{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
579 visninger | Oprettet:

hjælpetøjler eller ikke? {{forumTopicSubject}}

her på det sidste er det gået noget frem ad i dressur træningen af min pony men nogle dage , er den så træls at den rykker sit hoved helt om når der er noget der ikk passer den så jeg kæmper for at den skal lade være, er bange for at den gør det til en vane og begynder at stejle , (kunne den godt finde på at stejle ) så hvilken hjælpetøjle ville hjælpe på af så den vane afvænnet så det ikke bliver værer

har tænkt på martingal måske den kunne hjælpe
eller er der andet der ville værer bedrer ?
det skal være en tøjle der skal kunne forhindre at hesten ikke skal trække sit hoved til vers men ikke en tøjle der presser hovedt ned (;

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælpetøjler eller ikke?
  • #1   7. jan 2009 Hesten rykker i tøjlen af en grund (: - find grunden og problemet er løst.
    Det kan være manglende muskler til at gå hvor den bliver bedt om, for hård hånd, tandspidser osv.

• #2   7. jan 2009 Jeg ville sige at du skulle prøve at løse det uden hjælpe tøjler
    Prøv evt at find ud af om den har ondt, ellers så bare sid lige så stille når den gør det..

Men hvis du absolut skal bruge en tøjle, så er en martingal vel fornuftigt.. jeg ville bare anbefale at du ser om du kan løse problemet uden..

• #3   7. jan 2009 Den stejler ikke med mindre den har en grund til det..
    Hvis du direkte er bange for at den ramer dig i hoved, så en korrekt påsat martingal, da den kun indvrker hvis hesten løfter hoved meget højt.. andet ville jeg ikke bruge..
    Og så vlle jeg nok se på om noget generede dens mund..
    Har den fået ordnet tænder af en med forstand på det ? passer bidet ? har du for meget fat i tøjlen ? hvordan gør dunår du rider dressur ? altså med hænderne.. sidder du stille, piller du, nykker, lokker, leger med tøjlen ??

• #4   7. jan 2009 Find da ud af problemet - enten er der noget fysisk i vejen med hesten, forkert tilpasset udstyr eller så er det din træning den er gal med..

• #5   7. jan 2009 den har fået odnet tænder for 2 månder siden af dyrlæge , jeg har ikke for meget fat i tøjlen da min ridelærer siger jeg skal have mere fat ,

jeg tror den gør det da den er ireteret når jeg driver den frem ad
    det er tit der den gør det

• #6   7. jan 2009 ville prøve med martingal (:
    tror godt det kunen hjælpe, havde en veninde der havde en hest der gjorde det, det hjalp på den (:

• #7   7. jan 2009 få den tjekket,!
    havde en pony med nøjagtig samme problem, men gør noget hvis nu det er alvorligt .
    jeg troede det var ponyen men den havde en alvorlig skade som jeg intet kendte til, den blev aflivet.

• #9   7. jan 2009 Stefanie elsker Marthine< 3

tror nu ikke mit problem er så alvorligt
    dyrlæge har været ude og siger den ser sund og rask ud
    tror bare min pony er fræk eller måske hingstegal ved det ikke '
    men tror ikk på den skal aflives

vil prøven med martingalen et stykke tid
    måske det hjælper

• #10   7. jan 2009 Hvis hesten er på det plan at det er ved at blive farligt at ride den. Så vil en martingal måske hjælpe. og hvis du kan styre det, så glidetøjle.

- og nej, jeg synes heller ikke det er løsningen. Men jeg har selv en pony som har haft sine perioder, hvor folk mente den skulle slagtes eller sælges - fordi der var fare for den væltede bagover.. med mig på altså. og jeg brugte i perioder en martingal som var lidt for stram. ' jeres mening om det rager mig ikke. jeg ved det fungerede for mig. nu er min pony simpelthen blevet fantastisk ! ..

• #11   7. jan 2009 En hest gør aldrig aldrig noget for at være fræk.

Du må ikke tage de reaktioner den giver dig for givet, det er jo ikke uden grund at den viser konfliktadfærd - det kan også meget vel være et træningsproblem - men det er stadigvæk bedst at finde løsningen istedet for at prøve at gemme problemet væk med hjælpetøjler, selvom matingalen dog er den mest harmløse af slagsen.

• #12   7. jan 2009 Hvis den bliver sur når du driver så tag sporene af, driv udelukkende med sæde/stemme og brug kun indersiden af dine schenkler - ikke hælene

Måske hjælper det

• #13   7. jan 2009 forstår det bare ikk
    min hest tage imod biddet første gang når jeg lægge trense på
    den står stille når den får sadel på og får spændt gjorden
    det kan ikk være noget med udstyret det er nærmest glad for at komme ud at ride

men aligevel min ridelærer kan godt se når min hest pisser mig af fordi den er fræk ,

• #14   7. jan 2009 nej men brug en martingal hvis den rammer dig i hovedet . ellers ved jeg ikke rigtigt hvad du kan gøre:)

• #15   7. jan 2009 Den kan ikke være fræk eller pisse dig af.
    Den prøver at fortælle dig at der er noget galt med den fysisk ellers er det ridningen, det er så let at sige den bare er fræk.

