{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Var jeg ond? (stejle) {{forumTopicSubject}}

Vil lige høre, syntes i det her var ondt, eller dumt gjort.

Her i torsdags da jeg var til træning, (mounted games) stod jeg og ventede på at en skulle afllevere til mig, så begyndte min pony at hoppe ligge an til at stejle osv, og så stejlede det, pænt høj, jeg blev så gal at jeg inden den nåede ned slog den mellem ørene på hånden, Den skal bare ikke stejle med mig, kunne forstå hvis jeg gjorde noget strengt over for den, men vi stod helt stille!

Syntes det er for farligt og dumt at den får en vane der hedder, når jeg ikke må komme frem, så stejler jeg bare,,

syntes i det var dumt gjort?
- og hvad ville i have gjort.
?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Var jeg ond? (stejle)
  • #1   10. nov 2007 Hvis det var disideret frækhed, så nej.

  • #2   10. nov 2007 Jeg havde nok gjort det samme :S

  • #3   10. nov 2007 hmm. jeg ved ikke (:
    jeg ved heller ikke hvad jeg ville ha gjort, før jeg kommer i den situation ..
    tror måske jeg ville drive den frem ?
    ej ved ikke xD


  • #4   10. nov 2007 hvis en hest stejser med mig griner jeg bare.. for jeg synes det er så sjovt xD ved ikk hvorfor for det er jo ikk sjovt smiley den hvis min søsters stejler med mig gir jeg den os et lille dap mellem ørene smiley

  • #5   10. nov 2007 Jeg synes det var rimelig strengt, men jeg kan godt følge dig i den der "refleks" mange ryttere har med at slå - jeg døjer selv med den, og har lært mig selv at slå mig selv eller ridebanen xD

    Jeg ville have ladet den stejle, og bare ignoreret den! Jeg ville <b>ikke</b> tale beroligende til den, det får den bare til at tro at droser den for det! Men lad den stejle, slap af, ignorer den, og ros den når den står stille igen..


  • #6   10. nov 2007 * droser = du roser xD

  • #7   10. nov 2007 jeg ville have gjort det samme.. så nej synes ikke det var dumt-..

  • #9   10. nov 2007 Havde nok også reageret som dig. Synes det er bedre at tage det i opløbet end at det bliver en vane og den så er til fare for sig selv og andre.

  • #10   10. nov 2007 Nej, du skal bare inorer den, det er bare ikk orden at slå synes jeg ikk.. men ros den når den står stille..

  • #11   10. nov 2007 Jeg tror ikke jeg ville have gjort det, for jeg er ikke så hurtig i reaktionen, og når det gik op for mig, ville det være for sent at "straffe" den for det.
    Men hvis jeg havde hurtigere reaktionstid havde jeg nok gjort det (;


  • #12   10. nov 2007 jeg gør det samme fordi min part gør det rigtig meget og den gør det rimlig højdt så har fået af vide af ejeren at jeg ska gøre det fordi så tror hun der er et loft også gør hun det ikk mere på den tur!



  • #13   10. nov 2007 har altid fået a vide , at jeq man ska' slå en hest mellem ørene når den stejler, eller hvis man ved den qør det , slå et æq ud i hovedet på den, så den tror den bløder..

    - syns det var riqtiq qjort, den ska' ikk stejle , -


  • #14   10. nov 2007 Team Flabet: Jamen okay, hvor fedt er det lige at få sin hest til at tro den bløder ?? ö

  • #15   10. nov 2007 jeg ved ikke helt.
    jeg tror jeg ville have reageret som dig, men stadig man skal jo ikke slå hesten? ligesom man heller ikke skal slå børn/voksne hvis de gør noget forkert.


  • #16   10. nov 2007 til dem der siger at de syntes det er syndt at man l "slår" den. altså man slår den jo heller ikk alt hva man kan man gir den jo bare lige et lille dask fordi den ska have af vide den ikk ska gøre det!!! smiley

  • #17   10. nov 2007 Jeg sys ikke det var ondt!!!, jeg havde gjordt det samme eler gívet den et ordentligt rap i røven... !!


