26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Hvorfor vælger man et skarpt bid ? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg går altså og undrer mig over noget - hvad er det der gør, at man køber et skarpt bid til sin hest ? (treringsbid eksempelvis) Er det bare fordi man mener at sin hest er stærkere end alle andre heste og har behov for et skarpt bid ?
Jeg undrer mig bare, for personligt ville jeg aldrig så meget som overveje andet end to eller tredelt bid (måske kandar, men så skulle det da også kun være hvis jeg red så høje klasser, at det forlanges, og jeg er ikke stævnerytter, så det er nok ikke noget der sker.)
Altså hestens mund er så blød og følson, så hvorfor søren gøre det endnu mere hårdt for hestens mund ?? Er det bare mig der er helt galt på den ??
knus F&F
- Håber der er nogle som gider give mig et svar, for i de fleste indlæg bliver folk altid sur på en eller anden over, at de rider med skarpt bid, og det er ikke det der er meningen.. Jeg vil bare gerne vide <b>hvorfor</b> man vælger det..
maj 2005
Følger: 124 Følgere: 209 Heste: 3 Emner: 283 Svar: 1.718
- men mange mener at det er nødvendigt fordi hesten er hård i munden.. så man man vende den om og sige
- hvordan er den så lige blevet det? ;).. ihvertfald ikke fordi man rider med blød og rolig hånd. og normalt bid :).
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 164
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Zorro: desværre er det nok rigtigt..
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
apr 2008
apr 2008
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 233 Svar: 1.599
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Jeg har haft en rigtig varm hest engang .
Og ham ku man næsten ikke holde tilabge i spring , og jeg blev tit sprugt om hvorfor jeg ikke begyndte at ride med "skrapt" bid i spring . men det nægtede jeg , for i dressuren var han så bløde i munden .
og med 1års træning gik han flot i spring , med et tredelt bid .
så det er da kun et spørgsmål om man gider træne det med sin hest over en længere periode .
Jeg forstår ikke flok der rider med det .
feb 2006
Følger: 322 Følgere: 367 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.876
apr 2008
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 563
Ikke for nået men er bidet ikke ligeså blødt som hånden der holder det ?
Det siger mange mennesker ...
Nå men jeg har prøvet både to- og tre-delt bid og syntes ikke at det fungerede på min pony ..
fik anbefalet et tre-ringsbid og det fungerede og jeg har altså en rigtig rolig hånd og min pony er ikke blevet hård i munden af det .
Men det var da heller ikk min første indskydelse af at skulle bruge et tre-ringsbid var faktisk imod det og har ligesom prøvet alt andet og ja nu vil jeg snart sætte et to-delt på hende igen .
Men syntes ikke at folk bare skal proppe et tre-ringsbid i munden på en hest for den kan gøre mere skade end gavn så hvis man endelig skal så skal man få en til at vise hvordan det bliver brugt ordentligt så det ikke gør skade..
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
' Og det er for at lærer ham' at han ikke bare skal løbe, løbe, løbe.
FORDI : Det er 1000000 gange bedre for hesten, at have et skarpt bid i munden som dem reagerer på med det samme, end at have et normalt bid, også man skal rykke hesten i munden en million gange før den reagerer.
' Ved mig er det for ponyens eget bedste. han slapper mere af når han får det på, og jeg skal slet ikke have voldsomme hjælpere.
Jeg var også meget imod skarpe bid, men min pony har det nu engang bedst når den slapper lidt af, i stedet for at jorde rundt, osv.
++ Det var farligt at ride tur på ham uden, fordi han kunne finde på bare at skride også jordede han væk -
Nu står han på stedet og bukker/stejler, i stedet for at løbe samtidigt, for hvis den løber hjernedødt væk ude på vejen, ville jeg mene at det var farligt.
OG jeg rider med biddet, efter anvisning fra min ridelærer (:
nov 2006
apr 2008
¨˜°º•¤ Canabis ¤•º°˜¨ .: Sejt
nov 2005
Følger: 73 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 1.187
apr 2008
- Rijeh&Thor -: Ej hvor fedt
apr 2008
nov 2006
nov 2006
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.036
Grund: at hun simpelthen bliver så ivrig at hun slet ikke er til at stoppe.
