{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
630 visninger | Oprettet:

Pony stopper op på tur {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG
Jeg står med en pony som er en totalt god ridehest, men når det kommer til tur, så siger hun altså nej tak.

Hvor jeg rider er der en lille "park" som ligger et godt stykke væk fra vejen, som vi har fri adgang til at ride i.
Men så forleden dag hvor jeg ville ride ud på en pony, som jeg rider for ejeren, gik hun måske 5 skridt hvorefter hun stopper op og drejer og bakker for ikke at skulle gå frem. Det kommer bag på mig, så jeg giver hende bare plads for ikke at der skal ske hende noget. Da det lykkedes mig at få hende overbevist går der ikke lang tid før hun laver det samme nummer igen, nu blot ca. 1,5 meter fra en fyldt voldgrav.
Dette gjorde mig så nervøs da hun så også ville kunne finde på at gøre det samme i siden af vejen, stalden ligger mellem 2 kraftigt trafikerede veje, hvilket kunne ende i voldsomme skader for os begge.

Det skal lige siges at hun kun gør det når vi rider ud alene, og hvis der rider/går andre med er der intet problem, men da der ikke altid er mulighed for at man kan ride sammen med nogen - så kunne det være fedt at afveksle den almindelige træning med noget andet.

Så jeg ville høre om der er nogen der har oplevet noget lignende, og har ideer til hvordan det kan fikses.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony stopper op på tur
  • #1   25. dec 2022 Adfærden er ganske naturlig for hesten, som er et flokdyr. I disse tider kaldes det ofte for seperationsangst, men for mig virker det tosset at “sygeliggøre” naturlig adfærd.
    Hvis det var mig, ville jeg træne det ved at trække ponyen indtil du er ovre ved parken, hvor det er mere trygt at ride. Masser af godbidder i lommen og så afsted og ros ponyen og beløn, når den går roligt og afslappet.
    Det kan man naturligvis også gøre fra ryggen, men jeg starter altid til fods, fordi jeg ligesom dig er lidt utryg ved at hesten bliver urolig, når man rider ved vejen. Og så ellers bare være tålmodig og vedholdende - det skal nok komme smiley


  • #2   27. dec 2022 Der er vist ikke lige noget quick-fiks til det der. Det er den lange hårde vej med tålmodighed, vedholdenhed og så masser af træning. Det er fordi den ikke tør, dens selvtillid svigter den. Hop af den og vis den vejen. Træk, hvor det er nødvendigt, sid i sadlen, hvor det kan lade sig gøre. Husk at snakke med den og ros den, så du bygger dens selvtillid op.

  • #3   10. jan 2023 Det lyder præcis som noget jeg har oplevet før.
    Jeg havde part på en meget sød pony, hun fungere helt fin på ridebane/ridehus, og hun fungerede normalvis også helt fint på tur - med andre eller alene.
    Der kom så en periode hvor at hun gjorde præcis det samme som du beskriver - fungere fint med en anden på jorden eller anden hest, men alene på tur ville hun altså stoppe, og/eller vende om.

    Dette sker højst sandsynligt fordi at din pony vil tilbage til stalden, der kan være flere forskellige grunde til hvorfor - måske fordi at hun føler sig trygger i stalden end ude fra den, især når hun ikke kan se andre hun kender. Så ja, hvis hun stopper op eller vil den samme vej som i kom fra, vil hun nok bare hjem.

    HVORDAN KAN DU SÅ LØSE DET?
    Efter mine erfaringer er der her hvad der virker/har virket for mig.

    - Sadel din pony op på tur, sørg dog lige for at have et ekstra træktov med og evt pisk hvis dette skulle blive nødvendigt. Og en masse godbider.

    - Planlæg den rute som du skal ridde, helst ikke for lang. Det skal helst være en hvor at du ikke ridder den samme vej tilbage, og hvor din pony kender ruten i forvejen.

    - Træk din pony indtil at i er lidt over halvejs på ruten, distraher hende med godbidder og læg evt pisken lidt på, så i ikke stopper op.

    - Når du er lidt over halvvejs stop hende op og sørg for at hun slapper af. Hop derefter op på hende. - da din pony allerede kender ruten ville hun have svært ved at finde ud af hvordan hun kommer hurtigst hjem. Hun har nemlig "to muligheder" 1. Fortsætte den planlagte rute som gør at hun kommer hurtigere tilbage i stalden. 2. vende om og tage den længere rute.

    - Se om du kan få hende til at gå bare 2-3 skridt frem, og giv hende derefter en godbid og ros hende (mens du sidder på hende). Hvis du kan få hende til at fortsætte med at gå frem, kan i roligt ride den planlagte rute tilbage. HVIS HUN IKKE VIL FORTSÆTTE FREM, men vender i stedet om, skal du hoppe af hende, få hende til at slappe af. Distraher med godbid (evt få hende til at lavet et lille trick: kysse..) Prik hende med pisken og få hende til at fortsætte med at gå den planlagte rute.

    - Når i er noget et længere stykke hen på ruten, hopper du op på hende igen og gentager hvad du gjorde før. Nu vil i jo være meget over halvvejs på ruten så hun vil højst sandsynligt fortsætte frem, men gør hun det modsatte: Hop af, godbid/trick, gå vider hvis muligt.

    - Nu er i næsten hjemme, og du prøver en sidste gang, har hun stadig ikke lyst, og vender om. Hop af, stop hende, få hende til at bliver rolig, træk hende lige rundt i en lille cirkel, og nu VÆLGER DU at vende hende om (så i ridder den modsatte vej). Så du viser at det er dig der bestemmer hvilken vej i skal. Giv hende en godbid, og hop op på hende. Husk at slappe af og ikke blive nervøs. Skridt hende nu vejen den modsatte vej - altså den vej som hun hele tiden af ville hen. Og nu vil du få en lang skridttur på hende hjem.

    Prøv det et par gange. Efter tre gange at have gjort det ved min gamle part vendte hun slet ikke om mere, og vi kunne bare have en lang hyggelig galop tur.
    Jeg håber at det hele giver mening, men vil klart anbefale denne teknik.
    Husk også på at vis du ikke slapper af i lænden og er nervøs kan hun mærke det, og vil tro at der er noget at være bange for. smiley


Kommentér på:
Pony stopper op på tur

Annonce