{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
374 visninger | Oprettet:

Bidløs dressur - Råd? {{forumTopicSubject}}

Lige pt ligger jeg og rider bidløs dressur, da min hest har haft en infektion i munden som ikke vil hele.

Det går super fint, og hun kommer efter opvarmning for løse tøjler ind og samle sig og kommer dejligt op i ryggen og søger dybt, så det er jo fint. Mit problem ligger så i at hun især i galoppen, men også til dels i traven "putter" sig og søger ned, men bag lod. Desuden ligger hun sig hårdt på min højre arm på begge volter i traven.

Jeg rider med benene og hun kommer sig rigtig fint bagfra, men det er somom hun ligger meget af energien frem i min hånd. Højst sansyneligt fordi hun ikke har muskler til at bære sig selv helt korrekt.

Har i nogle råd til hvordan jeg styrker hendes overlinje og gradvis letter det pres hun ligger på min arm, og hvordan jeg ellers får hende mere frem med næsen, på naturlig vis.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs dressur - Råd?
  • #1   2. maj 2009 Ned og frem smiley

Længere tøjle så hun kan søge ned og styrke hele overlinien.

• #2   2. maj 2009 Frem og ned, giv hende lov til at have en lavere holdning :).

• #3   2. maj 2009 Det lyder som om at du har mere fat i tøjlerne end hun er klar til, siden hun er tung og går bag lod.

Jeg ville ride remonteridning, frem og ned for en løs tøjlekontakt, så hun kan få opbygget en god muskulatur, og få et aktivt stræk ud af halsen, som løfter ryggen..
    Hvis man har fat i tøjlerne for at bukke hestens nakke, så skaber det kun modspændiger i hesten, og ryggen bliver ikke løftet..

Du får alle de forklaringer om remonteridning du behøver her - www.epona.tv - trailer - http://www.youtube.com/watch?v=h3RZ0S1qWgQ&feature=related
    Det kræver abbonnement, men det er super godt..

Alle heste burde blive redet i remontefasen i en periode. Men det er gået tabt i den moderne dressur, hvor hestene bøjes med tøjlerne allerede når de er 3-4 år, hvilket er derfor at de såkaldte topryttere, stadig ikke kan slippe deres hest fortil, selv på grandprix niveau + at hesten ikke sætter sig bagtil og løfter sig fortil korrekt i de svære øvelser..
    Hvis man ser på heste som er redet i korrekt remonteform, ned med halsen, frem med næsen.. Så har de en stærk bæring bagtil, en jævn muskulatur ved halsen og ryggen. Og uanset race, bygning og alder, så kan de alle nå til de svære øvelser, og udføre dem sat bagtil, for en løs tøjle, såfremt at de bliver trænet efter de mere akademisk/klassiske metoder hele vejen igennem..

Jeg ved ikke hvilke metoder du bruger nu, men frem og ned ridning, vil være at foretrække. Jeg forstår ikke hvad du mener med at ride med benene. De ryttere jeg har oplevet der har sagt at de har redet med benene, har trykket til hesten hver gang den tager et skridt, og samtidig haft fat i tøjlerne. Mine erfaringer med det udtryk er egentlig at det er en dårlig bortforklaring for at ride håndsdomineret ridning.
    Men selvfølgelig vil jeg ikke dømme..

;D

• #4   2. maj 2009 Jønck: Det med benene er nok en dårlig forklaring af at jeg primært ligger fokus på at hun går frem for schenklen, og dermed ikke har mit fokus på hovedet position.

Jeg er godt klar over det vil være tilrådeligt at lade hende komme mere frem i remonteform, og dette er også mit mål, men hun har en tendens til selv at søge ind, og så ligge pres på tøjlen når hun bliver lidt træt. Her vil dit råd så være at lade hende få tøjlen og komme sig mere naturligt. Men jeg har så også det problem at stopper jeg min støtte helt så søger hun op i stedet, og det er jo slet ikke godt.

• #5   2. maj 2009 Så er der jo noget galt. For en hest der er afslappet vil søge ned af ( er spiller tyngdekraften også ind ).
    Så hvis hun ikke kan søge ned uden at der er tøjle kontakt - skal hun jo lære at det kan man sagtens.

• #6   2. maj 2009 Tinne - Ah, okay smiley

Så ville jeg lade hende få tøjle og komme op med hovedet. Bare lad hende gå deroppe, læg kun pres i tøjlen hvis hun øger farten, og slip igen når farten er tilstrækkelig langsom..

Så start med at isoler det mest simple - farten, og arbejd på at hun skal gå ultra langsomt. Jo mere hesten skubber af med bagbenene, jo mindre bærer bagbenene, og hesten vil skubbe vægten frem på forparten. Mindre fart - mere bæring.

Når først hesten går langsomt og for en løs tøjle, vil tyngdekraften i halsen blive så stor at hesten på et tidspunkt sænker halsen for at slappe af i halsmusklerne. En hest der går langsomt er som regel også afslappet. Her roser du og lægger absolut intet pres på hende fra tøjle eller schenkel.

Så arbejd med farten, så kommer holdningen sansynligvis af sig selv, hvis bare du husker kun at bruge tøjlen til drej, stop og bak smiley

Vh. Lærke

• #7   8. maj 2009 Jeg læste kun starten af tråden altså dit spørgsmål.

Jeg ville lave en halv parade for sædet og en let tøjlehjælp som så gerne skulle virke "løftende". Så snart hun så løfter hovedet slægger du på tøjlen og så lægger du underschenklen ind til hende og beder hende om at søge frem til hånden. måske dykker hun igen men så laver du blot en ny halv parade

På den måde beder du hende om at komme op og bære sig selv foran lod for en løs tøjle i stedet for at dykke ned og putte sig:)

håber du kan bruge mit råd:)

Kommentér på:
Bidløs dressur - Råd?

Annonce