Nogle vil så mene at jeg springer over hvor gærdet er lavest, det er en holdning til det. Jeg vil hellere have et bid hvor jeg stort set ikke skal tage fat frem for at bruge et bid hvor jeg skal hænge i tøjlen konstant.
og ja, Queen er hård i munden, det var hun da jeg købte hende men hun er da blevet bedre. Men hun har en tendens til at bide fat om biddet og ignorere det. I dressuren bruger vi nu et bid med små kobberruller og det er fantastisk, hun er blød og går super med det. Er begyndt at bruge det mere og mere på tur også
jun 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 2.264
Jeg mener ikk selv, at det er løsningen at smide et skarpere bid på eller hårdere bid på. Jeg er sikker på at smækker du et skarpt bid på hesten, vil den i længden prøve at løbe fra det frem for at arbejde godt på det.
I stedet mener jeg at de ryttere der bruger det, måske skulle blive bedre til at vidergive deres signaler til hesten, & lærer hesten at forstå dem. Samtidig kunne man jo smide et bid på, det kan hjælpe med at forstærke signalerne & forbindelsen mellem hest & rytter.
Selvfølgelig kan en hest være stærk,& nogle tager da mere fat end andre, men for mig er det bare ikk en løsning på problemet med skarpt bid. Bare en måde at ligge problemet på "hylden".
apr 2008
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 563
Jaja men jeg har stadig en utrolig rolig hånd og bruger næsten ikk tøjlerne når jeg rider . hvis jeg tager mit 2-delt og mit 3ringsbid er de sådan set ens bortset fra de ekstra ringe der sidder på et 3ringsbid ..
Og ja jeg ved godt det tager lang tid og masser af træning osv har haft med diverse dyr incl heste at gøre siden jeg blev født .. og træner da også tit i rebgrime og så videre for at træne signaler ...
jan 2007
JO
Det er lige netopo hvad han gør .
Han ELSKER at springe, og ride på tur,
men han bliver fuldstændig overivrig !
Så jo, han gør det jo egentlig for sjov, og altid med et glimt i øjet (:
Jeg elsker min pony, og jeg ville ikke putte sådan et bid i munden på ham,
hvis ikke han trivedes med det ? (:
feb 2007
Jeg fik lært min hest det på min efterskole , og der fik jeg afvide af vores ridelære (som var berider) at hun var noget imponeret over jeg havde så blød en hånd .
Så hvis du kan ride med dine ben , kan du også lære din hest at gå pænt uden at rykke den i munden .
Jeg har en lille tre pony , hvis du ikke rider ham for benene , så løber han bare af sted med en , og det er fordi han er bleven reden for benene , det betyder utrolig meget om en hest er bleven reden til for benene .
Der er ikke særlig mange der kan ride min bette tre pony , fordi de ikke kan ride med deres ben . jeg kan riden ham uden noget , og få ham til at lystre på mine ben 110% . Han drejer kun for benene , han går kun til bidet for benene osv . jeg kan ride ham i dressur 100% benene (altså uden noget hverken grime eller noget) og det er fordi han er bleven reden til for benene .
SÅ det kan lade sig gøre at få sin hest til at gå pænt uden at bruge "hårde metoder" . men igen det er jo hver sin smag og hver sin mening
nov 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 884
Hellere ride med hårdt bid og så blød hånd!
end at ride med hård hånd og blødt bid!
apr 2008
Team hvedesegaard - Citas - Rådgiver K: Jeg må da også indrømme, at Flicka til tider er for stærk til mig. Men jeg står lige nu og overvejer at blive helt bidløs - jeg kunne slet ikke overveje et skarpere bid til hende ;o) Det er bare ærgeligt, når man ikke vil arbejde for det,,
apr 2008
feb 2006
Han er hidsig - og endnu mere hidsig - i stedet for at stoppe et skarpoere bid i kæften på ham, fik jeg hans problem på plads- fik lært ham at slappe af i naturen, på spring banen osv...
Jeg kan ride ham med et reb om halsen disse steder nu.....
