{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

bange for at galopere på tur pga uheld {{forumTopicSubject}}


Jeg låner denne her skønne hoppe på 155, og 18 år, som hedder Athene (dagligt Musse)
Her i vinters havde jeg et "uheld" med hende, imens vi vi var på tur. Vi var ude og ride med en anden (en voksen dame, på en vallak på 172). Hendes hest satte i gallop, og jeg troede det var under kontrol, så lod Musse følge ligeså stille med. Efter et par sekunder sætter de farten op, og Musse overhaler den anden, og jeg kunne ikke holde hende. Hun løb, og hun løb, og jeg kunne BARE ikke stoppe hende, og var i panik.
Senere sætter hun farten nedtil langsom trav, og jeg hopper af, og vil tage fat i tøjlen, men min sikkerhedsvest sidder fast i sadlen, så jeg snubler ned, og triller lidt, imens hun løber vidre, g jeg kan ikke nå at få fast. Jeg opdager at den anden hest ikke har nogle rytter, så den løber med Musse, ud på vejen og ned mod byen.
Jeg finder min "makker" som selv var hoppet af, og ikke var kommet noget til, udov forskrækkelsen. Vi får så ringet til dem som har den gård hestene står på, og de får fat i hestene i byen. Der var ikke sket nogle noget.

Men problemet er bare at siden det, har jeg været bange for at gallopere på tur, og det er det vi mest ridder :S

Jeg har gjordt det, men går i panik, og begynder at holde hende tilbage, selvom jeg godt ved at hun ikke stopper af det.
Jeg får at vide at jeg bare skal slappe af, og lade være med at holde tilbage, for hun skal nok stoppe. De andre hest bliver tilbage, for hun sætter farten op når de komme op til hende, fordi hun tror hun er vædeløbs hest smiley

Men hun stopper jo når hun skal, selvom hun tænder lidt. Men hun stopper og stikker ikke af. Men det tror jeg bare :S Jeg er så bange, og kan ikke slappe af og nyde det, som jeg jo gerne vil.

Der er intet på bane, og heller ikke på andre heste, som jeg ved jeg kan stoppe

Hvad kan jeg gøre for at slippe af med min frygt?
Vil være lykkelig over at komme af med den! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bange for at galopere på tur pga uheld
  • #1   26. jul 2008 Rid en galoptur på en rolig pony ? (:
    Min søster er selv ikke vild med det, så red vi to på Maja og tog en trav tur i skoven også lidt galop. Jeg holdt godt fast på min søster og hun kunne også tage i manen, men forklarede hende at hun ikke skulle holde balancen i manen for så faldt jeg af og hun stolte så på at jeg holdte godt nok fast i hende.

    Nu elsker hun at galopere på tur xD

    men syntes du skal tage en galop på en hest du ved er rolig og kan stoppes.


  • #2   26. jul 2008 Der er intet på andre heste. Det er bare hende. Og jeg VIL kunne gallopere på tur, på hende. Men tør ikke. Og har hende som hun er min egen.

  • #3   26. jul 2008 Så det vil sige at det ikke hjælper smiley

  • #4   26. jul 2008 Hvad med at få en anden til at tage en galop på hende, så du kan se hun kan stoppes? (;

  • #5   26. jul 2008 Jeg ved hun kan stoppes, men går i panik, fordi hun er så stærk. Og hendes gamle rytter må ikke ride pga. hjerneryselse, og hun er den der kender hende bedst.

  • #6   26. jul 2008 Men ellers tak for hjælpen smiley

  • #7   26. jul 2008 Tror egentligt bare det vil være og kaste sig ud i det så.
    Tage små bider i gange, på en stubmark eller skov - men ikke i nærheden af en vej så du kan være tryg med det
    Også små bider først traven, også lille kort galop ikke noget stort. Så du opbygger tilliden til det.


  • #8   26. jul 2008 Jeg har været ude og gallopere på stubmark dag. Det var sjovt nok, mmen der gik et stykke tid før jeg bygynde at slappe af. Spændte op igen, da hun satte farten op fordi min mor bygyndte a komme tæt på smiley




  • #9   26. jul 2008 Du er nødt til at konfrontere din frygt. Har selv prøvet noget lign.; første gang jeg styrede med min gamle pony var jeg også bange for at ride små vendinger på en springbane, men da det skete anden 'modvirkede' det chokket fra første gang, og tredie gang var der slet ikke noget slemt ved det. Men siger ikke at du skal ud og jorde eller få Musse til at stikke af igen, men tag ud med en veninde du VED kan styre sin hest/pony så du ved at hvis Musse løber med dig, så sker der ikke noget med den anden hest eller rytter.
    Start med at lade den anden hest ride forreste i galop(bare helt stille og roligt) og bed hende om at stoppe når du siger til; derved bestemmer du hvor meget der skal galoperes før du føler dig tryg igen. Når du så er tryg beder du hende sætte farten op(igen i dit tempo) og når du så er tryg i en frisk galop med veninden foran dig, bytter I plads så du er forrest og gentager 'øvelsen'; først stille og roligt, med et lille galop stykke og når du er tryg så bliver der galoperet mere.
    OBS! Hvis du på noget tidspunkt føler dig utilpas eller bange så stop med det samme, eller mærker Musse det og det kan være skyld i at hun kan stikke af igen. Og stop altid mens legen er god, så der ikke ender med at ske noget.

    Håber det var hjælp nok smiley


  • #10   26. jul 2008 jeg synes du ska gøre det igen også have lidt is i maven som man siger jeg har har styret to gange på min pony til jagt hvor man bliver redet ned og i banen derhjemme jeg blev bare nød til at se frygten i øjnene og hvis hun er så svær at holde så køb en matingal de hjælper lidt til at holde hesten tilbage

  • #11   26. jul 2008 Randi N

    det er umuligt at ride bagerst med hende, for hun vil være forest smiley

    men vil prøve noget af det smiley


  • #12   26. jul 2008 Kan hun evt rides alene fordi så kan du tage en med ud som bare går som menneske ved siden af så hun måske ikke påvirkes så meget og hvis hun ikke påvirkes så meget kan du gøre det en masse gange indtil du stoler mere på hende..
    Altså mit bedste råd ville være at bare prøve igen og igen, har du prøvet hvor du går ud på en mark hvor du bliver longeret så den ikke kan løbe sådan rigtig, og når du så slapper af kan i evt tage longen af.. Dette jkan du gøre nogle gange, og når du så slapper helt af kan du da prøve at tage en tur igen i selve skoven smiley


  • #13   27. jul 2008 Hun kan godt rides alene, og rider også tit alene. Der får jeg sommetider en lille galop, men det er kun de dage, hvor jeg kan mærke hun ikke løber, og tager fat. Hvis hun er stille og rolig, så kan jeg godt tage en lille kort galop, og hvis hun ikke løber i galop, så kan det være jeg kan slappe så meget af, at jeg læner mig lidt frem, og klør hende i nakken smiley

  • #15   1. aug 2008 Okaay det lyder så også fint men så kan du evt gører hvad jeg skrev længere oppe at træne imens der en der har den i trense på mark indtil du tryk ved det og så tage trense af og riden uden og blive tryk ved det og til sidst ride alm. i skoven og galloppere smiley

Kommentér på:
bange for at galopere på tur pga uheld

Annonce