{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
678 visninger | Oprettet:

Hanna Lee S
Hanna Lee S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Jeg kan ikke læsse min hest...- HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg er blevet den heldige ejer af en lækker springhest. Det skal allerede nu siges at han er springhest med stort S og er derfor varm, men på ingen måde ond!!

Da vi hentede ham, havde sælger problemer med at få ham læsset. De hentede så træktove til bag om enden og dette blev det ikke bedre af. Den stak af og tog en tur rundt på gårdspladsen. Ca. en halv time senere fik vi ham så op. Da vi kom hjem til stalden med ham, var lykken over at have fået ham så stor, at jeg glemte alt om læsningen.

Efter lidt tid fik jeg investeret i en ny bil og en trailer, så nu var vi klar til at køre til springundervisning. Det var meget svært at få ham ind i traileren og vi måtte være 3 i alt. En til at trække og to med træktove i hver ende som blev sat fast på tralieren og krydsede om hans bagpart. Efter få ganeg var dette ikke nok og en måtte stå med en kost og presse yderligere på. Til sidst måtte vi en dag give op efter næsten en time. Kampen blev for stor og vi gav op.

Da var jeg meget, meget ked af det hele og søgte hjælp på nettet. Jeg ringede til Torben Andersen og fik ham ud. Desværre hjalp dette på ingen måde, og han gav også op til sidst og sagde at min hest var meget svær og han måtte komme igen. Til stor skuffelse opdagede jeg piskehævelser på hans hals og bagpart og besluttede mig for, at dette ikke var en løsning jeg havde løst til. Da kom jeg i kontakt med en anden som også bruger horsemanship men uden at skade hesten. Vi kan nu få ham op i traileren, men så snart vi har kørt og vi kan derefter ikke få ham læsset igen. Vi startede stille og roligt med blot at lave horsemanship øvelser. Så gik vi mod traileren, en hov på rampen, to ben inde mv. Hun har hjulpet mig ca. 1-2 gange hver uge i snart 3 måneder og vi er stadig ikke afsted til spring endnu.

Kender i nogle i Sønderjyllandsområdet som kan hjælpe? Eller har I nogle erfaringer og metoder? Jeg vil ikke slå eller bruge træktove, da han ikke skal tvinges ind i den!

Jeg håber virkelig at der er nogle af jer derude der kan hjælpe mig.

Mvh Hanna

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg kan ikke læsse min hest...- HJÆLP!
  • #1   8. mar 2009 Dette har hjulpet på flere heste jeg kender ;):

- Tag en rebgrime, og horsmanship træktove (eller et langt trækketov smiley
    - Få hesten hen med front mod traileren
    - Gå op i traileren og om bag den bagerste bom (uden at trække i træktovet
    - "sno" trækketovet en gang rundt om bommen
    - Træk en lille smule
    - Går hesten ikke op, læg så din vægt i så det trækker
    - Selv om hesten hiver, så hold fast.
    - Når hesten slapper af, løsn så tovet.
    - Hiv stille igen
    - Går hesten så ikke op, gentag smiley

vi gjorde det 1 gang med min venindes hest, den går lige op nu smiley

• Hanna Lee S
    Hanna Lee S Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   8. mar 2009 Jeg tror ikke at det en god ide at putte det rundt om for bommen. For så kan man ikke være så fleksibel som når man holder den i hånden. Og han går hurtigt i i panik hvis man presser ham...

Vi bruger reb grime og horesmanship tov...

