{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Hingste kæde/bid {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er lidt i et dilemma..
Mik hest står i boks ro pga led skade i højre forknæ.. Han skal trækkes med 2 gange om dagen i en halv time.. Han er i forvejen meget energisk og jeg har gået med hingste kæde på ham på tur siden han var 3 (han er nu 5) fordi han stejler og løber væk.. Men mens har har stået skadet og jeg har forsøgt at trække med han har han Hevet meget og voldsomt i kæden, det har resulteret i sår der hvor kæden sidder.. Overvejer et hingste bid.. Syntes bare også det er lidt voldsomt? Men kan jo slet ikke trække med ham nu.. Nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre?? (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingste kæde/bid
  • #1   31. jan 2020 Hingstebiddet er jo ikke mere voldsomt, end du gør det til.
    Jeg bruger det til min, hvis det er nødvendigt, han reagere godt på det.
    Jeg sætter typisk træktovet i både grime og bid.

    Og laver kæden sår, så er det nok den der er det voldsomme, da det ikke er normalt.


  • #2   31. jan 2020 Nej det er meget synd for ham.. Men fra man går ud til man går ind flår han simpelthen sådan i den kæde fordi han bliver så over gearet.. Jeg har virkelig trænet og kunne inden skaden trække ham til og fra fold i alm træktov og grime.. Men så snart det hedder tur sker der et eller andet.. Derfor overvejer jeg hingste bid.. smiley Men kan ikke lige bestemme mig.. For tænk hvis jeg hele tiden skal finde nogen stærkere fordi han bliver ligeglad ??

  • #3   31. jan 2020 Jeg må være helt ærlig og sige at jeg synes hingstebid burde forbydes. Vi er enige om at det er den der "ring" som går hele vejen rundt om undermunden ikke?
    Trækker man i den "rigtige" retning går den "omvendte" port lige ned i tungen. Av smiley Jeg ville simpelthen være bange for også at lave sår på tungen.

    Har du overvejet noget mentaltræning? Det er min erfaring at heste egentlig ofte kan "klare sig" med mental stimulering frem for fysisk, især heste som er lidt varme. Det kan du også bruge når du går tur, så han er opmærksom på dig i steder for at skulle springe rundt. Jeg er klar over at det selvfølgelig er svært når hesten er ved at gå i spåner smiley Men jeg tror bestemt det er muligt hvis man finder noget der virkelig fanger hesten.


  • #4   31. jan 2020 Vi har trænet så meget fra jorden.. Vi har trænet rigtig meget det at han skulle kunne være i han egen krop.. Og det går fint så længe vi står stille.. Så snart vi tager et skridt går det galt.. Han stejler og springer derefter baglæns.. Vi får ro på igen og han sænker pænt hovedet og står lige så stille og er opmærksom på mig og så prøver vi igen at gå og det samme sker.. ?? Vi har haft sådan en horsmanship dame ude og hjælpe og det var hende der lærte os at stå stille.. Og i stalden er han bare så sød.. Så der er så frustrende. ?? Har også en kapsun.. Er bare bange for jeg ikke kan holde ham i den..

  • #5   31. jan 2020 Har du prøvet at lave øvelser i bevægelse?
    De kan, som du nok har lagt mærke til smiley blive meget eksplosive af at stå stille. Og eftersom dit reelle problem er at gå med ham, ville jeg også fokusere på flere øvelser her. Alternativt kan du lave mange (som i rigtig mange) overgange fra bevægelse til stillestående øvelse og så bevægelse igen. Kan han nogle dressurøvelser fra jorden? Versade eller lignende? Det kunne også være noget som spanske skridt, men nu hvor han har skaden i forbenet vil jeg gå uden om den. Men bare et eksempel smiley
    Hvad går din stillestående øvelse ud på? Er det bare at stå stille, eller gør i noget andet også? Hvis du vil bruge det til en overgang tror jeg at du vil have gavn af at lave en egentlig øvelse når han står stille. At ligge vægten bagud på bagparten som en skoleparade kunne også være et bud - det skal selvfølgelig bygges op, men så han også får noget at tænke på når han står stille.
    Nu ved jeg ikke om du i forvejen går med ham på en bane. Men hvis du har en bane og han må gå på blød bund ville jeg helt sikkert lave noget arbejde for hånd med ham den ene af de to gange hvis det var mig - eller i hvertfald prøve på det smiley Altså bare dressur fra jorden - bøjning, stilning, laterale øvelser i det omfang han kan/må. Jeg ved ikke om du kun må gå ligeud?
    Men generelt mentaltræning i bevægelse tænker jeg at du skal kigge lidt på smiley