FØR: http://hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=29452
http://hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=52731
EFTER: http://hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=91764
jun 2007
apr 2008
apr 2008
feb 2006
feb 2006
enig...
feb 2007
Jeg har altid fået afvide , jeg skal have en mere hård hånd , da jeg er alt for blød i mine hænder . men jeg har da fået en varm hest til at gå pænt med blødt bid og blød hånd , det handler bare om at bruge sine ben .
nov 2004
Skal siges at hun ikke bare løber umotiveret, problemet er når vi er flere af sted, så bliver hun overivrig og alt skal bare være et vædeløb og har jeg et alm trensebid på og tager fat i det, ja så låser hun fast, hvorimod med treringsbid rører jeg bare en smule og så kommer hun tilbage hvilket bevirker at jeg kan ride næsten uden at have kontakt til hendes mund.
Det andet tidspunkt hun kan finde på at løbe på, er hvis der er heste forude. Har prøvet en gang at hun bare styrtede af sted fuldkommen uden kontrol hvilket bevirkede at de heste foran også løb af sted (vi var på en rolig tur og de andre heste satte i galop 50meter foran os selvom de havde set os). Det gjorde mig decideret bange for at ride tur og red faktisk heller ikke tur i TO år efter episoden (ja jeg er en kylling og den episode hjalp IKKE)
Så ja, at jeg putter treringsbid har også noget med mig selv at gøre, jeg er bare tryggere med det. Men er begyndt at tage skridtture med alm bid og det går godt, men i denne situation er det os begge der skal lære og det tager den tid det tager
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
Jeg rider med todelt muffepelham. I starten da jeg fik min springhest kunne jeg slet ikke komme igennem til hende på en springbane,og det hjalp pelhammet mig med. Også fordi jeg da er hundrede på at hesten også selv synes det er bedre at man kan tage hurtigt og så slippe igen, i stedet for at sidde og hive og flå i munden.
Det har hjulpet mig med at nå igennem, sådan at jeg faktisk kan springtræne med det almindelige tredelte bid vi bruger i dressur, så jeg kan ikke se, at jeg ikke har fået løst mit problem.
apr 2008
Men man kommer helt klart længst med en blød hånd,
jan 2007
Hold kæft hvor er i hellige og hører på man.
Jeg kan sagtens ride min pony på en spring bane OG i naturen, med et ganske normalt tre delt bid. MEN ! Det er en lorte oplevelse for ham, fordi han bliver så mega anspændt af det?!
Kig evt. min video hvor han springer med stang bid, også sig om det ser ud til at genere ham !!! ..
Jeg rider udelukkende med biddet, for at uddanne min pony så den lærer at springe med ryg osv. og jo jeg rider den for benene, men jeg ved ikek ? I har mmåske ikke siddet på en pony der fyrer 27 bukkespring af også jorde fuldstændigt sygt afsted bagefter. DER hjælper benene INTET, når den HAR tabt hjernen (:
Og den har ikke et problem, og den har ikke ondt, den løber ganske simpelt fordi den elsker det, og fiordi han bliver ivrig.
SÅ drop dog det der hellige pis.
Jeg skriver som svar på et spørgsmål også får jeg straks kommentarer om hvor dårlig en rytter jeg er, fordi jeg rider med et andet bid.
Det er sku da langt ude (:
feb 2006
Din hest dukker og stejler i stedet for at stikke af med dig??? Når du rider med stang bid??
Wow der ville mine allarm klokker ringe på højtryk....
feb 2006
feb 2006
apr 2008
jun 2007
jan 2007
Ja det gør han (:
Det er rigtig dejligt, han har så meget livsglæde, og han vil så gerne fremad (:
Han gør det af ivrighed, og bestemt ikke i irritation. Han elsker en god galop, men når den så står stille i flere måneder grundet dårlige ben, tjaa, så bliver han rigtig rigtig ivrig.
Hvis han så IKKE har biddet på, så bukker den, stejler lodret, stikker af og hjerner ud foran biler osv.
Så nej, jeg tror ikke mine alarmklokker bør ringe, desuden er det efter råd fra min underviser - Som har trænet pony landsholdet i springning, så jeg tror sådan set, han ved hvad han snakker om (: '
feb 2007
Jo alt selvom man rider med et normalt bid , på en varm hest der ikke er til at holde , betyder det ikke du rider med hård hånd .
