{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

springning - når hesten løber. {{forumTopicSubject}}

Min unghoppe løber rigtig meget under springtræning. det er ikke i opvarmningen den er gal, men når vi skal til at springe bane. Hun hidser sig selv meget op og jeg har svært ved at holde hende. Er der andre der har dette problem og hvad kan jeg gøre?

hun er meget glad for at springe så vil ikke stoppe pga. det.

håber der er nogen som har nogle gode råd (-:

Hilsen Sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  springning - når hesten løber.
  • #1   16. feb 2009 Sådan er Cesar også. Han løber bare MEGET efter springet (:
    Jeg ved heller ikke hvad jeg skal gøre? xD


  • #2   16. feb 2009 Øv at kunne lave parade efter springet.. Endelig ikke før, men også at kunne lave volter omkring springene selvom det vil gøre hun skal mod springet på nogle volter..

    Du kan også øve en masse tempi serier, som tvivnger hende til at sænke farten og tænke sig om..


  • #3   16. feb 2009 jeg bruger meget tid på i opvarmningen at komme omkring de forskellige spring i alle gangarter. jeg får altid at vide jeg skal stoppe hende efter springene men det hjælper ikke ret meget. desværre. men jeg giver ikke op

  • #4   16. feb 2009 Sofie.. Så prøv med tempo serier.. Kan ikke huske afstandene helt præcist, men det ved din underviser helt sikkert.. så lav 3-4 spring til at starte med.. og så hold pause med baner i en lille periode.. Kan være hun ikke er helt klar i hovedet til at overskue de mange spring..

    Min veninde havde samme problem med hendes, hun måtte droppe springningen helt..


  • #5   16. feb 2009 okay tak, det vil jeg prøve (-:

  • #6   16. feb 2009 Det kan trænes på flere måder så jeg kommer bare lige med de forslag jeg har prøet og haft succes med (så må du jo se hvad der passer til dig og din hest.

    Begge metoder kræver at du dropper "rigtig" banespringning og høje spring osv en periode.

    Den ene går ud på at du lægger volter/parader/tilbagetrædninger o.l. ind efter springene.
    Sæt en håndfuld enkelte små spring op (i starten ingen afstande, kombinationer osv). Tag dem et af gangen, lav en parade (evt bagpartsvending og tilbage over samme spring, eller en tilbagetrædning e.l.)
    Når det fungerer kan du sætte en afstand op på 5-6 galopspring og lave paraden derimellem eller f.eks. lægge en lille volte ind imellem springene

    Pointen er at lære hesten at holde opmærksomheden på dig, og vente på at du giver besked om det videre forløb, istedet for bare at storme afsted.

    Alternativet er MANGE små serier med á tempo spring. Hvis hesten kan det uden at tage dem to af gangen, kan man sætte dem en smule tæt (ikke alt for tæt) og lade være at korrigere for meget på hesten. bare lad den tænke selv. hesten bliver nødt til at bakke lidt af af sig sel, hvis den vil kunne være mellem springene
    Det kræver dog at hesten er lidt forsigtig og ikke er ligeglad med nedrivninger, ellers pløjer den jo bare igennem;o)


  • #7   16. feb 2009 hvordan vil du foreslå jeg stiller springene i hallen? vi har en lille ridehal bane B

  • #8   16. feb 2009 Øv og lav en masse parader og halve parade (:
    Det her vil nok lyde dumt - men det virker smiley

    Slip den . når du rider mod et spring skal du tage og slippe, altså når du tager lidt i tøjlen (klemmer med benene) skal den selvfølgelig reagere og så slipper du igen , de plejer normalt at lære det super hurtigt ! smiley

    Start i opvarming med at slippe tøjlerne helt (næsten) og så begynd og lav tempo skift med tag og slip smiley

    Og når hun så har fundet ud af hvad de signaler betyder kan du begynde at styre på nogle små spring smiley


  • #9   16. feb 2009 som de andre siger en masse parader og tilbagetrædninger til du kan mærke er at den reagerer når du giver den et signal (både frem og tilbage)

    ellers ville jeg også lave nogle bom øvelser hvor man øver sig i galopspring i mellem to bomme, hvor man både kan kortne galopspringene, men samtidig med også lave dem længere. læg evt. flere bomme efter hinanden med forskellige galopspring og tempo. Når du så kan mærke at hesten hører efter dine kommandoer og nemt kan øge og sænke temo imens den er inde under dine hjælpere, så kan du begynde at springe 'normale' spring igen. smiley


  • #10   16. feb 2009 min gør det ikke, men jeg kender en der har gjordt det og hun fik af vide at hvis hun kunne så når hun lige var kommet over springet skulle hun sætte hesten i trav... ellers lav nogen mange volter efter springet så den kom ned i trav...

    men når du rider dressur kan du også øve en masse overgange så den er gode til dem, så skal du jo ikke æmpe for at få hesten i trav..

    det ville jeg gøre smiley


  • #12   16. feb 2009 Enig med Marlene, folk tror gerne at når hesten styrter uhæmmet afsted så er det fordi den elsker at springe, men det er oftest fordi de forbinder det med flugt og stresser, de løber simpelthen for at f det overstået.. og dette kan sagtens foregå med ørene fremme..

  • #13   16. feb 2009 hun stopper aldrig og jeg rykker ikke i hende eller noget i den stil

  • #14   17. feb 2009 Jeg er enig med de fleste andre - stop signalet skal trænes indtil det sidder der. Ellers kan du ikke forhindre hesten i at løbe/spænde.

    Jeg ville starte med nogle små spring og bomme, hvor du lægger en masse parader/tilbagetrædninger ind, både før og efter springet. Når du tager i tøjlen skal hesten stoppe og når den stopper løsner du tøjlen igen, som ros. Også en masse overgange vil være godt.

    HVER gang hesten løber, må du sætte den ned i lavere gangart/standse den, så du ikke tillader hesten at vide adfærden. Når den stopper giver du efter.

    Det er vigtigt hesten hele tiden er under hjælperne og ikke bare forbinder springbanen med flugt, stress og jag. Tag det stille og roligt og først når hesten rigtig reagerer på dine signaler, kan du sætte springene op.


  • #15   17. feb 2009 Lige en kommentar til det med når hesten styrter afsted. Jeg tror ikke altid at det er fordi den er bange osv. Jeg tror der er forskel på hvordan en hest styrter igennem banen.

    Min egen elsker at springe og hun stopper næsten aldrig. Hun kan godt finde på at tage bidet(hvis hun er meget ivrig og frisk), og så bare selv styre hvordan vi skal komme igennem banen, hvilket også forekommer på en dressurbane, hvis hun har redet programmet tilstrækkeligt mange gange. Og der er ingen angst at se/mærke

    Jeg tror man skal se hvordan hesten reagerer før man kan udtale sig om det er noget med angst osv. men selvfølgelig er angst også en mulighed. smiley
    Dermed ikke sagt at ovennævnte er forkert.

    ;D


  • #16   10. mar 2009 tillært hjælpeløshed
    http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=408677
    prøv evt. at læse lidt om det
    mange tror at deres heste elsker at spring fordi de hopper livligt rundt med ørene fremme, men ofte ligger der noget bag


  • #17   9. jul 2009 alså "søger" den hen mod springende eller ?

    alså mine 2 begge søger meget mod springende især min hoppe er meget svær at styre i det.. da det er meget dejligt for hende


Kommentér på:
springning - når hesten løber.

Annonce