{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
866 visninger | Oprettet:

Hest stået stille efter en længere periode {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har fået den her vanvittig ide, at jeg gerne vil starte stævne på min knap så venlig hest her til forår/sommer næste år!
Hun var blevet sådan halv redet on/off sidste år, men har samlagt stået stille i 5 år og et enkel føl for 2 år siden, hun er derfor også blevet til den bredde type. Jeg søger derfor nogle inputs fra jer hvordan i træner jeres heste om det så er konkurrenceplan eller ik. Hun bliver ihvertfald longeret her i starten i 1 uge eller 2, inden jeg sætter mig op på hende.
Men fyr alt jeres dejlig viden!
Jeg takker mange gange på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest stået stille efter en længere periode
  • #1   20. jul 2020 Jeg rider som udgangspunkt min hest 6 gange om ugen, hvoraf 3-4 er gymnastik, løsgørende og mere dyb. Den 4 dag kan også byttes til longering, skridtarbejde eller tur.

    Så har jeg 2 dage hvor jeg rider samling og presser ham lidt ekstra.

    Han holder fri en gang om ugen smiley

    Når hesten er kommet lidt tilbage i ridning, ville jeg have mest fokus på smidighed og løsgørende ridning


  • #2   20. jul 2020 Når hesten ikke er i form, og måske ikke engang redet ret meget, så ville jeg starte med at gå nogle ture.
    Har hesten seperationsangst, så allier dig med en ven og en anden hest.
    Så får I set nogle ting, skabt et bånd med en ny hest og overraskende meget form.

    Senere, masser af skridt.
    Så intervaller.

    .. Jeg rider ca 3 gange pr uge.


  • #3   20. jul 2020 Det kan du sagtens afhængig af, hvad niveau, du vil starte... tror de fleste heste indenfor et par mdr. kan starte de små klasser til et klubstævne smiley

    Sæt den roligt igang med arbejde - afhængig af skaden, så ville jeg passe på med at longere i starten. Jeg tror egentligt, der så kan være fordele i at starte hesten op med ridning på lige spor - skridt den første uges tid evt. og byg så på med lidt trav på lige spor, evt. lidt genoptrænings-agtigt med minutintervaller. Longe er jo små volter, så jeg tænker, det kan være lidt hårdt for ben og led at starte ud med - særligt, hvis den har haft en skade førhen smiley

    Få en god underviser på, så er I da snart klar igen smiley Min hest er startet i L-klasser, men vi håber han inden såå længe kan være startklar i MB. Han snuser både til traverser, chancementer, pirouetter m.m., og han rides hver eneste dag - ellers bliver han bøvlet i hovedet og laver nemmere skader. Min dyrlæge og hans fys/osteopat kalder det "kontrolleret motion", og det hjælper også på hans krop, fordi han er hypermobil. Han rides max 3 dage i streg og får så på 4. dagen en skridtdag. Han rides aldrig hårdt 3 dage i streg, men rides så lidt lettere en dag og lidt hårdere den næste, for så at have en udelukkende løsgørende eller gallop-dag smiley Det fungerer han enormt godt med, og jeg synes generelt, man får nogle super dejligt smidige heste ved at give dem skridtdage frem for 100% fridage, evt. i en kombination smiley


  • #4   21. jul 2020 Jeg vilke starte med en masse gå ture, drop longen til at starte på, det er hårdt for benene når den er overvægtig og ikke er vandt til at lave noget, så ud og gå, start med 20 min. øg til 30 min efter en uge osv. når du er på 40 min kan du sætte tiden lidt ned, men ligge trav intervaller ind, og så bare fortsæt med at bygge på i tid og intensitet efter kondi, det gør også at du selv komer i bedre kondi sammen med hesten, hvilket vil hjælpe jer begge når du kommer på ryggen.
    når den så har slanket sig noget kan du begynde at ride, men hold igen med longe, det kan komme når den har slanket sig og bedre kan holde balancen, det er et fint og realistisk mål at have, når du starter nu, så er der god tid til at komme godt og stille igang, når du begynder at træne mere bane, så husk at varier arbejdet og kom ud på ture, lav noget jord arbejde og bom træning, så det ikke bliver kedeligt for den.
    Det var sådan jeg trænede min.
    Da han var kommet i form og hans skade var gået helt i orden, red jeg kun på banen 3 gange om ugen, selvom vi trænede til både stævne og championat. vi startede med at skridte varm ude på vejen, så på banen i Max. 20 min og så ud på tur som belønning bagefter. De andre dage var enten ren tur, nogen gange red vi andre gange trak jeg ham, jordarbejde eller en gallop tur på naboens travbane. Det fungerede super godt!
    god arbejdslyst.


Kommentér på:
Hest stået stille efter en længere periode

Annonce