Lære føl at stå bundet??? {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg nået til at lære mit lille føl at stå bundet, men hvordan gør man så lige det bedst?? Ind til nu har jeg strilet ham og er ved at lære ham at løfte hovene, men det er uden at han er bundet. Der ud over kan jeg trække med ham og fløtte på ham.
Men hvordan lære jeg ham så det med at stå stille, uden at han bliver bange for det en anden gang. Jeg har læst et sted at man bare skal binde dem og hvis de ikke prøver at komme fri, så skal man frem provokere at de begynder at trække, så de finder ud af at de ikke kan komme fri. Det synes jeg bare lydder lidt volsomt, men er det sådan man gør, eller er der nogen, som har en bedre måde at gøre det på???
nov 2006
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 257 Svar: 1.767
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
vi øvede det lidt idag. Bandt hende til vores port og hun stod faktisk ganske fint, men hver gang jeg så ville fx om bag ved hende eller bevægede mig væk fra hendes hovede, så trak hun sig tilbage..
Men i sommer hunne jeg sætte hende fast til en pæl og hun kig lidt rundt om den og stod så mega stille, selvom jeg gik hen og gemte mig. Så det er ikke fordi hun ikke kan, har bare indtryk af at det keder hende meget.
Men jeg kigger med..
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 39
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
okt 2007
Han stopper når jeg stopper, men har lidt svært ved at stå stille i alt for lang tid, (han synes det bliver kedeligt så).
jul 2004
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 199
Hvis han/hun er vant til at blive trukket og dermed vant til at gå frem når snoren strammer, så burde der ikke opstå de helt store problemer. Mine føl lærer jeg altid at blive trukket med først og derved lærer de også at når snoren strammer så skal de gå frem og dermed belønnes de med at de ikke har et pres/tryk på nakken. Når jeg så er nået til det punkt hvor de skal bindes, så starter jeg med at binde dem i ringe under grimen, og de første par gang snurrer jeg bare snoren rundt om gitteret så uden at binde så jeg hurtigere kan reagere hvis der sker noget, de er som regel lige tilbage og prøve om det ikke kan lykkes at komme fri, men så snart de finder ud af at det ikke giver efter så er der ingen problemer. Selvfølgelig skal man sørge for at der hvor de står er der tørt. Det skal være et underlag hvor de ikke kan skride for ellers ligger de jo bare der og spræller rundt
Sagt igen - hvis de har lært give efter når snoren strammer, så skal de også nok gøre det når de bliver bundet, men sørg for at blive ved dem de første gange. Mit føl på 9 mdr. hun står selv bundet op i sider og der er 7-9-13 aldrig problemer
okt 2007
Det lyder godt så er det jo bare med at komme igang kan jeg se, for det med at flytte for tryk og gå frem når det strammer i nakken på ham kan han næsten i søvne.
Tak for de gåde råd
Lære føl at stå bundet???