{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Vil ikke ud af boks {{forumTopicSubject}}

min meget stædige hoppe er begyndt på ikke at ville gå ud af boksen....
jeg har prøvet alt : lokke med godbidder/æbler/gulerødder, hive ( i ren afmagt ved godt det er en dårlig strategi), skubbe, få en til at skubbe bagpå, mens jeg har hende i træktov/grime, give hende et lille dask med enten træktov eller pisk.
intet hjælper. der er intet når hun skal ind i boksen - kun ud. Der er så vidt jeg ved ikke sket noget i boksen og hun virker tryg derinde
aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre


Kommentarer på:  Vil ikke ud af boks
  • #1   5. dec 2021 Der er tydeligvis noget hun er bange for... Har du prøvet med en telepatør (hvis du tror på den slags)? Jeg kan i hvertfald anbefale Mathilde Denning.

  • #2   5. dec 2021 min part har haft en telepatør og der var ikke noget

  • #3   5. dec 2021 Kan der være nogle forhold til stalden, eller på folden som hun ikke bryder sig om?
    Er der en hest på folden som "mobber" hende ?

    Husker du og lave variation i din ridning/træning af din hest , så det ikke er det samme igen og igen i laver hver dag ?

    Er det HVER GANG, hun kommer ind i boksen du skal slås med hende for at få hende ud eller kun nogle af gangene?

    Hvordan er hun med dem som lukker hende ud og ind på fold ? Hvis du selvfølgelig ikke selv står for dette...


  • #4   5. dec 2021 Hm.
    Jeg ville nok tænke i, om der var en årsag.

    Er gulvet glat at træde ud på?
    Er der mørk, så den ikke kan se?
    Er der en sur hest, som din ikke vil ud på gangen og risikere trusler fra?
    Eller?


  • #5   6. dec 2021 Har prøvet noget lignede det samme her hjemme med min hoppe. I disse tider er vejret dårligt, foldene er mudret, det regner og blæser- ja, ikke det fedeste og være hest i. Men hun nægtede også at gå ud på de dage, hvor det regnede eller blæste meget, simpelhen fordi hun vidste at hun skulle ud i mudret på folden. Nu har vi delt lidt af deres sommerbold med græs op, nu springer hun ud af døren smiley jeg ved ikke hvordan jeres folde ser ud, men her vil damen ikke ud, hvis hun skal på mudret fold flere dage i træk. Jeg ved ikke, men håber du får løst dit mysterie smiley

  • Jill C
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #6   6. dec 2021 Hej TS,
    Umiddelbart savner jeg oplysninger om din hest.
    Race, alder, ridebrug, foldtid, bokstid, hove-tilstand, med eller uden sko, alm helbred, hvor mange forskellige mennesker der lukker ud/ind.
    Det bliver rent gæt-værk online, hvorfor din hest ikke vil ud af boksen.
    Der er mange aspekter der kan findes til grundlag.
    Tænker, at man nødt til, at være i stalden og se hvad problemet er.
    Samt, at der ikke er nogen oplysninger om hesten mv.



  • #8   6. dec 2021
    Da jeg lærte min hoppe og kende ville hun heller ikke ud af boksen ( kun hvis hun var den sidste der blev lukket ud og flokinsinktet dermed trådte i kraft ) - lågen kunne stå åben og hun blev stående i boksen. Så jeg brugte lang tid på at gå rundt i stalden og hver gang jeg gik forbi boksen, så fik hun en godbid og opmærksomhed hvis hun ville have det. Det stod på i en måned eller mere.

    Langsomt begyndte hun så at opsøge mig når jeg gik hen til boksen, kigge ud af boksen når døren var åben, blive mere snakkesalig. Og til sidst ville hun så frivilligt med ud.

    Jeg tror for hendes vedkomne at det handlede om at hun på det tidspunkt ikke havde tillid til mennesker, ingen tiltro til dem, det var bare nogle trælse folk og det samme galt nok også andre heste egentligt - hun var ikke glad for verdenen i det hele taget.

    Så; kig på hvad der går galt. Om hverdagen er for ensformig? Om hun forbinder mennesker med noget træls? Om hun har haft et ubehageligt uheld ved at skulle ind/ud af boksen eller på staldgangen? Om hun trives i flokken hun skal ud i? Om hun kun gør det i træls vejr eller om det fx hjælper og få dækken på eller mere tøj på?
    Der kan være 117 årsager - men det hjælper i første omgang intet, at tilføje flere ubehagelige oplevelser til listen.


Kommentér på:
Vil ikke ud af boks

Annonce