Hjælp tunge leg under ridning... {{forumTopicSubject}}
En bekendt af mig har et stort problem med hendes vallak, den begyndt pludselig at lege med tungen, under ridning, ikke som en nomal tungerækker, men som en slange den stikker stift ud, og bøjer i alle retninger??? ser ret komisk ud..
jeg anbefalede tandpleje, der var mange tandspidser, de blev ordnet, men det hjalp ikke, så forslog jeg massage, da spændinger i kæben kan give de symptomer, men det hjælper heller ikke?? det skal lige siges at hyppen skummer utoligt meget under ridning, så savl og skum løber ned fra mulen, det starter så start man tager fat i bidet, og glem alt om tungerækker bid,de har prøver 2 gange, de virker heller ikke, nogen der har forslag, jeg er løbet tør......
Anita W
Anita W
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
Det er hanoveransk trense, og kryds, der er prøvet, der er prøvet flere forskellige bid, men kun få gange af gangen, da det jo hellst ikke skal blive en vane, så det skal stoppes hurtigt, hvis man kan??
Hesten er omkring 200000 værd, og skal sælges om 1½ år, så det er meget hårdt for pigen, at hun både skal af med den, og slet ikke kan få det den burde koste, når den leger (eller hvad man nu skal kalde det) på den måde.
Det jeg undre mig mest over, er at den har altid, eller i flere år skummet utrolig meget, men tunge "legen" kom på en dag, ingen varsel med en smule ud, eller lign, underligt??
Anita W
dec 2004
Hvorfor er du imod hannoveransk trense??
Anita W
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.098
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 1.386
Såvidt jeg forstår, så skummede den også voldsomt før den begyndte på det med tungen?
At den skummede er jo tydeligvis den første reaktion på ubehag, og senere kom så tungerækningen.
Måske den ikke har plads i munden til et bid?
der kan jo også være noget helt, helt andet galt, som den bare udtrykker sådan.
Jeg ville nok få den undersøgt af en dyrlæge..
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
dec 2004
uden resultat..
de første flere år, gjorde den det ikke, det opstod fra den ene dag til den anden, den skummede heller ikke dengang, men har nu gjort det et godt stykke tid, og er for nylig startet med tunge legen.
og ja karina har helt ret angående prisen.
Anita W
Hjælp tunge leg under ridning...