Træning fra jorden. Hvordan gjorde i? {{forumTopicSubject}}
Hejsa... Jeg er så småt begyndt at træne mine hopper fra jorden af.. Jeg har længe været meget faccineret af det fine samarbejde, der er mellem hest og ejer fra jorden af.. Jeg har en hoppe, som døjer rigtig meget med hendes ene øje, og er undersøgt mange gange, dyrlægen mener det kan være en øjensygdom, og at hun med tiden kan blive blind..
Derfor vil jeg nu begynde at træne noget tillidstræning med hende, så hun kan få mere tillid til mig.. Hun er i forvejen en meget tillidsfuld hest, og følger mig gerne..
Jeg fik for ca 1 uge siden, lidt undervisning for første gang. Vi trænede stop for pres, bagsignal, og flytte sig fra tryk.. Hun er simpelthen så dygtig, hun er 13 år så syntes det er dejligt at se hun lærer signalerne så hurtigt..
Jeg har så også et plag som bliver 2 her til juni.. og hun skal efter planen, igang med tilridningen om et års tid ca, hvis hun er klar vel og mærket.. Hende er jeg også begyndt at træne fra jorden.. Hun har lært rigtig hurtig baksignal..
dejligt med lærnemme heste hehe..
Men jeg kunne godt tænke mig, at høre fra nogen af jer andre.. Hvad startede i ud med, da i startede på træning fra jorden af?? Hvad kan i anbefale mig at træne??
Jeg starter helt fra bunden med grund arbejde, før jeg starter på ting som feks tricks..
Min hoppe er bla ikke glad for at gå i spiltove, hun har oplevet noget grimt engang.. Hvad ville i gøre der??
Nå det blev vidst lidt langt hehe..
pft.. Stine:)
maj 2005
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 584
Noget jeg regner med at skulle i gang med at træne her i sommer er besindighedstræning fra DRF, det kan du læse mere om her:
(link fjernet)
Prøv at låne nogle bøger om klikkertræning på biblioteket, jeg har selv den af Alexandra Kurland, den kan klart anbefales.
Klikkertræning kan du også bruge til at lære hende at gå i vandspiltovet uden problemer.
maj 2005
Du kan også gå med hende for lange liner, så du nærmest "kører" hende, bare uden vogn.
Longering er også godt, her er serien om longering på Epona TV helt klart værd at se.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Linda, det er faktisk også den slags ting, jeg træner med min hoppe.. Hun er nem at flytte rundt på.. sidst jeg trænede med hende, trænede jeg lidt i at flytte hende på bagparten... Det gjorde hun også uden problemer.. jeg kan flytte hende både for og bagpart..
Besindighedsprøve har jeg også prøvet med begge heste..
maj 2005
Strækøvelser er der lidt af på Epona.
Massagen (t-touch) kan du se lidt om her http://www.youtube.com/watch?v=lkb_K0xvmZI
Du kan også lære mere om t-touch ved at læse Linda Tellington-Jones's bog (mener der er 2).
Mere massage:
http://www.youtube.com/watch?v=sJqUhqnbsT8&NR=1
Og mere massage:
http://www.youtube.com/watch?v=J1XK-BXBjLs&feature=related
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Det aller vigtigste er i starten at få styr på grundsignalerne: stop, bakke, dreje, sidelæns samt fremad, for rigtige fine signaler så hesten uden problemer kan flyttes rundt med minimalt pres.
Man kan sige, at det danner basis for al videre træning og for at gøre hesten helt lydig i alle situationer. I og med hesten er et flugtdyr er det vigtigste i hestetræning faktisk at få hestens ben under kontrol.
Cassie har også engang haft en meget grum oplevelse i spiltorv, hvor hun slog hovedet op i en jernkrybbe, så jeg har også måttet arbejde rigtig meget for at få hende trænet til at gå i spiltorv.
Det vigtigste er at du, som sagt, har godt styr på basissignalerne, for typisk vil hesten prøve at undvige spiltorvet ved enten at bakke, gå til siden eller nægte at gå fremad. Og især fremad signalet skal være godt indlært.
Det er vigtigt at man tager træningen i "bidder" og ikke presser hesten for meget. Jeg gjorde det i starten, når hun gik bare et lille skridt ind i spiltorvet, at jeg bakkede hende ud igen, roste rigtig meget og gav hende fri. Ideen var, at istedet for at hun opfattede spiltorv = tvang, smerte, pres - skulle det omvendes til spiltorv = frihed og ros.
Efterhånden kunne jeg begynde at forlange lidt flere skridt inden hun fik fri og til sidst tilbød hun selv at gå længere ind. Men det at omvende hesten hvis den har haft en grim oplevelse kan godt tage lang tid, men jeg vil sige det vigtigste er tålmodighed og vedholdenhed også bare forlange ganske lidt i starten.
Man kan med fordel også træne hesten i at gå igennem små passager og nærmest bygge sit eget lille "spiltorv". Fx. imellem springstøtter. Det kan være god forberende træning og man kan i starten lave større afstand imellem støtterne og efterhånden korte den ind. Tit er det nemlig meget den lille indeklemte afstand (der for hesten = ingen flugtmuligheder) de reagerer på.
Du er velkommen til at spørge
Træning fra jorden. Hvordan gjorde i?