  • #18   10. nov 2007 til:<Jovan & zeus ever<3>
    tror altså ikk at den tænker åhh nej jeg bløder !! smiley
    heeh


  • #20   10. nov 2007 Bettina
    slog den også med hånden..


  • #21   10. nov 2007 Jeg syntes også det er iorden, for det er store dyr vi har med at gøre, og det bliver farligt sådan noget hvis de bliver ved og kommere højere og højere op så de til sidst falder bagover. med rytten. så kan de jo både skader rytteren og sig selv og andre i nærheden

  • #22   10. nov 2007 Det var iorden.

  • #23   11. nov 2007 Du var ikk ond mod den, min hest gjorde det samme hun væltede bare med mig, og hun blev ved hun væltede bare ikk de andre gange så gav jeg hende et lille klap i hovdet mellem ørene som du gjorde og hun har ikk gjordt det siden

  • #24   11. nov 2007 Ved helt alm. ridning ville jeg synes det var helt korrekt gjort og ville selv havde gjort det samme.

    MEN! når du skriver du til mounted games træning synes jeg ikke det var korrekt gjort. For jeg ved at når man rider det tirre man selv hesten helt enormt og beder satme selv om at den skal hoppe og springe.


  • #25   11. nov 2007 Det hlælper IKKE noget at slå en hest, den forstår ikke hvorfor du gør det, man må ALDRIG slå en hest...den har også en kort tids hukommelse, og ved derfor ikke hvorfor du gør det, det står også i alle heste bøger!!!

  • #26   11. nov 2007 jeg driver den fremad, så er det svære for den at stejle.
    jeg synes stadig ikke man skal slå hesten.


  • #27   11. nov 2007 Ville ikke slå den men drive den fremad.

  • #28   11. nov 2007 ALLE DEM DER ER I TVIVL MED DET DER BLØDE HALLØJ!
    Grunden til at man slår et æg ud i hovedet på hesten når den stejler, er at det tror den har ramt hovedet mod noget og så at det bløder. Den bliver derfor bange for det og gør det ikk igen (forhåbenligt). Det lyder latterligt, men på nogen heste er det effektivt smiley


  • #29   12. nov 2007 Hverken æg i hovedet, slå den mellem ørerne osv afhjælper at en hest stejler (skal ikke udelukke at det har hjulpet i enkelte tilfælde, men ok, i få tilfælde kan man osse banke sin hund til at lære at "dække").

    -at forudse situationen hjælper tilgengæld. I mounted games, hubertusjagter osv, kan hesten godt blive meget stresset. Det kan resultere i at hesten ikke kan stå stille, evt. tripper og for nogens vedkommende stejler. Og før hesten har stejlet vil der med al sandsynlighed have været nogen signaler (den spænder op/tripper/er urolig e.l.) og allerede her skal man gribe ind for at forhindre at hesten rejser sig.

    Derudover vil jeg da henvise til SUUA's indlæg -en hest kan altså ikke være fræk. Den kan ikke tænke at "hmm gad vide hvad jeg kan drille min rytter med i dag"


  • #30   12. nov 2007 ALLE JER SOM IKKE SLÅR JERES HESTE NÅR DE STEJLER"!!!!"

    Hvad fanden gør i så, roser den???


  • #31   12. nov 2007 SUUA Har ret, en hest kan ikke være fræk, med hensigt at provokere sin rytter. Hesten gør aldrig noget medmindre den har en god grund. Måske du skulle tænke over hvorfor den gjorde det, og arbejde dig igennem problemet. Men at slå, ja det er dumt, og hjælper ikke! smiley

  • #32   12. nov 2007 Jeg syntes det er fair nok, Tag et æg med næste gang ;D

  • #33   12. nov 2007 Natascha: Som skrevet - ignorerer og roser!!! Det er bare ikke i orden at slå en hest. Hvornår lærer folk det???

  • #34   12. nov 2007 Ej hvad er det for noget pjat.

