Hvordan lærer man den ikke at nappe? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har lige fået part på alletiders pony. Han er 5 år gammel. Problemet er, at han generelt er meget uopdragen fra jorden, fordi han vist aldrig rigtig 100% har lært at man ikke må behandle heste som mennesker. Så han napper en for sjov hele tiden, maser og skubber, trækker af sted med en så snart han ikke har bid i munden.
Han er smaddersød og er på ingen måde ondskabsfuld, han har bare ikke lært de helt elementære ting om hvordan man skal opføre sig.
Nogen der har et forslag til, hvordan man lærer sådan en hest ikke at nappe?
Til trækkeriet har ejer købt en hingstebid, fordi det simpelthen er for farligt for hendes datter og mig at trække ham ellers.
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.027
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Har set det ved mange ponyer der blev sent kasteret eller stadig er hingste .
Min hingst Rocky han napper rigtig meget , og når han napper mig , så lukker jeg munden på ham med mine finger , og giver slip igen efter 10sek , og venter og ser hva han gør , napper han igen , gør jeg det samme igen , bliver jeg ved med indtil han holder , også roser jeg ham for det , har evt en godbid i lommen .
Har dog også en vallak der gør det stadig , men knap så meget mere , jeg har trænet ham på samme måde .
Alle heste kan finde på at nappe (hvis du nu lige havde noget der ku spises) det gør min store vallak også , og det er ikke noget med at være uopdragen .
Men ved godt hva du mener når du skriver den napper .
Men det er det jeg vil kalde hingste nykker .
Du kan evt skrive en pb , hvis du vil vide mere , har haft flere hingste , med MANGE nykker , der slet ikke har været van til mennesker
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
For du skal bruge al din vægt til at holde ham med , for heste/ponyer er kanon stærke , og mega træls når de selv finder ud af de er det , for så bruger de det imod en , fordi det er jo sjovt for dem at vinde (få magten)
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Og ved at "lave" horsemanship kan man opnå at hesten vil betragte dig som leder og følge dig, være opmærksom på dit kropssprog og flytte sig fra dig. Dette skal selvfølgelig gå begge veje, altså mennesket skal lære at være ligeså opmærksom på sin hests små signaler, som hesten skal på dine.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Til det med at trække fik jeg vist udtrykt mig lidt forkert. Han går rigtig pænt når man trækker ham, løber ikke en ned eller noget. Og han stopper når man stopper. Men skal han stå for længe stille begynder han simpelthen bare at gå - og han bliver ved til man giver slip. Og har prøvet at trække alt hvad jeg kan igen, det nytter ikke noget, for det siger jo sig selv at man ikke kan vinde over hesten når man "lægger arm"
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 2 Svar: 2
Jeg har lige fået sådan en krabat på folden, han har absolut ikke respekt for menesker. Når han sådan moser, maser og går ind i mig eller når han napper så skupper jeg ham væk og vender ham ryggen og det bliver jeg ved med til han forstår at vi har hver vores "rum" nogle gange går han bare og andre gange bliver han. Jeg giver ALDRIG godbider mm på folden til ham for så napper "tigger" han, en gammel rigtig dårlig vane. Jeg kan også kun holde ham med bid, men kun så længe han ikke keder sig så derfor gælder vores træning om bittesmå succer i korte intervaller så der ikke opstår en kamp om hvem der er stærkest.
Hvordan lærer man den ikke at nappe?