1.747 visninger
|
Oprettet:
Montering af Pessoa longesystem -HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Hej alle .
Jeg ahr lige købt mig et pessoa longesystem . Det ligger stadig i indpakningsposen - Helt uberørt .
Jeg tænkte på hvordan man pakker dne ud og ligger den på hesten ?
Hvordan man tilpasser den ?
Skal man bruge en alm. longegjord også ?
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.350
Når du har fåeet en til at hjælpe dig med at tilpasse den til hesten så husk på at hesten ikke skal gå mere end 10 min. i den af gangen... da det er sindsygt hårdt for hesten.
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.056
Jeg ved godt hvordan man bruger den . Min gamle passerhest blev longeret i sådan en , og jeg longerede hende .
Men det var altid ejeren der lagde den på hende (:
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.249
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 1.150
okt 2007
Puha , det lyder fandme ikke rart !
Har hørt fra folk jeg kender at det skulle være skide godt at bruge en gang imellem , og som Karina og Trine siger ; I kort tid .
- Jeg havde selv kun tænkt mig at bruge den som hjælp i galoppen når jeg longerede ., også bare ligge den på når Nino skulle galoppere (:
Min gamle passerhests kiopraktor sagde at hun skulle longeres med den da hun havde mange spændte knuder i nakke/ lænd / ryg så hun kunne komme rigtigt ned og slappe af . Den havde også rigtig god effekt på hende , så hun kan rides den dag idag
okt 2005
Hvis nogle synes at indspæninger kan ødelægge noget, så kan den her i forkert brug ødelægge alt.
Men jeg bruger den en sjælden gang imellem og jeg kan mærke det på min hest i flere måneder efter altså på den gode måde :0)
okt 2007
Det lyder godt !
Har heller ikke selv tænkt mig at bruge den ugenligt hvor den er stramt spændt ind . Vil mere lade den være så løs som muligt , så den bare lige kan støtte ham lidt (:
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
okt 2005
Jeg bruger den som sagt sjældent, men ja den kan være god.
Jeg ville dog kun bruge den til en meget velredet hest, som er vant til at bruge bagpart, ryg osv. korrekt.
Hvis ikke hesten er vant til det arbejde, så er den farlig og giver nogle grimme spændinger fordi hesten vil forsøge at flyge fra det der strammer og er uvant.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Jeg ville i stedet for lære at longere hesten korrekt så den kommer til at bruge sig selv når man longerer den i stedet for. Det har jeg lært og det er ikke spor svært, men det kræver lidt indføling de første par gange. Jeg har selv gode erfaringer fra flere heste jeg har longeret.
Det handler bare om at vise en smule tålmodighed.
Jeg har også selv læst det der i Equipage og derfor har jeg lært at longere min hest i stedet for.
Der er et par gode videoer om longering på www.epona.tv og det er ikke spor svært hvis man forstår at have en smule indføling med sin hest.
okt 2005
Og ja med indføling og hvad dertil hører så kan min hest piaffere i liner :0)
maj 2007
Følger: 59 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 147 Svar: 360
Karina N,WAAUU kan jeg ikke få din opskrift på piaff i liner..der er ikke ret mange her ude på buuh landet som kan undervise i det.. DESVÆRE.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 162 Svar: 1.362
Han ha rgået med den i et stykke tid efterhånden og han laver 1 gang om ugen 4x5 min i longen.... og bliver varmet op inden vi spænder ham ind... Han er rigtig dygtig til det og bruger sig selv helt genialt...
Men det er hårdt for hesten derfor laver sutlan ikke mere i den end han gør da de 4x5 min svare til at være lige så hårdt som 1 times dressurtræning...
okt 2005
Taj, ja det er en fed ting at have lært. Jeg lærte det fordi jeg havde min hest opstaldet ved en berider engang som brugte det meget i den daglige træning.
Jeg var fasineret og med hendes hjælp begyndte jeg at arbejde med dette :0)
Det er lidt svært at forklare på skrift, bare sådan lige ,hvordan man træner Piaff ind i øvelserne i de lange liner.
Men jeg skal prøve at sætte mig ned og få skrevet ledt råd ned til dig, hvid du er interesseret :0)
maj 2007
okt 2005
Jeg ved ikke om der decideret er nogle som underviser i det, men prøv at forhør dig rundt omkring.
Jeg skal nok prøve at sætte lidt på skrift :0)
maj 2007
Montering af Pessoa longesystem -HJÆLP