Den hest jeg brugt 1år på at få til at gå pænt , red jeg altid med blød hånd på . min underviser , sagde altid jeg skulle have en mere fast hånd , da jeg var alt for blød i hånden . men det lykkes mig da at få ham til at gå pænt med et blødt bid samt en blød hånd , det handler om at bruge sine ben rigtigt
Patricia B
Ja det tager tid at lære sin hest det . det er skam ikke bare noget man gør på 3mdr eller 6mdr .
et godt råd .
når hun løber afsted , så prøv at drej hende ind på små volter ligeså stille , med dine ben , for så er hun tvunget til at sætte farten ned .
feb 2006
Og en hest stikker ikke af med sin rytter fordi den bare har lyst til det eller glæde.... FLUGT INSTINKT....
jun 2007
jul 2007
Følger: 54 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 47
Selvfølgelig skal problemerne med hesten løses, men nogle heste fungere bare bedre på et bid, som kan se voldsomt ud..
Jeg har ikke lyst til at ryge af en gang til, af en hest jeg ikke kunne stoppe, som tog den af Fælledvej ude i Søvang på Amager. Hesten blev forskækket og stak af, jeg red i ridegjord og hesten havde en Sidepull på. Jeg endte på krykker i en 3 ugers tid, pga. det fald.
Så jeg vil sku hellere proppe et stykke hårdere metal i munden på hesten, end risikere mit eget liv.
Asterix som jeg har part på nu, er rigtig sød, og går med et tredelt trensebid, han er rigtig sød, og fungere hvertfald godt på det, i skoven med mig
puha et langt indlæg.
nov 2004
Skal lige siges at dengang hun stak af, kunne jeg ikke dreje hende rundt, havde fat i en tøjle med begge hænder samt brugte mine ben alt hvad jeg kunne, INGEN reaktion - derefter valgte jeg at springe af da det ville blive for farligt sådan som vejen så ud (vi var 2min fra gården, men der var en del smalle passager gennem bomme hvor mine knæ ville blive smadret)
feb 2006
Denne diskution har intet af gøre med bidløs ridning... overhovedet
vi diskutere om skarpe bid...
Tror du har misforstået noget..
Hvis vi har lyst til at diskutere hele natten - så lad os om det...'
DET er det DEBATTER er til for.....
jan 2007
jeg bliver nødt til at grine
JO ponyen gør det af glæde.
Han gør det altid de samme steder, der som regel er de steder vi plejer at galopere (:
Og når vi springer, bliver han vildt ivrig og vil bare over, jo hurtigere jo bedre, så vi alle kan se hvor dygtig han er :b
Hvis du aldrig har set en hest bukke og løbe i glæde, så tag og sæt dig ud på en hestemark og tjek deres kropssprog (:
nov 2004
Forskellige heste går godt med forskellige typer bid, så hvis folk føler at et stangbid fungerer bedst til deres hest, så kan jeg ikke have noget i mod det
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Rider en hest udover Maja nogen gange om ugen som går med 3rings bid når ejeren lige syntes den er for 'stærk'.
Den bliver komplet anderledes at ride med det bidet, jeg kan slet ikke komme igennem til den. Må slet ikke røre tøjlen og hvis jeg gør går den imod den med al kræft.
Men når trense bidet så kommer på, så må jeg gerne røre tøjlen.
Hun er egentligt slet ikke svær at styre, det er bare stop knappen man lige skal øve i 15min i skridt, også overgang fra skridt til trav og omvendt - så er hun from som et lam og standser helt stille og roligt op.
Det tog mig godt nok et par gange at lære hende det, men hellere det end sidde og flå i hende.
jun 2007
jan 2007
ENDELIG EN MED EN SMULE FORNUFT I HOVEDET
Ja' de måtte sku ogs' gerne få en tur på min, men han står skadet ;/
Øv'øv' ville ellers gerne have set dem i skoven på galopstien, med et reb rundt om halsen på min
'Jeg tror de ville sidde der ca. 0.5 sekunder
jul 2007
For ved jo godt det ikke handler om bidløs ridning. Men, det er heller ikke det jeg vil have frem i det jeg skrev. Det var mere, oplevelsen, med at have en hest løbende på en stor befærdet vej i myldretiden.