    Self slår man ikke over mega hård, bare et klask, så den lære det må den ikke-.

    Jeg tror jeg kan forstå der er mange der ikke har været i sådan en situaion hvor hestens tyngdepunkt er ved at falde bagover, så hesten lander oven på en ?????


    Skal man bare inorere det ????????


  • #37   12. nov 2007 - stinejunge -
    Haha smiley


  • #38   12. nov 2007 Det har jeg aldrig skadet nogen heste eller hund at man lige daskede til den når den gjorde noget den bare ikke skulle!!! Min Zafir har da også fået den dumme vane t bide i mig, så få han da lige et dask og nu står han bare og kigger, men bider ikke længere...

  • #39   12. nov 2007 det er frygteligt, for dem der har prøvet det.

  • #40   12. nov 2007 JER DER MENER MAN SKAL VÆRE BLID, OG VENTE TIL DEN STILLER SIG, OGSÅ ROSE DEM.

    HVAD VILLE I GØRE NÅR HESTEN MÅSKE ER VED AT GÅ BAGOVER MED JER ?




  • #41   12. nov 2007 Jeg kan ikke helt se hvad der er så slemt ved at daske til et dyr når det er uærtigt?? Jeg gav da også min nabos dreng på to år smølfespark når han gjorde noget som han viste han ikke måtte!

  • #42   12. nov 2007 sorry. Caps lock

  • #43   12. nov 2007 jeg syntes det var rigtig gjort, havde nok gjordt det samme, når du ikke lagde pres på hesten så burde den ikke gøre det,


  • #46   12. nov 2007 Lige gyldigt hvad, burde hesten ikke Stejle!
    det er forkert.



  • #49   12. nov 2007 Nogle heste er bare ikke ''normale i hovederne'' nogle er tændte osv. Så der kan du ikke altid give rytteren skylden, jeg syntes det er noget pjat.

    Heste kan godt lave fejl, eller gøre dumme ting, Alle Laver dumme fejl engang imellem-.

    Hvorfor skal rytteren altid have skylden, ja 99 % ad tilfældene er det rytterens skyld, men nogle heste er så tændte,

    nærmest som om hesten har en ''depression''



  • #50   12. nov 2007 en som jeg var på ridelejre med hendes hest begyndte også at stejle..

    det hun gjorde var lige så snart dens skulle til at gøre det, knyttet hun sin hånd og holdte den lige over hoved på den, så det var sådan at når den gik op i vejret, gokket den hoved op i hånden..

    den nej mener ikke du er "ond"


  • #52   12. nov 2007 Katja Brink Hansen .
    "Jeg synes ikke det er ondt. Du har gjort det ud fra den logik, som man lærer på rideskoler osv. I pressede situationer, hvor man er uforberedt og skal handle hurtigt, handler man ud fra sin første indskydelse."

    Hvad f*ck er det for nogt bæ at lukke ud??? Hvis en hest beder, sparker, stejler mm så gør det fandme ikke noget at give den et lille dask!!! DET ER JO IKKE FORDI MAN TÆVER DEN GUL OG BLÅ!!!! Det er blot en lille irettesættelse! Hverken dyrmishandling eller noget andet!


  • #54   12. nov 2007 Det kan godt være de ikke forstår straf, men det kan lære at en handling er uønsket og det ikke er sjovt hvis man gør den handling. Her er jo ikke tale om en der gennemtæver sin hest, men en som gjorde det fordi den gjorde en uønsket handling, syntes det er værre og komme ud til stævner, især spring, hvor pony ryttere nærmest tæver deres ponyer igennem banen, uden den endelig laver nogle fejl, og så når de kommer ud fra banen istedet for at skridte ponyen af holder de bare og snakker med venner eller forældre. og det jeg væmmes mest over er at forældrene roser dem for deres noget så flotte runde...

  • #55   12. nov 2007 Måske ikke, men spark er lige så uønsket som at stejle...!