• #3   8. mar 2009 Prøv at starte op fra ny, med at lære ham. At trailern er ikke noget man skal være bange for : )

Lad den først studere traileren, som Louise siger bare giv den lang tov og lad den studere vognen.
    Når vognen pludselig ikke er intrasant mere, kan du rosse for at have gjort en indsat.
    Det kan du gøre nogle gange, så den bliver helt fortrolig med vognen smiley

Når du skal læsse, lad den finde ud af hvad den skal. Du kan hvise den ved at nippe lidt i rebbet og sige nogle opkvikende lyde. Hvis den gør en insats for at gå op i vognen. Så ros den, og lad den selv finde ud af det. Hvis den ike gør så pla den lidt. Du kan evt ligge et tov bag numsen på den og tramme det så det som om noget skubber til den. Men kun lige hurtigt. Hvis det reagere på det og gør en insats så ros og lad den selv gå op uden det store for din sidde. Hvis den ikke gør så pla den lidt mere : )

Når den så er oppe, så lad den studere det invendige af trailern. Du skal ikke lukke lågen eller køre eller lindene. Bare lad den studere det, og så træk den ud igen. Og gør det nogle gange, gerne over et par dages periode. : )

Håber du kunne bruge det smiley

(Dette er kopiret for noget andet jeg skrev)

• #4   8. mar 2009 Selvom jeg aldrig har oplevet en hest der ikke ville gå op- heller ikke Maja.
    Hun sad fst under bagbommen da hun var i trailer som 18års - da hun som 27års skulle på ridelejr var der intet, hun gik helt roligt op.

Går ikke ind for tvang på nogen måde ang. trailer, hesten skal ikke forbinde traileren ed ubehag og tvang eller slag hvis den ikke går op.

Så hvis jeg en gang får en hest der ikke vil gå op, jamen så er det bare tålmodighed og træning den vil stå på :).

• #5   8. mar 2009 Giv ham tid, så det ikke er når i skal afsted, men bare en dag hvor i hilser på traileren.
    Lad ham snuse alt hvad han vil og lig godbidder rundt i traileren og på rampen. Bank lidt forskellige steder på traileren og lad ham se og snuse til det hele, gå rundt om den osv . måske kan du sætte dig lidt inde i traileren så han skal have forhovene på rampen for at snuse til dig.

Bare hilse, snuse og se traileren med god tid og ro, efterhånden vil det nok komme smiley

• #7   8. mar 2009 Har samme problem med min pony. Han er dog ikke bange for traileren, blot ulydig. Jeg starter med at trække en tur rundt i gårdspladsen, hvor han skal gå/stå og bakke på min komando. Når han lystrer prøver vi at gå mod traileren, hvis jeg kan mærke uvillighed inden traileren, laver jeg gå/stå/bakke-øvelserne igen. Det har hjulpet mig rigtig meget. Kom evt. træktovet om mulen, så du på den måde har lidt bedre fat. Ofte mangler de bare lige den sidste lille overtalelse på rampen:) Held og lykke med det.

• #8   8. mar 2009 Du skriver problemet vender tilbage/forværres når I har kørt med ham?

Er det en 1-hestes eller 2 hestes trailer?

Hvordan er lyset i traileren?

Hvis det er en 2-hestes trailer, hvordan kører I så med ham (Skillerummet lukket, skubbet til side eller taget ud?)?

• #10   10. mar 2009 vær tålmodig (: det er nøgleordet

for nogle dage siden skulle min veninde have sin nye pony, og sælgerne havde prøvet i rigtig lang tid at få den op, men det var ikke lykkedes dem, så vi kørte derud, og jeg fik ponyen til at gå lige op på første forsøg, den bakkede dog ud igen, men efter 5 min var den helt oppe igen (:

tag et tov og hold i enden og før hesten hen mod traileren, hvis den stopper så hiv lidt i tovet, hvis den panikker så bak den tilbage, og så ros (læn dig forover og KLØ), hvis den tager et skridt frem, så stop den og bak den tilbage og ros, træk den frem igen, og bak med det samme hvis den panikker, og bak den tilbage når den gør fremskridt så den ikke føler sig presset til noget, selvom den går frisk op af rampen, så stop og bak tilbage, bare hele tiden det samme igen og igen og igen, også når den er kommet helt op :o)
    evt. øv bakke uden berøring inden

Kommentér på:
Jeg kan ikke læsse min hest...- HJÆLP!

Annonce