{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Adfærd hos unghest {{forumTopicSubject}}

Halløjsa

Jeg har en ung DV'er 3 der er godt i gang med tilridningen, han tager tingene meget stille og rolig og vi er nået så langt at han kan skridte i longen samt gå frem og stoppe op. De sidste to uger har vi brugt på at bygge muskler op i longe hvilket han tager super fint, men da jeg sætter mig op på ham idag begynder han og sige fra ved at ryste hovedet når jeg ligger schenklerne til og vil ikke gå frem som han normalt plejer.

Mit spørgsmål er så om det er fordi han har "vokseværk", om han er dum eller noget helt tredje?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd hos unghest
  • #1   6. aug 2023 Aldrig dum. De gør aldrig bare for at være træls. Kan være ømhed/smerter i større eller mindre grad.

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 215
    #2   6. aug 2023 Kan som @Louise J sige - med 100% sikkerhed - at det IKKE skyldes at han er "dum".

    Hvad årsagen så derimod er, har ingen herude i Cyberspace den fjerneste mulighed for at svare på - allier dig i stedet med en kompetent underviser, eller som minimum en, der kan se situationen live.. smiley


  • #3   7. aug 2023 Det er jo helt umuligt for os at svare på - vi kender hverken hesten eller dig, og vi ved ikke hvor meget du bruger ham - eller hvor tung du er i forhold til hestens ryg smiley
    Umiddelbart tænker jeg, at han nok er ved at være lidt øm i muskulaturen. Er det KUN "sidden på ham", du gør - eller laver I også andre ting? Måske har han brug for lidt mere afvekslende arbejde, så det ikke er de samme muskler, der bliver belastet hele tiden?

    Jeg hæfter mig ved at du skriver "de sidste to uger har vi brugt på at bygge muskler op i longe". Ingen - hverken heste eller mennesker - laver ret meget muskulatur i løbet af to uger smiley Måske er du bare for utålmodig, og forlanger for meget for hurtigt?
    Det kan jeg ikke vurdere gennem skærmen, men det kan en fysisk tilstedeværende underviser hjælpe dig med.


  • #4   8. aug 2023 Der kan være mange faktorer som spiller ind, men som de andre siger er din hest helt sikkert ikke dum. Heste der udviser "problematisk adfærd" er som oftest signalforvirrede/usikre på hvad vi forventer af dem, eller har smerter af en eller anden art.

    Du skriver at din hest godt kan skridte i longe, men har det været longeføren eller dig som rytter der har givet signalet til at gå frem? Hvis hesten primært er vant til at forstå signaler fra jorden, er det et helt nyt sprog at få signaler fra ryggen.
    Så jeg ville foreslå at blive i longen, og sørge for at du giver signal fra ryggen samtidig med longeføren, og når I får den fremad respons i ønsker, så giv masse af ros. Og ligeså stille, kan longeføren blive mere og mere passiv så det kun er dig der giver signaler. Hvis din hest går i baglås, da kan longeføren gå ind og give støtte igen, samtidig med dig.

    Men det er svært at komme med et ordentligt svar uden at have set situationen. Det kan også være et spørgsmål om timing i signaler, den generelle træning, udstyrsproblemer osv.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 135
    #5   10. aug 2023 En af mulighederne er, at hesten har ondt et sted. Og så må du jo gætte. Er det sadlen. Det kan du finde ud af ved at hoppe på hesten uden sadel. Kan fejlen ligge i biddet. Prøv at ride lidt med tøjlerne spændt i siderne på grimen. Altså uden bid. Umiddelbart kunne jeg have mistanke til sadlen. Måske lidt hår , der går ind i spændet, når gjorden spændes. Din hest er så klog, at den vil gøre dig opmærksom på, at noget ikke er i orden.

Kommentér på:
Adfærd hos unghest

Annonce