  • #58   12. nov 2007 Giver dig ret i at det er bedst at komme det i forkøbet, men når man ikke har nogen idé om at den har tænkt sig at gøre det stå man jo ligsom på bar bund... Men kan stadig ikke se det store problem i at daske den over mulen hvis den bider... Hvad er problemet lige? har du set hvordan hestene er mod hinanden?

  • #61   12. nov 2007 Hvis en bider en anden bliver den bidt/sparket igen! Det er hvad jeg gør mod min og kan ikke se hvad der er galt i det! Og NEJ!! Jeg gå bestemt ikke ind for dyrmishandling!

  • #62   12. nov 2007 altså vil gerne have at i ved, at min pony er halv araber! tændt i mounted games, fordi den så gerne vil det!! ligesom den er i spring! den har lært at stå stille har en stop lyd, som jeg kan stoppe den med i skridt og trav, næsten i gallop. så.
    og der er ikk noget galt med dens udstyr. smiley


  • #64   12. nov 2007 Hvor har I fået den idé fra at en hest ikke "kan tænke så langt som til at være fræk"?? Selvfølgelig kan de det!! Hvor tit kigger I lige på hestene når de er på fold??

  • #65   12. nov 2007 Lære ham bestemt ikke at være agrassiv!!!

  • #67   12. nov 2007 okay rolig nu.. i bliver jo alligevel aldrig eninge om det smiley vær sin mening ikk.

  • #68   12. nov 2007 Charlotte, Tak !! smiley og også gude dejlig, er rigtig glad for ham!! han er bare min lille baby pony smiley hihii

  • #69   12. nov 2007 Så kender jeg fandme mange heste og ponyer der er super kloge!!! Få de kan godt nok være frække når de er på fold med andre heste!!!

  • #70   12. nov 2007 Nannepigen -kommer jo så an på hvad du forstår ved at være fræk.

    Men en hest kan ikke stå i stalden og udtænke en plan for at drille sin ejer. Den kan heller ikke tænke "jeg tror jeg laver fejl i versaden, så bliver hun sur" o.l.

    Men den kan self af erfaring vide at når den bukker falder rytteren af og man slipper for at lave noget. Men det er ikke frækhed, det er erfaring (tillært) -en hest gør ikke noget der ikke betaler sig for den.


  • #71   12. nov 2007 men altså min pony er jo ikke lært at når den stejler falder nogle af, så skulle det være før jeg fik ham, men har selv redet den til smiley såå og har har jo aldrig gjort der før, såå..

  • #72   12. nov 2007 Igen... Så må jeg jo have nogle kloge heste... For de har ikke lært de frækheder det har...

  • #73   12. nov 2007 Liv -nej men tænk over situationen. Jeg er ikke hellig. Jeg dasker osse min hest en hvis den f.eks. bider mig. Men for mig er stejlen (hvis vi ser bort fra tillært adfærd, og heste der gør det hele tiden) et udtryk fra hestens side, om at den er stresset/bange eller noget andet -ikke frækhed og slet ikke i din situation.

    Hvis jeg stresser min hest så meget at den stejler, ja så snakker vi jo ikke om en uvane med en reaktion på situationen, og så ville jeg ikke slå den men prøve at gøre situationen mindre stressende.
    Endten ved at den får lov at gå fremad (det var jo sandsynligvis det den ventede på), self ikke at den får lov at storme afsted, men bare lige får lov at flytte sig et par skridt og næste gang du så holder og venter på din tur, så gøre det mindre stressende så den slet ikke har behov for at stejle.
    Eller ved at snakke med den når den er kommet ned (self ikke mens den er på to ben, så roser man jo adfærden og det er heller ikke meningen)

    Jeg har redet en hingst der stejlede nonstop hver gang man prøvede at ride andet en skridt med lange tøjler (det skyldtes ikke smerter, men at tidligere rytter i starten syntes det var sjovt og derfor opfordrede til det) og den fik sgu nogen rap bagi og besked på at gå frem, men der taler vi jo osse en het anden situation -men at slå hesten mellem ørerne kunne aldrig falde mig ind. Det gør den bare frustreret, og planen er jo at få den fremad så den netop ikke får mulighed for at rejse sig.