• #17   7. jan 2009 problemet kan også være at den slipper i bugen og dermed "vender" den forkert i overlienjen hvilket belaset hesten utrrolig meget og kan ende ud med store smerter.. inde du begynder med alverdens ting kunne det evt være en mulihed at lade din ridelære ride den et par gange

• #18   7. jan 2009 hvis en hest bukker er det så ikke fræk eller hvad ? jeres mening min og min ridelæres mening men jeg skal prøver at tilpasse mig bedre det er åbenbart altid rytteres fejl ,

• #19   7. jan 2009 cacao traum. rigtig nok, men den kan være kåd og lave sådan noget..

• #20   7. jan 2009 Hvis en hest bukker er den glad, den har ondt i ryggen, sadelen ligger forkert, det er tillært osv. - mange grunde men den er ikke fræk.
    Den mangler ganske enkelt den del af hjernen der gør den kan tænke sådan.

Så ja, altid en rytterfejl eller en fysisk fejl.

• #21   7. jan 2009 Hvis en pony ikk kan være fræk, hvad er min pony så her?: http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=106676

• #27   7. jan 2009 Ida T: Den er blot mere motiveret for at løbe ud af hallen end at blive der inde.. det har intet med frækhed at gøre, det er jo ikke fordi den tænker "nu tager jeg røven på hende og løber ud"..

-Michelle & Bibi d: Som flere nævner kan heste ikke være frække.. du skriver tænderne er ordnet af en dyrelæge.. men det er så ikke alle dyrelæger der ved lige meget om tænder.. var den bedøvet og havde mundspærre på ?
    Og nu har både jeg og andre spurgt.. hvordan rider du med hænderne.. ??? altså hvad gør du med dem ??

• #28   7. jan 2009 hmm, nu kom indlæget jo til at handle om frække heste, kan de være det? eller kan de ikke? jeg tror de kan være frække i vores forstand, altså når hesten forlader banen som vi ser på videoen så er den da lidt fræk smiley når et føl løber hen og bidder en anden i koden (for at lege) så er den da lidt fræk, det svarer jo til når søskene driller hinanden.
    når en hest lukker boksen op, og smutter ud, og løber med halen højt, og lige precist smutter forbi en, igen og igen, selvom den normalt er en engel, er den så ikke lidt fræk?

Anita W

• #30   8. jan 2009 En hest kan ikke være fræk, den kan ikke udtænke ting og den kan IKKE tænke ræssonelt - præcis som Cacao Traum siger. Den er et egenskab som den ikke besidder og det er rent fysik - hestens hjerne er bare ikke opbygget sådan :o)

Heste reagerre udelukkende udfra naturlig adfærd/indlært adfærd.
    En hest er ikke fræk fordi den bukker, stejler, løber, bider osv - det er ganske enkelt fordi den ikke har LÆRT andet (Her taler jeg om heste der ikke har smerter), altså et træningsproblem, ergo = rytterens skyld.

• #32   8. jan 2009 anita team Ahorn W
    er HELT ening med dig

Signe *spider-pig* L
    ja hesten var bedøvet og havde mundspærre på

ang. min ridning så støtter jeg op i udvendige og nykker i indvendige presser med invendig ben støtter udvendig ben

invenddig ind mod midten
    udvendig ud mod?

• #34   8. jan 2009 jeg giver den ikke signalet stop ?
    jeg nykker jeg river jo ikk til bare ?
    det er altså meget nomalt at ride på den måde ved
    at bøje hesten til indvendig

• #35   8. jan 2009 -Michelle & Bibi d; : Så er tænderne sandsynligvis ordnet korrekt smiley
    Men kan godt forstå den kæmper imod.. hvorfor sidd og nykke den i munden ?
    Som Cacaotraum skriver så giver du den modstridende signaler, som let kan føre til døvhed for enten tøjle eller schenkel og til forvirring..
    Man samler jo ikke hesten med tøjlen.. hoveds holdning skal komme af korrekt brug af kroppen..

• #36   8. jan 2009 Du giver signalet stop, for signalet stop er træk i tøjlen og det sider du og giver hele tiden når du nykker (:

• #38   8. jan 2009 jeg gør bare hvad min ridelærer fortæller mig jeg kan jo ikke bare side og gører ingenting med hænderne ?

• #39   8. jan 2009 man stopper jo heller ikke hesten ved at rive i tøjlen ?

• #41   8. jan 2009 Nej - man holder bare igen/trækker let også burde en hest med et ordentligt stopsignal reagere med det samme (;.

• #43   8. jan 2009 jeps men bibi gik faktis ret godt idag (;
    jeres meninger har da været til hjælp
    men nogen af jeres meninger er jeg så også uenig om (;
    men hver sin rytter , hver sig mening og hver sin måde at ride ens hest på

på nogen punkter er jeg også uening med min ridelærer og overhører det han siger jeg skal gører (;

• #44   8. jan 2009 Det er tilladt at tvivle på sin underviser og selv bruge hovedet til evt. at finde andre metoder - en underviser er ikke = har altid ret (;

• #45   8. jan 2009 -Michelle & Bibi d; Hvorfor kan du ikke bare sidde og gøre ingenting med hænderne ? jeg bruger da kun tøjlen når jeg skal stoppe eller dreje og det går da udemærket..

Kommentér på:
hjælpetøjler eller ikke?

Annonce