Indspænding v. longering? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et spørgsmål mht. longering med indspændinger.
Historien: Jeg har en unghest, på 3 år. Vi longere end del og træner meget fra jorden, da jeg bruger lidt af de akademiske metoder, men jeg har svært ved at styre ham i galoppen, da han vælger at stikke af og jeg har svært ved at holde ham. Han mangler en del balance der. Udover det bryder jeg mig ikke sspecielt meget om indspænding!
Jeg står et sted, hvor hende der har det, har trænet mange ungheste. Jeg fortalte hende, at jeg havde et problem med ham i galoppen. Og hun siger så til mig, at det ville være en god idé at lægge indspænding på ham.
Hvad synes I om dette? Ville I selv gøre det? Nogen der kan hjælpe mig?
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
At forklare hvordan du skal gøre det, er pænt svært. Hmm .
Frida løb også fra mig, og gør det også stadig hvis jeg ikke har den rigtige placering i forhold til hende.
Når man longere udnytter man hestens flugtinstinkter til det yderste. Jo mere bag den du kommer, jo mere driver du frem, og omvendt. Det kan være at du automatisk (ubevidst) ændre dit kropssprog, når du vil have hesten til at sætte i galop. Især med sådan en ung hest, er det vigtigt at være opmærksom på sig selv, da de stadig har stærkere instinkter end så mange ældre rideheste .
Men du kan jo prøve dig frem i skridt og trav først. find ud af hvor speederen er, og hvor bremsen er. og så få det helt på plads, før du beder den om at galoppere. Lad den komme ned og strække halsen.
Og husk for guds skyld at give den massere snor når den endelig skal galloppere.
Jeg ved bare fra min egen, at når jeg longere uden udstyr, skal jeg være virkelig virkelig opmærksom på hvor jeg er ifohold til hende, for ikke at give hende forkerte signaler.
men det tager lidt tid at finde ud af, for grænsen mellem speeder og bremse er hårfin. Men prøv dig frem.
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
dec 2006
dec 2006
Det virker ihvertfald stort set atid for mig.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Er der mulighed for at prøve at longere den helt løs altså uden torv et par gange ?? for så ville den måske kunne finde sin balance og derefter sætte tempoet ned..
Ellers ville jo nok droppe at longere i galop da der intet godt kommer ud af at den farer rundt..
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 78
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
Til Marie O:
Jeg prøver netop på at lade ham gøre som han vil, når han sætter i galop. Uanset om hvordan han går, stikker han hovedet op og løber af helvede til. Jeg har prøvet at slippe og tage i tovet uden reaktion udover at han løfter hovedet endnu højrere op.. desværre.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Kan det tænkes at dit galop-tegn er for kraftigt?? Hvis jeg markere for meget viser Bjarne det ved at bukke og løbe stærkt... skru ned for dit tegn. Vis det evt. ved selv at "galloppere" og gør det med meget rank ryg, lidt bagud, nærmest som en halv parade. På den måde viser du ham at han skal galloppere (det viser du med dine benbevægelser) og at han skal gøre det roligt, med dit rolige tempo, og tilsidst at han skal "sætte sig" på bagparten, det gør du i din kropsholdning hvor du viser at du læner dit tyngdepunkt bagud.
Jeg gør det samme med traven. Og en parade laver jeg ved at lave en "hel" parede med min krop, dvs. læner mig tilbage og synker lidt i knæene. Men husk at holde dig i bagpart-zonen, der er dine signaler stærkest.
Og så vil jeg give dem ret der siger du skal løslongere, når du har snor i hans hovede, vil du altid påvirke ham, lige meget hvor lidt du trækker, vil snoren jo også veje noget... Og trækker du hårdt i snoren når han galopperer vil du jo helt sikkert påvirke balancen. Prøv evt. at halvere ridehallen med noget snor, så han stadig kun har volten, og løslonger ham der. så løber han ikke så langt væk.
Hilsen Helene
Indspænding v. longering?