{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Slår med hovedet.. {{forumTopicSubject}}

Nu bliver jeg altså lige nødt til at have nogle råd.. Blacki min olderborger slår med hovedet når man samler hende, nogle dage er det slemt andre dage ikke.. I dag havde hun en rigtig slem dag, hver gang jeg samlede tøjlerne strækkede hun hovedet helt frem og bare løb og hun er næsten ikke til at stoppe igen, og nogen gange så går hun også bare noget passage noget, så er det svært at få hende ned i skridt.. Jeg rider med et 3 delt bid og jeg har næsten ikke fat i tøjlerne, hvis hun har for meget fart på i trav så tager jeg en gang i tøjlerne og slipper hurtigt igen når hun sætter farten ned ( sådan gør vi índtil hun lære at reagere på mine halve parader).. Jeg laver også en masse volter, men hun sætter ikke farten ned af den grund, det går lige så hurtigt.. Jeg øver også lige nu at få hende til at lave parade og stå stille til jeg siger at hun må gå igen..

Puha det blev lidt indviklet, men håber at i forstår.. Har i andre gode råd eller skal jeg vare blive ved som nu?

(er på udkig efter en underviser, så ikke skriv at jeg skal have undervisning, for det ved jeg godt selv.. Og er heller ikke interesseret i at ride uden bid)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slår med hovedet..
  • #1   19. jan 2009 Det aller trælseste spørgsmål, er hun tjekket, passer sadelen og er bisserne tjekket ?

• #2   19. jan 2009 Først og fremmest skal du tjekke om hesten har ondt nogen steder, eller har brug for at få besøg af tandlægen. Og så skal du lade være med at bruge tøjlerne til andet end stop og drej, og gerne lære hesten disse signaler med sædet. Det med at tage i tøjlerne, får ikke hesten til at samle sig. Den mulighed kan du lige så godt udelukke.. Hvis du både bruger tøjlerne når du vil have hesten til at bukke nakken, hvor den samtidig skal gå fremad, er det dumt at forvente at den også opfatter det som stop signal, når du ½ minut tidligere har taget i tøjlerne, men samtidig bedt den om at gå fremad. Tøjle uden ben, ben uden tøjle.

www.eponatv.dk er der en masse videoer, hvor du kan bruge det de fortæller om til din hest. Der er også en video, om en hest der lige som din løber og løber, hvor de så tilkalder en "ekspert" og man ser hvordan hun løser problemet fra bunden. Der er også videoer hvor det fortælles hvad der sker når hesten samler sig, hvorfor man IKKE skal placere hesten hovede med tøjlen, og hvordan man laver overgange for sædet, uden brug af tøjler, m.m.

Abbonnement på Epona koster 60kr på mdr. Men det er hver en krone værd!!

Vh. Lærke

• #3   19. jan 2009 ja jeg ville oss lige spørge om dy havde fået den tjekket med tandspider,
    ondt i ryggen og om sadlen ligger rigtigt?

jeg havde oss sådan en, men det lå bare i hendes gener at hun var sådan.. der var intet ondt i hende og hun fejlede INTET.. men jeg kunne ikk finde ud af at ride hende, så rikke haastrup pedersen købte hende.. hun er bare helt fantastisk til disse heste..

• #4   19. jan 2009 Hun har lige fået ordnet tænder for en uge siden, sadlen er helt ny tilpasset hende..

• #5   19. jan 2009 hmm tja.. det ved jeg ikk så..

• #6   19. jan 2009 Hvis hun lige har fpet tilpasset sadel, kan hun jo måske stadig have ondt, hvis den anden sadel har lagt forkert... Det kan jo godt være det, at hun bare reagere på det nu... Men hvis det er noget med ondt i musklerne, så prøv at lave noget løsgørende arbejde, og start lige så stille med at kræve at hun skal gå samlet igen, bare ikke for lang tid af gangen smiley

• #7   19. jan 2009 Lyder meget som min... Har en mistanke om at hun gør det fordi hun bliver træt i ryggen... Ved jo ikke hvor meget din er redet, men min har stået stille i 9 mdr... Da jeg fik hende gjorde hun osse dette de første par mdr. og holdte derefter op...

• #8   19. jan 2009 .....

• #9   19. jan 2009 Stald Esman: Ja det kan da godt være at det er derfor, hun har været western hest før jeg fik hende så hun har jo ikke været vant til at man samlede tøjlerne.. Tror i det bliver bedre når hun har været western hest?

• #10   19. jan 2009 Det er vigtigt at tænke på, om du forsøger at få hende ned med nakken med tøjlerne - gør du det?

Det er rigtig fint at du giver efter så snart den sænker farten og ikke har meget fat i den, det er super (Y). Også bare husk at give et minimalt signal i starten også ekskalere det. Hvis du bare tager i den en gang, lærer det den ikke at stoppe for et let signal. Det er vigtigt du har stop-signalet i orden når din hest har tildens til at løbe. Pointen er at forhindre hesten i at vise løbe-adfærden ved at standse den hver gang den speeder op eller går når den ikke skal det, selvfølgelig altid efterfulgt at løs tøjle og ros hver gang den sænker farten. I dit tilfælde vil jeg sige, at det er vigtigt at hesten kan stoppe ordentlig i skridten, evt. også bakke da det er en forlængelse af stop inden du går til traven.