  • #6   31. jan 2020 Øvelsen går egentlig bare ud på at stå stille og trække vejret da det den gang var et problem at stå stille.. smiley Men så snart vi går fremad er det som om han tænker "løb" og det er rigtig svært at flytte hans fokus når vi går fremad.. For han går bare ind foran mig selvom han godt ved han ikke må.. Og lige nu har jeg ikke en bane.. Men det ville ikke gøre en forskel.. For han er på samme måde på en bane ?? han kan når han koncentrere sig skifte side når jeg går indforan ham med front mig ham, bakke på kommando og smile smiley vi har prøvet at gøre det mens vi går, men det virker ikke rigtig smiley

  • #7   31. jan 2020 Jeg ville nok tale med dyrlægen om det var en ide at give den noget sløvende.
    Ja, det er en elendig "løsning" men hvis hesten ellers er farlig at håndtere??

    Men jeg ville ikke give den et håndkøbspræparat bare fordi man kan - tal med dyrlægen først.
    Ellers - er der ellers et mønster i hvornår hesten kokser i hovedet?
    Er der andet du kan ændre end magtmidler??


  • #8   31. jan 2020 Sløvenede er prøve da dyrlægen skulle fjerne sting hun lavede en recept på det.. Og det gik rigtig godt de 2 første gange vi gav ham det.. Men 3 gang kæmpede han voldsomt i mod og selv med kæde var det umuligt at give ham det.. Det er så snart vi går udenfor det går galt og åbne steder går det helt galt.. Har overvejet at få en træner ud igen.. Men med en dyrlæge regning på over 20000 er det bare ikke lige nu.. Vi kan klik træne os ud af meget og er også igang med at træne at jeg godt han give ham medicin i munden.. smiley
    Ved ikke hvad jeg ellers kan gøre.. For kan helt ærligt ikke holde ham i kun grime lige nu..


  • #9   31. jan 2020 Jeg ville også overveje noget beroligende af en og anden slags v. dyrlægen! smiley Det går ikke hverken for hesten eller dig, at det bliver farligt.

    Og så ville jeg tænke meget over, hvad jeg fodrede med + evt. noget beroligende tilskud. Urtefarm skulle lave flere gode produkter, og man går aldrig helt galt i byen med noget magnesium, b-vitamin, e-vitamin m.m. - alt hvad der kan hjælpe til mindre stress og mere ro. Selvfølgelig skal man lige holde styr på, hvor meget man giver / hvad hesten får totalt smiley

    Hvad hvis du smider en alm. trense på? smiley Det er det, jeg har gjort, når man har skulle trækkes med i "friske" perioder evt. m. boksro el. lignende smiley Det er som regel en fin og nem løsning, og de fleste heste, som vel og mærke er redet, har en idé om, at trense betyder arbejde = koncentration og lydighed smiley

    Kan virkeligt anbefale at træne medicin i munden med en alm. engangssprøjte med rent vand i smiley Det bruger jeg altid til tilvænning af det smiley


  • #10   31. jan 2020 Og P.S. En stejlende og frisk hest i boksro ville jeg ikke gå tur med - jeg ville kun gå i ridehal, indtil den var styrbar. Det tager altså også tit lige toppen af deres "friskhed" og kådhed, når det bare er en kedelig ridehal frem for en skovtur med spændende ting og blæsevejr smiley Hvis du ikke har en ridehal, så på ridebanen i det mindste. Alt hvad der kan give ro OG gøre dig trykkere ved, at der er hegn, hvis den skulle smutte fra dig smiley

  • #11   31. jan 2020 Apropos kapsun. Jeg snakkede med en der havde fået en islænder i træning. Den rev sig løs med alt. Duallygrime, rebgrime og alt andet der var prøvet. Efter hun proppede en kapsun på den og satte den i midterste ring på næsen, fik den næsten væltet sig selv, da den prøvede stikke af. Derefter gjorde den det ikke igen.

  • #12   1. feb 2020 Hvis det står mellem de 2 ting, som det lyder til.
    Virker det som om kæden gør mere skade end gavn.
    Men jeg har aldrig hørt, om skader efter hingstebid og har selv brugt det, uden problemer.
    Så bruger man det rigtigt, skader det ikke, men forkert brug er self ikke godt.
    Min hest er lige flyttet, og havde jeg ikke noget på ud til folden, så var han nok skredet.
    650 kg vinder jeg ikke over.
    Om en uge ka han nok nøjes med grime alene.

    Self ville det være mest optimalt, at du ku træne dig ud af det, men Rom blev ikke bygget på en dag.