  • #74   12. nov 2007 Nannepigen -hvad er det da dine heste gør som du synes er "planlagt" eller "gennemtænkt" frækhed?

  • #76   12. nov 2007 Hihihi.

    Må jeg se det bevis, at hesten ikke kan være fræk,

    Må jeg se det videnskabelige bevis.

    For før tror jeg ikke på det.

    desuden hvordn kan man bevise det-


  • #77   12. nov 2007 undskyld mig, men i er godt nok latterlige at høre på..

  • #78   12. nov 2007 det var dumt og uansvarligt ved godt jeg ikk er din mor eller sådan men ingen grund til at slå hesten ved ikk om den gør det tit men lyder ikk sådan og du skal ikk slå arbejd dig igenem problemet vis det er et problem


  • #79   12. nov 2007 true love bibi + maja S
    vis hesten stejler og er ved at vælde bagud, altså tyngde punktet vælter den forkerte vej,, så hesten vil lande oven på dig ?

    ville du så ikke give den et ''klask'' i hoved, og sige ''kan du så komme ned kammerat''



    for jeg har da den holdning, vis du klapper den, når den er kommet ned på jorden igen, så tror den bare det var flot det den gjorde !


    Men hvad ville du gøre i den situation.


  • #80   12. nov 2007 Hoved billeder -at slå hesten i hovedet får ikke hesten til ikke at gå bagover. Min gamle pony stejlede meget og højt og tro mig jeg har været HELE vejen rundt med de råd jeg fik. Lige fra at klaske æg i hovedet på den til at rose.
    -har derudover redet en del andre heste med stejle-problemer gennem et arbejde i en stald i tyskland.

    Slår du hesten i hovedet når den er tæt ved at gå bagover kan du i nogen tilfælde være årsag til at den i hvert fald går bagover, fordi mange heste vil reagere med et ryk op/slå med hovedet når man slår den der, og det kan tage balancen fra hesten så den netop vælter.
    Skal man slå vil det være bedre at slå den i r**** fordi de fleste heste så vil bevæge sig fremad/slå bagud og altså kommer ned.

    Rose vil self ikke virke hvis man roser mens eller lige efter den stejler. Rosen skal self falde når hesten gør det ønskede, nemlig står stille og helst afslappet bagefter el. går pænt fremad hvis det var det man var ved da den stejlede.


  • #81   13. nov 2007 Michelle W
    jeg tror dig.


    Men du kan jo ikke sparke hesten i r**** når du sidder på den smiley


  • #82   13. nov 2007 Næææh men man kan losse den en med kæppen ;o)

    Synes nu aldrig det skal være første valg at slå en hest der stejler. Overvej hvorfor den gør det (hvis det er noget den ofte gør) -og kan du ikke finde grunden, så undlad at straffe hesten, og prøv at ændre måden at gøre tingene på -måske det osse ændrer hestens måde at reagere på:o)


  • #83   13. nov 2007 Ej hvor latterligt.

    Self er jeg imod at slå hesten osv. det skal man helst undgå ! Men at give den et klask mellem ørene dør den ikke af, det burde være med i opdragelsen at en hest ikke stejler ! der skal være rang orden, man skal bestemme og være føren. Man kan altid være blid og omhyggelig med hesten, så den for tillid. Men der er en grænse.

    For i Aldrig skæl ud ad jeres forældre ?


  • #84   13. nov 2007 Hmm........Hoved billeder, nyt fotoalbum, HELP ME smiley Z:
    Jeg giver dig fuldstændig ret!!!!

    til alle jer som, ikke giver jeres hest et klask hvis den stejler eller lignene, hvad fanden gør i så??? Roser i den???


  • #85   13. nov 2007 tak for støtten ;D

  • #86   13. nov 2007 Hovedbilleder -tænk jeg troede jeg flere gange har skrevet at jeg skam ikke er så hellig at jeg aldrig giver min hest et dask hvis den har fortjent det. Det jeg mente var at det self aldrig skulle være første reaktion og at man bør vide hvorfor hesten gør som den gør før man straffer den.

