Bidløs.. Super hest.. {{forumTopicSubject}}
Jeg er så stolt af min lille Daisi.. I lang tid har har jeg redet med 2-pelham fordi jeg ikke kan styre hende i alm bid.. I dag gad jeg ikke ride i pelham fordi jeg synes det er synd for hende, så jeg lagde hackamore på (har redet med hackamore på hende før, hvor hun smed mig af i arrigskab så jeg brækkede min arm) Så jeg havde ikke store forventninger til hende, men hun kig som en drøm.. Hun gik til biddet, brugte sin ryg og bagben, gik taktfast uden at løbe af med mig, sprang an i perfekt kort galop og slappede af hele tiden.. Desværre var hun lidt stiv på højre volte fordi det er længe siden jeg har redet rigtig dressur, så det ødelagde billedet lidt, men hun gjorde alt jeg bad om, selvom hun havde svært ved det og prøvede ikke på at slippe udenom...
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Men sidst hun havde det på, gik hun fuldstændig amok i arrigskab over et eller andet hun var utilfreds med ved hackamoren..
apr 2007
apr 2007
apr 2007
apr 2007
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Nu har jeg selv (for snart længe siden) ejet den omtalte hest. Det er direkte ansvarsløst at ride rundt uden en stop-knap. Hesten er et dyr - den flygter, og med et reb om halsen kan du være nok så HMS-fanatisk. Sikkerhed er langt vigtigere end alt andet!
Dag nok se jer med en 4 års hingst med et reb om halsen - så tag lige og gennemtænk jeres egne ord igen - gerne kritisk. Et så stærkt dyr som hesten skal kunne kontrolleres så det er forsvarligt for alle parter - ikke mindst de uskyldige, som ingen indvirkning på den naive pige, som trak rundt med sin hest i et reb om halsen.
Jeg giver ret i at der er mange ufine ekvipager rundt omkring, men at drive det til direkte vanvid ved at lade små piger gå rundt med hestene med et reb - det er mod al hesteforståelse! Viden omkring dyr generelt!
Louise
maj 2005
Louise
apr 2007
Jeg synes ikke man kan sige at der er nogen måde at ride "rigtigst" eller "mest hensigtsmæssigt" for hestens skyld.. Det må da afhænge af rytteren og hesten.. Min 3års ville jeg sagtens turde sætte mig op på kun i grime fordi hun har et temperament og et forhold til mig der gør at jeg vurdere at det er forsvarligt, men med Daisi synes jeg ikke det er forsvarligt for der er mange børn i området og hvis de leger når jeg er ude og ride og jeg så ikke kan stoppe hende bliver de løbet ned og det er jo ikke sikkert at de kan se at det vil være bedst at flytte sig..
maj 2005
En hest er et dyr og dyr er ikke dyr for ingen ting. De har dyriske instinkter og det kan et ellers godt forhold til mennesker altså ikke holde nede.
Jeg synes det er skræmmende. Jeg siger ikke man skal have skarpe bid i, men der er alt for mange som synes deres hest er deres ven og hvad ved jeg ikke. Hvis jeg møder et barn eller meget ung rytter med en hest i et reb om halsen, som ikke har styr på sin hest (hvilket de færreste har) så bliver jeg nok småtosset hvis jeg møder disse piger på min hingst eller andre heste.
Louise
maj 2005
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 786
du skriver at det er de færreste som har styr på deres heste når de bare rider med snor om halsen, jeg vil så sige at jeg kender mange unge piger som har helt styr på deres heste - bl.a. mig selv, jeg vil sige at jeg har langt større kontrol over Kiwi når jeg rider med en snor om halsen i skoven, end når han har bid i munden, når han har bid i munden i skoven, så er det farvel til kiwi, men uden bidet kan jeg uden besvær galopere og stoppe igen! men jeg har tilgengæld altid grime på ham så jeg kan læne mig frem og tage fat hvis det skulle blive nødvendigt
man bør bestemt ikke ride ud i naturen på sin hest kun med en snor om halsen, den bør altid have noget på hovedet, og man skal selvfølgelig have helt styr på den, men som jeg har skrevet, så er der mange som har den kontrol over sin hest, hvilket jo er helt fint
maj 2005
Bidløs.. Super hest..