  • #13   1. feb 2020 Kan du ikke nøjes med at lægge hovedtøjet på og gå med ham? Kan du ikke holde ham i trensebiddet.
    Vedr. hingstebid, så skal det bruges med stor omtanke, da et forkert eller for hårdt træk kan brække hestens tungeben.
    Jeg har i flere år faktisk benyttet mig af en speciel grime til hingste, og den virker for mig. Den er udformet således at nakkestykket er længere end normalt og går helt ned igennem den ring, som grimeskaftet sættes i, dvs. trækket er flyttet.


  • #14   1. feb 2020 Han får horse lux easy lige nu.. Og har sat ham til 400 kg.. Så han får 400 g på en dag.. Så han får næsten ikke noget foder.. smiley Jeg prøver ved kapsun igen tror jeg også vil jeg se på hvad man kan få af beroligende foder også smiley har også prøvet zink/kobber kur uden nogen form for reaktion.. smiley
    Hvis kapsun ikke virker så må jeg have en ud og vise mig hvordan hingste bid fungere så jeg ikke gør det forkert smiley
    Han er ikke tilredet så han har ikke helt styr på hvad biddet betyder endnu smiley
    Tak for hjælp til ideer smiley


  • #15   1. feb 2020 Kan prøve med bid og så longe tov i hen over nakken så flyttes trykket også.. Og sådan longerede jeg ham inden han blev skadet smiley

  • #17   1. feb 2020 Kan ikke give ham det hvis det skal være en sprøjte.. Han tror der sker noget dårligt smiley men må lige prøve at spørge hende om man kan få noget andet.. Syntes også det er synd han ikke kommer ud smiley

    Kan lige se at domosedan er det jeg har nu.. Og kan slet ikke få ham til at tage det.. Heller ikke med magt.. ?? Han er en spøjs en min hest, en gang i mellem..


  • #19   1. feb 2020 Nej.. Men det gik fint de to første dage.. Og så tænkte hesten næh nej.. Dumme dyr altså ????? men jeg prøver at høre og så prøver jeg noget af det andet også smiley

  • Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #20   6. feb 2020 Det er aldrig hestens skyld, hvis det var mig ville jeg få en foderkonsulent ud så han kan få foder der er tilpasset præcis ham da han nok er virkelig indebrændt og skal have så lidt energi fra foder som muligt.
    Give hesten massage med kuglelejer strigle.
    Stimulere hesten i hovedt med miljøtræning, horsemanship kan også være en fantastisk løsning så han for respekt for mennesker igen.
    Hvis alt kommer til alt og han er for voldsom at håndterer så ville jeg få den kastreret, det kan gøre en kæmpe forskel for hesten.


  • #21   8. feb 2020 Jeg ville nu nok aldrig nogensinde starte med et hingstebid til en hest, der aldrig tidligere har været vænnet til at have et bid i munden.
    Men ud fra din beskrivelse, så tvivler jeg i skrivende stund på, at en kasteration vil hjælpe synderligt på netop det her problem, da det er et spørgsmål om, hvem af dig og hesten, der skal være Alfa. Han kan mærke det, hvis du er bekymret eller bange for ham, når du tager ham ud af hans boks, og det vil han reagere på uanset om han er hingst eller vallak hans alder taget med i betragtning.
    Du er nået til det punkt, tror jeg, hvor du skal have kvalificeret hjælp fra en, der er vant til at håndtere hingste. Hingste kan faktisk ofte være langt lettere at håndtere, end man tror, men man skal så afgjort vide lige præcis hvordan netop den individuelle hingst, den skal håndteres - ellers har du ikke en chance.


  • #22   8. feb 2020 Han er vallak og har været det siden han var 7 mdr smiley har haft en ude og hjælpe og tror også hun skal ud igen smiley

  • #23   9. feb 2020 Hvis du på nogen måder har råd, så ville jeg sende sådan en hest ud til et genoptræningssted, hvor han alt efter din dyrlæges anbefaling enten kommer på gåbånd eller i svømning.

    Det her er den værste årstid at have skadede heste på smiley Selv “almindelige” heste bliver ofte i februar og marts måned opgearet, enten pga mudder på fold og deraf manglende “krudt af”, manglende foldtid pga mudder/storm/is, og så lurer jeg på om pelsskifte også måske har en “knald i låget effekt “ smiley

    For nogle heste er det en fordel at blive taget ud af vante omgivelser, når de første begynder at geare op.
    Og helt generelt er det for farligt for især dig, men også for hesten.

    God bedring med hesten.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Hingste kæde/bid

Annonce