikseret. Det kommer til udtryk i køernes tendens til at ville undersøge alt med deres tunge/mund, og sådan lærer de at åbne låger eller trække i snorene i malkestalden, så de får kraftfoder. De kæder ting sammen. Og de lærer faktisk hinanden det, eller lærer af at se på hinanden. Jeg er jo overbevist om, at køer er klogere end heste. Men jeg er klart af den overbevisning, at dyr har en intelligens, dog en anden dimension end menneskers.


  • #37   13. nov 2019 Ann C.
    Køer er så meget klogere end heste - og mindre flugtmotiverede, så de tjekker ting mere ud, før de render...


  • #38   13. nov 2019 Doktor Who
    Ja, der kan man bare se smiley


  • #40   13. nov 2019 Nu kender jeg en hel del til adfærdsbehandlng.
    Jeg er ikke uddannet i det, men den hest på billedet var på ingen måde nem at omgås. Han var noget af et problembarn, der krævede en hel del.

    Han havde en svær seperationangst, som faktisk ind i mellem resulterede i, at han stak af med folk. Fordi han bare ville væk/tilbage. Det fik vi ham overbevist om gennem miljøændringer, træning og faktisk en del gennemgange rent fysik.
    Han havde en periode efter en grim byld som vaccine for nogle år tilbage, hvor han faktisk var temmelig svær at være omkring, fordi du aldrig vidste, hvornår han smed forben efter dig.

    Jeg har aldrig sagt heste var dumme dyr, men man kan altså ikke tillægge dem egenskaber som værende frække eller gøre ting bevidst. Sammenhænge indlæres via kontekstbaseret adfærd. Disse kan være både positive og negative.

    Jeg har aldrig sagt heste var dumme dyr.
    Jeg har mere eller mindre brugt dem som min terapeut i en del år. De er vanvittigt skarpe på følelser, kontekster m.m men det gør ikke, at de har evnen til at tænke så abstrakt, at de bliver frække.
    Enten så ser de en pointe med det, som de gør. Eller også gør de ikke. Jeg arbejder med træning af hunde hver eneste dag pga. helbredet så helt sluppet de har jeg ikke.
    Kan ikke være omkring heste pt.


  • #41   13. nov 2019 Kia, er det nemo du taler om eller hesten på dit eget profil billede?

Kommentér på:
Hjælp! Adfærdstræning til pony..

Annonce