{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Fejlredet pony slår med hovedet {{forumTopicSubject}}

Hej
Kunne godt bruge noget hjælp her.
Jeg har fået part på en sød pony. Men jeg har nogle problemer med ham.

- Han er meget højrehåndsredet, hvilket vil sige han på venstre volte hele tiden går stillet udad. Hans hals går nærmest i en bue, han er helt skævt redet. Hvordan kan jeg afhjælpe dette?

- Han går med martingal med sin ejer, fordi han slår med hovedet. Jeg har redet uden den de sidste gange. Her i dag gik han og søgte ned, men begyndte så at slå helt vildt med hovedet. Jeg synes ikke jeg bare vil smide en martingal på ham, vil hellere finde ud af hvad problemet er og løse det. Hvad kan der være galt?

- Når jeg rider ham fx på en volte, kan han finde på bare lige pludselig bare at løbe i den anden retning. Jeg vil ikke hive i ham, så jeg ved ikke, hvordan jeg skal få ham til at stoppe?

Hjælp søges. Jeg víl have undervisning på ham med tiden, men vil først gerne finde ud af om det er noget for mig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fejlredet pony slår med hovedet
  • #1   7. apr 2009 Du må vel bare starte forfra? Start med skridt, og når du så har fået ham til at gå mere ordentligt ind på volten, starter du i trav. Kigger han så ud, stopper du ham, og kommer igen.

Lotte:
    Hvornår tripper han evt.?

• #2   7. apr 2009 Lotte: Jeg tror bare jeg ville ride fremaf? Sørge for den ikke ville kunne trippe. Longer den evt. først, også sæt dig op. Begynder dne så at trippe, sætter du i trav kort, og skridter så igen. Bliver den ved, trav igen. Bland evt. parader med i, eller andet.

• #3   7. apr 2009 Jeg tænker umiddelbart at sådan en pony kan have en hel del spændinger, hvis den har været redet udelukkende for den ene tøjle.

Havde det været din egen, ville jeg anbefale en hestemassør, og så self fornuftig ridning.

Måske det kunne hjælpe, hvis du starter forfra, uden at forlange nogen som helst samling, og gerne med halvlange tøjler.
    Start i skridt, og øv dig selv (og ponyen), i at kunne runde sig med sporet på begge volter.
    Det er vigtigt at du ikke kun fokuserer på venstre volte -for så ender du jo med samme problem, blot på modsatte volte:o)

Men start i det små -skidt pyt med om den slår fra osv. Det vigtigste er at den afslappet runder sig til begge sider. Masser af volter er gode, og overtrædning for indvendige ben (altså med bagparten ud af volten)/versader er osse gode. Du skal dog være opmærksom på at det ikke er flere volter med versade/schenkelvigning, men måske 3-4-5 skridt i begyndelsen.

• #4   7. apr 2009 Michelle W: Tak for rådene. Hvad skal jeg gøre når han slår med hovedet? Jeg kan ikke finde ud af at ride ham til biddet, hvilket gør det svært at arbejde med ham. Har aldrig kunnet finde ud af at ride en hest til biddet på traditionel vis i de 7 år jeg har redet, den eneste gang det er lykkedes er i den periode hvor jeg red klassisk dressur.

• #5   7. apr 2009 Du skal helt undlade at tænke i "til bidet". Uden at have set hesten, vil jeg tro den slår med hovedet, fordi den spænder, og måske ikke rigtigt bryder sig om at træde ind under sig (forestil dig at du er godt stiv i kroppen, og så bliver bedt om at gå i spagat -mon ikke du ville stritte imod)

Hvis hesten har været redet meget forholdt og for den ene tøjle, vil den sandsynligvis have en del spændinger.

Så glem alt om hvor den holder sit hoved -den skal smidiggøres, og have fundet ud af at der ikke kommer nogen træls hånd og holder i den.

Så lad den placere hovedet hvor den lyster, og tænk istedet over at du får den rundet rigtigt til begge sider -ikke overbøje den, men runde den med sporet (altså så dan er rundet ikke bare i halsen, men gennem hele kroppen, og hverken mere eller mindre end det spor du rider på)

Pas på du ikke kommer til at holde i den -det vil sandsynligvis få den til at slå med hovedet.

Vær rolig og blød i hånden, og slår de med hovedet, så rid den frem, så den igen slapper af.

Hav i baghovedet at målet ikke er at hesten skal bøje nakken, men derimod at den skal træde ind under sig, bruge ryggen og derefter kommer det "af sig selv" at den vil søge frem til bidet.

Muligvis har din større succes med klassisk dressur, været fordi der traditionelt fokuseres mindre på hovedet og mere på hele hesten. Og det bør der osse i almindelig dressur

Og sidst men ikke mindst -husk på at råddende blot er givet udfra hvordan jeg TROR hesten gør. Jeg har ikke set den jo.
    Det bedste råd må være at få en kompetent underviser til at hjælpe jer.

• #6   7. apr 2009 Start med at kontakte en hestetandlæge. Måske han har nogle mega tandspidser eller ulvetænder.

Mvh.
    Dorthe

• #7   7. apr 2009 Undersøg ham først....

Ellers er det en masse longe og skridt arbejde for lange tøjler så han løsnes op og du derefter kan begynde at bygge de rigtige muskler på ham...
    Det vil tage lang tid, men det er vejen frem (:

• #8   7. apr 2009 Hesten skal først og fremmest undersøges i hele kroppen..

dvs. du skal have dyrlæge, tandlæge og kiopraktor ud.

Kommentér på:
Fejlredet pony slår med hovedet

Annonce