Jeg ved ikke om jeg kunne have stoppet hende, hvis hun havde bid i munden, men chancen havde muligvis være større.
jan 2007
HAHAHAH !
hold nu kæft man
Kig min video. Der har han biddet på.
gider ikke og forsvare mit bid mere.
pak jeres lorte reb om halsen væk, og lad os seriøse konkurrence ryttere være xD
Det kan simpelthen ikke passe, at man pludselig nærmest er dyreplager, hvis ens hest går med spring kandar, noo hvad sker der her
Det er jo tusinde gange bedre for hesten med et bid, hvor den slapper af og føler sig gdt tilpas, end et hvor den skal være anspændt og utilpas xD '
jan 2007
Haha
Jeg tror ogs' bare jeg skal gøre det samme, inden de fanger mig med deres lasso, og spærre mig inde
jun 2007
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
jan 2007
Det må du da selv om (:
Jeg vil hellere have en glad afslappet hest også ride med et lidt hårdere bid, end en hest på trensebid, der er fuldstændig spændt og utilpas (:
Jeg gør det der er bedst for MIN pony.
Mennesker er forskellige, heste er forskellige.
Og min har så brug for et bid, som din måske ikke har (:
Sådan er det jo bare xD '
Og det kan da godt være du ikke rider med reb og blabla, men for satan.
Det her er et debat forum, jeg svarer på et indlæg og straks bliver jeg svinet til og er nærmest dyreplager:b '
Men jaja .. Nogle folk bliver bare aldrig klogere.
Ring til min ridelærer, hvis du ikke kan frstå hvad jeg siger,
så kan han evt. skærer det ud i pap for dig ? (:
jun 2007
nov 2004
Men straks for man tips og "gode råd" samt at vide at man ikke kan ride, bruger hænderne for meget etc
og ved godt at det hele bliver foreslået i god mening, men jeg skrev ikke for at få hjælp. Jeg ved hvad jeg gør og jeg er i gang med en længerevarende proces hvor både Queen og jeg forhåbentlig en dag lærer at slappe af
Dette er ikke ment som et surt opstød, en anklage eller lignende, men som tidligere sagt, vi er altså ikke dyremishandlere blot fordi vi til tider bruger andet en 2 og 3delt trensebid
jun 2007
jan 2007
Det lyder da ellers som om din grundviden kunne trænge til en genopfriskning (:
Min ridelærer har trænet landsholdet i spring, så jeg stoler nu på hvad han fortæller mig (:
Jeg rider min pony som jeg nu engang gør.
Fatter ikke folk. Jeg svare på et indlæg også bliver jeg overfaldet ;s '
Tsk' hvad sker der lige her :b
Utroligt barnligt.
Kig dog min film ? Ligner det min hest trives.
JAJAJAJJAJA !
ha dog øjne i hovedet mennesker .
Eller kom og prøv ponyen selv, det er i velkomne til (: Haha !
Følger marias eksempel og smutter inden alle i cowboydere hopper af heste og smider lassoen efter mig
godnat hg
jun 2007
jul 2007
Generelt, så er chancen for du kan stoppe hesten, når den er stukket af med et bid i munden, end når den ikke har, men det er en helt anden debat
Jeg, holder lige gyldig ny mode med reb og uden sadel fænomen, på at blød hånd og skarpt bid, er bedre end hård hånd og blødt bid.
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.324
Hvad de ikke indser er at det faktisk tager ganske kort tid at lære en hest at slappe af. Både på banen og i naturen.
jul 2007
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
jul 2007
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.324
jul 2007
jan 2007
Det hjælper jo intet, hvis hesten går i vejret når man bakker den, eller holder den tilbage på en spring bane
jul 2007
Selvfølgelig, er der nogle bid, som er kraftigere for hesten at have i munden end andre.
Men, har du en blød og eftergiven hånd, så et et stangbid altså ikke et slemt bid at ride med.
Men har du et alm. trensebid, og sidder og gennemsaver hesten, og holder fast på tøjlen.
Vil hesten jo generelt have mere ubehag ved det, end ved et stangbid.
Men det er jo meget generaliserende sagt, for nogle heste fungere bare bedst på et stang bid, mens andre har det fint på et ganske alm 2 eller 3 delt trensebid. Det er jo i princippen en meget individuel ting.
Hvorfor vælger man et skarpt bid ?