    Stresser den over en uheldig situation, er den bange osv, så vil jeg -selvom den stejler -ikke straffe den.
    Prøver den at kyle mig af fordi det har virket før -ja så får den et velfortjent klask bagi (men aldrig mellem ørerne, grunden har jeg jo skrevet længere oppe)

    Og jo gu' har jeg da fået skæld ud af mine forældre, men som forældre bør man da heller ikke bare skælde ud uden at vide om der måske var en acceptabel grund til at barnet gør som det gør -er der ikke er en skideballe self på sin plads.

    -der er så bare den forskel at et (halvvoksent) barn kan ressonere og overveje konsekvenserne af sin handling -det kan en hest ikke på samme måde


  • #87   13. nov 2007 Michelle W

    jeg har ikkke mere at skrive, vil ikke blive uvenner !



  • #88   13. nov 2007 Hovedbillede: Hvis du virkelig holeder af din hest lader du være med at slå den. Kærlighed mellem en hets og rytter går mentalt, og hvis din hest også elsker dig vil den lytte til dig selvom du ikke slår den.

    Jo, jeg får skældud af mine forældre, men jeg bliver sgu aldrig slået af dem!!! Det er nemlig dér grænsen går!


  • #89   16. nov 2007 jeg har aldrig slået min hest.
    afstarffelse, virker ikke på hesten.
    jeg ville drive den fremad, hvis den beyndte at stejle.


  • #91   19. nov 2007 <b>Anne Mette:</b> (undskyld laang svar-ventetid) Så er der da GODT nok også et problem med den pony, og ved du hvad??? Hvis jeg stod på det samme opstaldningssted som du og havde set det du skriver havde jeg flyttet med DET SAMME!!!! Hvis både slår din egen OG andres heste er det da godt nok ekstremt -__-

    <b>Til ALLE som synes at at slå er i orden: </b>
    Heste, og især konkurrenceheste (ja og mounted-games vel??) er bundet hårdt ind med bid, sadel (gjord), sporer og evt. pisk. Hvis hesten er "uartig" er alle "hjælperne" pludselig imod den. Hvis jeg mærkede smerte 3-4 forskellige steder på min krop uden jeg vidste hvorfor havde jeg været et stort spørgsmålstegn - og jeg har da (forhånbentlig ? xD) en større hjerne end de har !

    I en sådan situation kan en helt ekstremt "rolig" hest godt finde sig i det, jeg vil tro den bare tænker "av - nå, nu igen" (ja hvis den tænker overhovedet????). Men en hest med mere intelligens eller en mere temperamentsfuld hest ville gøre noget med det ubehagelig pres der kommer. Hesten er stresset, hesten er træt, hesten har ondt, hesten får kludrede signaler alle mulige steder fra!!

    Og så er det jeg spørger jer kloge-åger: HVAD kan en hest gøre i en sådan situation udover at stejle?????

    Som SUUA siger kan en hest ikke "drille" eller irritere med vilje!!! Der er en <i>grund</i> hver gang den stejler ! Tænk lige over det engang.


  • #92   19. nov 2007 Desuden...

    jeg støder tit på ordet "et klask" i denne debat... I mener der er er en ENORM forskel på det og at slå.

    - Hvor ligger denne forskel henne?
    - Mærker hesten forskel?

    I siger at I ikke tæver jeres hest gul og blå , men giver slår den alligevel??? Jeg er ikke helt med..


  • #94   14. dec 2007 Slår man ikke mennesker? Hvis der er nogle der drille mig lidt for meget så giver jeg sgu også dem et klask og uartige børn giver jeg er smølfe-spark så plejer de at forstå det!

  • #96   23. jan 2008 Forstår dig godt! Var også mere skrevet i sjov da jeg ikke kan se det forkerte i at "daske" til hestene!

Kommentér på:
Var jeg ond? (stejle)

Annonce