{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Indspænding v. longering? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål mht. longering med indspændinger.
Historien: Jeg har en unghest, på 3 år. Vi longere end del og træner meget fra jorden, da jeg bruger lidt af de akademiske metoder, men jeg har svært ved at styre ham i galoppen, da han vælger at stikke af og jeg har svært ved at holde ham. Han mangler en del balance der. Udover det bryder jeg mig ikke sspecielt meget om indspænding!

Jeg står et sted, hvor hende der har det, har trænet mange ungheste. Jeg fortalte hende, at jeg havde et problem med ham i galoppen. Og hun siger så til mig, at det ville være en god idé at lægge indspænding på ham.

Hvad synes I om dette? Ville I selv gøre det? Nogen der kan hjælpe mig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indspænding v. longering?
  • #1   26. sep 2009 Det er det er den dårlige smutvej - indspænding.

At forklare hvordan du skal gøre det, er pænt svært. Hmm .
    Frida løb også fra mig, og gør det også stadig hvis jeg ikke har den rigtige placering i forhold til hende.
    Når man longere udnytter man hestens flugtinstinkter til det yderste. Jo mere bag den du kommer, jo mere driver du frem, og omvendt. Det kan være at du automatisk (ubevidst) ændre dit kropssprog, når du vil have hesten til at sætte i galop. Især med sådan en ung hest, er det vigtigt at være opmærksom på sig selv, da de stadig har stærkere instinkter end så mange ældre rideheste .

Men du kan jo prøve dig frem i skridt og trav først. find ud af hvor speederen er, og hvor bremsen er. og så få det helt på plads, før du beder den om at galoppere. Lad den komme ned og strække halsen.
    Og husk for guds skyld at give den massere snor når den endelig skal galloppere.

Jeg ved bare fra min egen, at når jeg longere uden udstyr, skal jeg være virkelig virkelig opmærksom på hvor jeg er ifohold til hende, for ikke at give hende forkerte signaler.
    men det tager lidt tid at finde ud af, for grænsen mellem speeder og bremse er hårfin. Men prøv dig frem.

• #2   26. sep 2009 Det hele er på plads i både skridt og trav, men så snart jeg giver ham signal til galoppen, slår han fuldstændig fra og stikker af. Og på det tidspunkt står jeg med linen helt ude i enden og bare holder fast.

• #3   26. sep 2009 hm .. Jeg har longeret en tinkerhoppe på 5/6 år for min moster et par gange. Den har også utroligt dårlig balance. der gjorde jeg det at jeg faktisk gik med den hele banen rundt, så den kunne løbe på hovslaget. Man behøves ikke løbe når man har longetorvet (:

• #4   26. sep 2009 Men hvis du virkelig vil holde igen, så skal du nærmest sætte dig på tovet. Altså, ikke sætte dig ned, men føre en hånd med torvet bag ved dig selv, og så sætte dig ned (mens du stadig støtter med en anden hånd på den side af tovet hen mod hesten. Du skal ikke helt ned og sidde på hug, bare hvile på tovet, så du bruger din kropsvægt til at holde igen med.

Det virker ihvertfald stort set atid for mig.

• #5   26. sep 2009 Indspændinger ville bare gøre det endnu sværere for den at balancere da den så ikke har fri råderet over sin hals.. og det "bedste" du kunne opnå ved det var at den ville hænge sig voldsomt på indspændingen for at holde balancen, og så har du lært den at hænge på tøjlen og sandsynlighvis gå bag lod allerede før du begynder at ride den..
    Er der mulighed for at prøve at longere den helt løs altså uden torv et par gange ?? for så ville den måske kunne finde sin balance og derefter sætte tempoet ned..
    Ellers ville jo nok droppe at longere i galop da der intet godt kommer ud af at den farer rundt..

• #6   26. sep 2009 syntes heller ikke du skal bruge indspændiinger heste løber jo hurtigere når de ingen balance har så det nok der den glipper for william du kunne eventuel løslongere ham i ridehuset i galoppen det gjorde jeg med shavi da jeg stod på grønne og han kan jo ikke løbe så langt da ridehuset ikke er så forfærdeligt stort . så får han da pladsen til at kunne galopere smiley så kan du altid tage tovet i ham senere når han har mere balance hvis du da ikke bliver helt hook på løslongering som mig hehe

• #7   27. sep 2009 Tak for de gode råd, alle sammen.

Til Marie O:
    Jeg prøver netop på at lade ham gøre som han vil, når han sætter i galop. Uanset om hvordan han går, stikker han hovedet op og løber af helvede til. Jeg har prøvet at slippe og tage i tovet uden reaktion udover at han løfter hovedet endnu højrere op.. desværre.

• #8   28. sep 2009 Hej.
    Kan det tænkes at dit galop-tegn er for kraftigt?? Hvis jeg markere for meget viser Bjarne det ved at bukke og løbe stærkt... skru ned for dit tegn. Vis det evt. ved selv at "galloppere" og gør det med meget rank ryg, lidt bagud, nærmest som en halv parade. På den måde viser du ham at han skal galloppere (det viser du med dine benbevægelser) og at han skal gøre det roligt, med dit rolige tempo, og tilsidst at han skal "sætte sig" på bagparten, det gør du i din kropsholdning hvor du viser at du læner dit tyngdepunkt bagud.
    Jeg gør det samme med traven. Og en parade laver jeg ved at lave en "hel" parede med min krop, dvs. læner mig tilbage og synker lidt i knæene. Men husk at holde dig i bagpart-zonen, der er dine signaler stærkest.
    Og så vil jeg give dem ret der siger du skal løslongere, når du har snor i hans hovede, vil du altid påvirke ham, lige meget hvor lidt du trækker, vil snoren jo også veje noget... Og trækker du hårdt i snoren når han galopperer vil du jo helt sikkert påvirke balancen. Prøv evt. at halvere ridehallen med noget snor, så han stadig kun har volten, og løslonger ham der. så løber han ikke så langt væk.
    Hilsen Helene

Kommentér på:
Indspænding v. longering?

Annonce