{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
711 visninger | Oprettet:

Muligvis fibersprængning? {{forumTopicSubject}}

Hej
Min hest er desværre gået hen og fået en fibersprængning i halsen (en lille bule ind i halsen)
Hun er ret øm hvis man rører ved det og stiver sig også og går imod bidet især hvis hun skal samle sig meget eller op i halsen, vis man ridder på den volte (har selvfølgelig kun reddet hende fordi jeg ikke havde opdaget “bulen”)
Hvad gør man i så fald ved det?
Og hvor lang tid vil der gå ca før hun kan begynde at rides igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muligvis fibersprængning?
  • #1   4. mar 2020 Min hoppe havde givet en anden hoppe et træ lår til følge og den fik i den forbindelse en fibersprængning og en hæmatom i en muskel på baglåret pga slaget fra hoven. Hoppen var halt i godt 14 dages tid og stod på boks i den tid, dog måtte den godt skridte for hånd, for at komme ud og blive luftet. Der gik godt 6 uger før den måtte begynde stille og rolig genoptræning i ridningen. Den fik også en uges smertestillende da skaden var opstået.

    Jeg har to ældre fibersprængninger, et i hvert lår, hvor den ene muskel er halvt revet over og i det andet lår, er musklen næsten revet over. Jeg skal hilse og sige at det eddermadme ondt at have en fibersprængning. Jeg måtte have ultralyds behandlinger og holde mig i ro de første to-tre måneder. Kunne kun gå til og fra, skulle virkelig også passe på at musklerne ikke blev helt revet over, så når benene skulle op i sofaen, så måtte jeg hjælpe benene op med hænderne. Det tog mig 4 år at komme rigtig igennem det og kunne bruge mine ben ordentlig uden at jeg havde smerter i musklerne. 10 år efter skaden, er begge huller i lårene fyldt ud med muskelmasse igen. Man kunne se tydeligt på hver lår at musklerne var revet og det gav et hul i hvert lår.

    Har din dyrlæge ikke oplyst dig om hvad du må og ikke må med hesten det næste stykke tid? Jeg ville ihvertfald være varsom og følge dyrlægens anvisning som har set og mærket på skaden i halsen på din hest, for ikke at skabe en større skade på musklen.


  • #2   4. mar 2020
    Hvis du ikke har haft en dyrlæge der er kiropraktor ude, så ville jeg få sådan en ud.
    Har du haft sådan en ude, så ville jeg ringe til dyrlægen og stille spørgsmålene.


  • #3   4. mar 2020 Hun har ikke haft dyrlæge ude da jeg var i tvivl om hvad det var og først fornyeligt har opdaget “bulen”
    Hun er ung og dressurhest så jeg vil også gerne at hun kommer 100% over skaden
    Hun er ikke halt eller generet af det

    udover i ridning eller hvis man massere stedet

    Men hvor lang tid skal hun havde ro ca?
    Og er der noget jeg selv kan gøre for hende?


  • #4   4. mar 2020
    Hvis du ikke har haft en dyrlæge ude, hvordan ved du så hvad det er?
    Få en dyrlæge ud - vi andre kan ikke se hvad det er igennem internettet og ikke vurdere noget igennem internettet.


  • #5   4. mar 2020 Det ligner umiddelbart en fibersprængning og hvis man søger på det passer symptomerne hun har også til en fibersprængning på halsen
    Men ved det ikke med sikkerhed så emnet hedder derfor også muligvis fibersprængning

    Vil bare vide om nogle har erfaringer med det om hvor lang tid der i så fald vil gå og om man selv kan gøre noget for at hjælpe
    Indtil mam dår en dyrlæge ud smiley


  • #6   5. mar 2020 Èn ting at gøre.. Få dyrlægen ud, hør dennes vurdering, spørg om efterbehandling/genoptræning/tidshorisont.. INGEN herinde kan vurdere noget som helst udfra sådan en "hjemmediagnose" og vurdering..

    Men uanset hvad, så god bedring med det. smiley


  • #7   5. mar 2020 Tak for svar smiley

Kommentér på:
Muligvis fibersprængning?

Annonce