Slåen med hovedet kan godt komme af ubehag, for stram tøjlekontakt eller signalforvirring, som fx. en hest der bliver redet med ben og tøjle samtidig. Det kan også værre forvirring omkring stop-signal, som det godt kunne tyde på med din pru, hvis alt andet ellers er ok.

Ellers så ville jeg bare starte i skridt og for guds skyld ALTID give efter på tøjlen, når hesten IKKE slår med hovedet.

• #11   19. jan 2009 Jeg har ikke for meget fat i tøjlen, jeg rider hende ikke ned med tøjlen, lige nu er der bare den lette kontakt, altså så hun mærker jeg har fat i hende, men heller ikke mere med det.. Men vil prøve som du skriver..

• #12   19. jan 2009 Malene L - Det er godt at du kun har en let tøjlekontakt, men jeg ville nu foreslå, at give efter i den sidste kontakt, så der ingen kontakt er når hesten bare skal gå lige ud. Den såkaldte remonte ridning, hvor man tiltræber at hesten strækker halsen optimalt ned og frem, så rygsøjlen løftes, og hesten lærer at bære rytteren, og opbygger muskler ordentlig, før man begynder at forstyrre den med tøjlerne.

Ved ikke om du så mit indlæg, men jeg vil virkelig anbefale , www.Eponatv.dk hvor der også en en kææmpe lang serie om remonte ridning..

Vh. Lærke

• #13   19. jan 2009 Hejsa Lærke..

Har været inde og kigge på epona, men man kan desværre kun betale med kort og det har jeg ikke.. Hvad gør jeg i det der remonte når jeg skridter for lange tøjler og den så sætter i trav?

• #14   19. jan 2009 Malene: Hun burde sagtens kunne lære dette... Jeg er selv gået igang med at træne min hoppe med henholdsvis Kapsun og Longe-system(Pessoa) da dette får hende til at bruge ryggen uden at have mig som byrde, og ved dette får sine rygmuskler optrænet... Kapsuntræning 1 gang om ugen i 20 min(skridt) og pessoa to gange om ugen(KUN 10 min) da dette er meget hårdt og derfor ikke skal gøres i længere tid og helst kun i skridt og trav...

• #15   20. jan 2009 Hvis hun sætter i trav, når hun ikke skal, så tager du i tøjlerne, og giver straks slip, når hun går ned i skridt igen..

Rigtig ærgeligt du ikke har kort. Kan du ikke låne af nogen nære??

• #16   20. jan 2009 Min gør det også smiley

• #17   20. jan 2009 Malene L - super at du piller med tøjlen (Y)
    Jeg ville prøve i starten af have no-kontakt til tøjlen indtil hesten acceptere at den skal stoppe, bakke, dreje osv.

Hvis den har været western hest, er den garanteret ikke været vant til tøjlekontakt, så jeg tror det er vigtigt at du starter lige så stille op de forskellige 'nye' ting som hesten skal lære.

Det kan meget vel være en stress faktor ved din hest også, men det kan altså trænes væk, ved at give hesten entydige klare signaler, som den forstår 100%.

Det er også fint at træne det i longen, dog vil jeg ikke bruge hjælpetøjler - herunder pessoa, fordi det giver træk i hestens mund.

• #18   20. jan 2009 Jønck: Jeg har ¨fået set et par videoer derinde og de er meget lærerige.. Det med at du skriver at jeg skal tage i tøjlen og give efter når hun sætter i skridt igen, det gør jeg også, men straks jeg giver efter sætter hun op i trav igen.. Skal jeg så bare blive ved og ved og ved til hun bliver i skridt?

• #19   20. jan 2009 Malene L: Ja - sætter hesten tempo op skal den ned med det samme igen.. Heste lærer via gentagelser - du hjælper den kun til forstå hvad du vil have den til, ved kun at rose (give efter) når hesten gør det rigtige ;o)

• #20   20. jan 2009 Hmm, der er sikkert en bedre og langsommere måde at løse det helt fra bunden på, kan bare ikke lige komme i tanke om hvad det skal være. Noget træning fra jorden af en art.

Har du fået abbonnement?

• #21   20. jan 2009 Ja det har jeg fået, rigtig lækker side.. Jeg tror selv at ride problemer bliver hjulpet med ridning, så vil helst ikke i gang fra jorden.. *S*

• #22   20. jan 2009 Malene - Lækkert..

Der er jeg så ikke enig. Man kan løse meget fra jorden..

Se under træning, hård i munden. Der lærer de en hest, som løber meget, stopsignalet..

Har du set serierne med Kirsten Hansen?

• #23   20. jan 2009 Jeg har set den 1 af det med hård i munden, ser resten i morgen og også det andet der er.. Måske jeg for en anden mening.. *S*

• #24   21. jan 2009 Har ikk læst det hele...

Men kan det ikke skyldes at heaten er træt af bidet.. Det er ubehag, der før hesten til at slå med hovedet..

Har i prøvet at ride med en bidløs trense..? Men han sagtens samle sin hest med sådan en.. Hesten skal lige have lov til at vende sig til de nye sinagler den får, med en bidløs trense.. Men den vænner sig hurtigt til det.. Og i kunne veksle mellem den og den med bid..

Har selv erfaring med det.. Har også redet med bid før hen..

Kommentér på:
Slår med hovedet..

Annonce