26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Har lidt små-problemer med hypsen {{forumTopicSubject}}
I maj 2008 købte jeg jo en dejlig oldenborg/araber-blanding (oldenborg størrelsen og araber i hovedet), som ikke var blevet redet i 1-2år, så jeg skulle starte helt forfra ! Derfor er det jo klart, at hun ikke er fantastisk - hun har også stået stille hos mig pga rygsmerter, så vi er først kommet rigtigt i gang i oktober. Men nu får hun også lov til at lave noget - jeg rider hende primært uden bid (i cordeo, rebgrime, uden noget og har lånt min venindes sidepull nogle gange) og får undervisning en gang om ugen, hvor hun virkelig får lov at bestille noget, og indtil jorden begyndte at fryse, har vi redet en tur om ugen på et par timer...
Men, men men.. Her kommer mit problem så : På højrevolte (som HAR været hendes stærke side) drejer hun sig hele tiden til venstre - og jeg mener virkelig hele tiden. Hvis jeg ikke har benene på hende 24/7 kaster hun sig igennem volterne og skyder skulder + hun hidser sig op. Så snart jeg får drejet hovedet ind i volten på hende, er der intet og hun går super godt. På venstre volte gør hun <b>meget sjældent</b> dette. Det skal måske siges, at hun gør det hvad enten vi rider med bid eller ej. Hun er nemmest at rette op når vi har sidepull eller alm. trens på (det er nok meget normalt).
Vi arbejder selvfølgelig MEGET på at få hende rundet rigtigt til undervining, men er der nogle herinde, der har nogle ideér til, hvordan jeg kan vænne hende af mjed det ? - Det er tudeligvis lidt balance hun mangler på den side.
Jeg arbejder i forvejen på den måde, at vi ikke rider for meget på samme volte af ganen, så snart hun går ordentligt på venstre volte, skifter vi til højre volte, og når hun går ordentligt på nogle volter skifter vi igen. Bare så det ikke bliver for svært og irriterrende for hende. - Lyder dette ikke som en ok måde at starte ?
Jeg har også et andet probem, og det er, at hun hidser sig så frygteligt op i overgange. (skridt - trav. Trav - gallop. Gallop - trav.) Hun spænder i hele kroppen og tager hovedet i vejret. Ikke andet end tre skridt eller sådan noget, så sænker hun hovedet og slaper fuldstændig af - hvad kan dette skyldes (hun gør det ikke så voldsomt til undervisning) (Gør også dette, hvad enten det er med eller uden bid) !
- Jeg rider bare videre og får hende til at slappe af inden jeg arbejder med hende, men er det den korrekte måde at gribe dette an på ?
Hun er allerede blevet MEGET bedre siden vi begyndte at få undervisning, så det er selvfølgelig bare at klø på, men nogle øvelser ville hjælpe
!
undskyld, hvis det blev for langt, men sådan er det nu x) !
Knus Frederikke
- Jeg gider ikke høre nogle dumme kommentarerom at jeg ikke kan ride, hvis det er det i tænker. Det kommer jeg ingen vejne med, og jeg havde jo ikke købt denne hest, hvis min underviser ikke mente, at jeg selv kunne komtrollere hende
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Jeg ville standse hesten/ned i lavere gangart så snart den hidser sig op/spænder.Dvs. at du ikke tillader adfærden.
Når hesten igen slapper af, kan du ride frem.
Mht. problemer på volten - når den skyder skulderen, ville jeg prøve at korigere den, gør den så det hvor den spænder bliver hidsig - ned i lavere gangart koriger den der og prøv igen.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Men hvis jeg tager hende i skridt, kan jeg bare begynde forfra, da det er der hun skubber skuldren mest :S ?
sep 2005
Jeg ved ikke hvordan du korigerer den?
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
med hensyn til overgange, er det en god ide at tænke på at den gangart du ridder, skal ned i det tempo, du vil over til, hmm svært at forklare, altså vil du fra trav til skridt, skal traven blive langsommere og langsommere inden overgangen, det er en blid måde at få hesten til at blive ved dig, og ved tøjlen.
Anita W
apr 2008
Zandra: Jeg bruger primært ben og sæde . jeg fører min højre hånd ind i volten. - Fører hende ind mod volten, hvis i forstår :S ?
apr 2008
sep 2005
Presser du med dit ben også skal hesten flytte skulderen - eller?
Hvorfor fører du hånden ind i volten, hvis hesten skyder skulderen og skal udad?
apr 2008
- Flytter hånden ind i volten for at føre hende den vej jeg ønsker at hun skal gå, så snart hundrejer hovedet til højre, kommer skulderen på plads, og vi kan begynde at arbejde
dec 2004
Anita W
apr 2008
sep 2005
apr 2008
På højre volte smider hun højre skulder. Det er ikke den venstre
dec 2004