{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.477 visninger | Oprettet:

Kan traver lære gallop? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!! Håber I kan hjælpe! Er Pt på jagt efter min første hest og har dybt forelsket mig i en traver vallak på 16 år. Ejeren har haft ham i 5 år og før hende var han travhest og kørte vist. Dog har hun ikke galoperet på bane endu og har slet ikke trænet galop. Er det muligt at lære en traver at galoppere så han evt. kan komme op og starte lb/la stævner? Mit mål er LA men er helt lost på om man kan lære en hest galopanspring osv i så sen en alder. Ejer siger han er meget lærenem og gerne vil ride:) der kommer selvfølgelig en Ridelærer på til at hjælpe:)
Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan traver lære gallop?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   6. sep 2021 Det kan man sikkert godt, men det er et fåtal der lærer det.

    Tænker at dine ambitioner og valg af hest er meget modsigende hinanden.


  • #2   6. sep 2021 En Traver er avlet til trav. Selvf kan den lære, at galopere og gå dressur. Men den egner sig ikke til højere dressur. Men måske den er lidt for gammel til, at lære det? Der gir jeg AMT ret, vælg en anden race hvis du har planer om højere dressur end LB.

  • #3   6. sep 2021 Den kan nok godt lære det, men chancerne for at den kan gå en lb/la ser jeg ikke som ret store. havde det været en ung traver der ikke havde gået løb, så var mulighederne større, tror jeg.
    min søster havde en traver/fuldblods blanding hun kom aldrig højere end lc i dressur, tror de prøvede lb men ikke med gode resultater. Den begik sig meget bedre i spring.


  • #4   6. sep 2021 Selvfølgelig kan en hest lære galopanspring, selvom den er avlet til at være god til væddeløbstrav.
    Der er bare andre heste, der har meget, meget nemmere ved det.

    Men, hvis hesten er 16 og ikke kan ret meget dressur så
    1) Hvorfor har den ikke lært dressur - hvad har den så brugt tiden på at lære? Kan du bruge det, som den har lært, eller skal alt omlæres?
    2) Hesten har en højere risiko for at få en skade og at heale langsomt efter skaden under omskoling og deraf ændrede krav til kroppen, end en ung hest, der skal omskole og kroppen trænes til noget andet.
    3) Hvis tre heste har en forventet levetid på 15-25 år, du køber den ene som 5 års, en som 10 års og en som 15 års, hvor lang tid har du så hver hest? Du har relativ få år til omskoling og til at opnå LA.

    ... mit råd er at finde en anden hest, eller finde nogle andre mål.
    Siger damen der søgte en western hest, helst hoppe, hellere 145 end 152 cm, og endte med at købe en traver blanding på 155 cm, som ikke var alderssvarende uddannet, men med et hjerte af guld.
    Så, gør som mig.
    Træf det valg der er rigtigt for dig, og fortsæt ned af de døre skæbneguden åbner for dig.

    ... Min selskabshest er forresten en pensioneret traver.
    Google "Hang on Poppelgård" og find billeder.
    Jeg har ikke redet ham. Men han bevæger sig som en gentleman på en ridebane, jeg tror at nogen har redet ham relativ godt op???

    Men, køb ikke en hest der er uegnet til det, som er vigtigt for dig


  • #5   6. sep 2021 Som de andre siger, så kan de godt men chancen for at den går ordeligt er nok ikke så stor ?? min veninde havde en der havde gået trav og ham var bøvlet i galop, mens en anden jeg kendte havde en som ikke havde fået andet end dressur, og fik gode resultater med hjem hver gang ?? tænk over hvad du vil med hesten både nu men også i fremtiden, og så gå ud fra det, falder du dog for en hest og klinger så kan det være ambitionerne vænner ??

  • #6   6. sep 2021 Jeg tænker at heste overvejede skal købes med hovedet. Altså vær realistisk om hvad du vil bruge hesten til mv. Hvis du gerne vil ride dressur, så er en travhest ikke vejen frem. Du gør i hvert fald projektet unødigt besværligt for alle parter, ink hesten. For er det virkelig fair for den, at bruge den til noget ,der ikke falder den naturligt?

  • #7   7. sep 2021 selvfølgelig kan den galopere, men der kræver mere træning end ved en ridehest.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   7. sep 2021 Nina: det er langt fra en selvfølge at en traver kan galoppere, eller kan lærer at galoppere en ren galop

  • #9   7. sep 2021 Jeg tænker den godt vil kunne lære at galopere, men det vil være svært/unaturligt for den, og komme til at kræve meget arbejde for jer begge, og det er ikke sikkert den ville kunne få en "rentaktet" galop smiley

    Selve galop projektet er langfra umuligt. Jeg kender flere travere der kunne galoppere - min veninde har endda startet galopløb på hendes travhest.
    Det er ikke sikkert det var rentaktet, og kæmpe stor opadbakke tendens, men de kunne sådan set godt galopere.
    Generelt lagte hun et stort arbejde i at få en god ridehest ud af den, for i starten ville den gå travløbs trav i stedet, men den blev en fin allround hest.
    Den var dog klart bedst til spring, og blev aldrig nogen dressurstjerne.
    Mener hun kom op at starte noget LC/LB på den, og den kunne sådan set også de fleste øvelser til omkring LA mener jeg, men gangartsmæssigt kunne den ikke helt klare sig til dressurstævnerne.

    Hvis du er fast besluttet på, at du vil ud og starte LB/LA til dressur stævner ville jeg også gå efter en anden hest - det vil blive meget lettere og sjovere for jer begge, med en der finder det lidt mere naturligt at gå i galop, og udføre dressurøvelser smiley

    Havde det været spring, synes jeg det var noget andet, det er de typisk bedre til, men så ville jeg nok være betænkelig ved dens alder i stedet.


  • #10   7. sep 2021 Hvis du absolut vil have en travhest, så ville jeg vælge en der var noget yngre. Så er chancen for, at den lærer rentaktet galop væsentligt større. En 16-årig travhest, som aldrig har fået galoptræning er svær at lære galop smiley

  • #11   8. sep 2021 Tror du skal se det som et valg, at enten vælger du at ride dressur, eller også vælger du at ride travhest (hyggedressur, tur, evt. spring).

    Jeg har selv forsøgt mig med at ride dressur på min Chinook Silver, rideundervisning og det hele. Og den har talent for alle de øvelser der knytter sig til gangarterne skridt og trav. Vi kan sagtens galopere på lige spor og et par 20 meter-volter til den ene og den anden side.

    Men den fatter ikke det der med at tage hovedet ned og ryggen op i galop, så man kan arbejde med takten. Og det er nok det du skal tage udgangspunkt i. Giv det et forsøg, hvis det er et år der skal til, og dur det ikke, så find dig en anden hest, hvis du vil ride dressur. Eller rid det du kan på din elskede traver, for de giver bare nogle gode ture.

    Måske er det nemmere med en yngre traver som ikke har løbet så meget. En traver er en stærk og adræt varmblodshest med en god arbejdsmoral og intelligens, og den har bestemt talent for dressur også.
    Se bare hende her: https://www.facebook.com/groups/365824710267610


Kommentér på:
Kan traver lære gallop?

Annonce