{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pisk og sporer
  • #1   8. nov 2009 Rytteren skal vide hvad han/hun gør.
    Altså dvs. At Han/Hun skal ikke være for Uerfaren (staves) .. Man skal jo vide hvad man gør når man bruger Pisk og Sporer..

• #2   8. nov 2009 synes det er fint så længe man ikke misbruger det

• #3   8. nov 2009
    Pisk skal aldrig bruges til straf, en pisk er en forlænget arm der forstærker ens hjælpere/markere. Fx. har jeg brugt den til at genindstallere Majas fremmadsignal, pressede med schenklerne og reagede hun ikke tjattede jeg til hende. Brugte jeg ikke pisken kunne jeg klemme den næste time før der var en reaktion, men på den måde lærte hun det hurtigt også var pisken til sidst unødvendig.

Spore skal man holde sig langt væk fra hvis man ikke kan sidde stille med benene da det skal bruges til at forfine hjælperne med og ikke forstærke.

• #4   8. nov 2009 Det er okay når de bruges korrekt til at forfine og understøtte hjælperne og gøre det lettere for hesten..
    Det er ikke i orden når de bruges til straf.. for hesten lære ikke af straf og tingene er ikke lavet til dette..
    Og det er usmart når de konstant bruges til fremdrift.. da den så blot bliver sløvere og sløvere for hjælperne..

• #5   8. nov 2009 okay (:
    for jeg har redet med sporer i en del måneder, men jeg vil egentlig helst ride uden.. så jeg har prøvet at ride med pisk, men uden sporer her i weekenden, og det var faktisk ikke meget anderledes, synes jeg. Dem jeg kender, har meget forskellige meninger om det...

• #6   8. nov 2009 pisk er en dejlig ting, så man kan få nummeren mere med på hesten, uden at skulle gøre andet end at lave et lille vip med håndleddet (:

dog skal den jo aldrig bruges til straf - self.

sporer, tjaa.. sys ikke man kan sige det mer præcist end som krikken siger: det er forfinere, ikke forstærkere.

• #7   8. nov 2009 tak for de gode svar alle sammen !

• #8   8. nov 2009 Jeg rider selv med pisk på min unghest, bla. for at jeg ikk skal bruge så mange kræfter når jeg rider ham, og så fordi jeg er meget svag i mine schenkler, så ind i mellem har jeg brug for hjælp og det for jeg fra sporende.. og så som andre siger for at forfine mine hjælper så man ikk skal bruge så mange kræfter:)

Pisk red jeg med i starten af hans tilridning for at markerer mine ben, og lige så snart han forstod hvad det betød at jeg klemte med benene røg pisken os:)

Har det egentlig bedst med at folk bruger spore, bla. fordi det ser pæner ud end en pisk, og så fordi pisk ofte bliver misbrugt, specielt på en springbane:(
    Gør spore self. os men det er ikk lige så tit at man hører om det..

Men har desværre oplevet en hest med 10cm uden hår på begge sider fordi ejeren havde kørt sporene hen af siden på den:(

Så min mening er så længe man forstår at bruge det som en hjælpe så har jeg intet imod det men når man går over og bruger det fordi hesten ikk lige gør som man vil have og derved stræffer den, så bliver jeg sku sur.. så har jeg lyst til at gå hen og skubbe rytteren af og spørger hvad de ar gang i

• #9   8. nov 2009 Jeg rider med Ponyspore på Tilde (Altså de helt små) for at forfine hjælperne og så jeg ikke skal ligge benet alt for meget til hende, da hun er meget følsom over for benene. Så det har hjulpet rigtig meget med et par små ponyspore. Så skal jeg bare bevæge benet en lille smule og så reagerer hun på en meget rolig måde.
    Hvis jeg ikke har små spore på og ligger benene til hende, hopper hun helt panisk rundt. hvorfor kan jeg desværre ikke sige. Og jeg er meget kortbenet til min store hest (hihi eller. Så er det bare mig der er lille)
    Rider ikke med hestespore da jeg synes, at de små fungerer super godt til os smiley
    Pisk ridder jeg ikke med, da jeg ikke er så god til og holde den i hånden når jeg ridder. Kan simpelthen ikke finde plads til den, så rammer hele tiden mig selv på lårene hehe smiley Så den undlader jeg bare. smiley
    Men når jeg endelig har den med, er det fx. hvis vi træner noget sidebevægelse, osv. og jeg ikke helt kan få hende på plads med numsen så synes jeg den er super god og have med som en hjælp til og prikke til hendes numse for og vise, at det er den hun skal have på plads og ikke bare skyde skulderen smiley
    Pisken er KUN en ekstra arm til og vise hesten vejen.

• #10   8. nov 2009 okay, jeg synes det er nogen fornuftige ting I siger. (:
    Det er også de mindste sporer man kan få, jeg rider med. Jeg ved ikke rigtig om jeg vil blive ved med at ride med dem.. Synes det er mega irriterende at ride med pisk!

• #11   8. nov 2009 Når jeg bruger pisken, så ligger den lige bag min venstre schenkel, fordi jeg er svagere i den end den højre. Jeg bruger kun pisken hvis det er nødvendigt, og kun hvis jeg har brug for lidt ekstra styrke i schenklen. Lægger ALDRIG pisken på bagparten, da det er en schenkelhjælp, og schenklen har intet at lave på røven af hesten.

Sporer rider jeg med, for at jeg ikke skal ride mig selv træt, hvis min hest er lidt sløv. Ellers rider jeg for sædet og benene, og ikke med hælene - da de jo skal være nedtrådte. Så det er kun hvis hesten skal bøjes, og hun ikke reagerer for min schenkel - så prikker jeg lidt og så adlyder hun. Men hun er trænet til at jeg kan ride med både pisk og sporer, en af delene eller intet.

• #12   9. nov 2009 Jeg rider med 'lange' hestespore, det er bedre end de korte når man rider hest, da man ellers skal flytte benet for meget for at nå hesten, og man kan ikke give hesten lige så præcist hjælp med en schenkel som med en spore.

• #13   10. nov 2009 jeg selv bruger endten pisk eller ingenting, har kun prøvet at ride med spore en gang, men der fik jeg kun redet i et 15 min da silver blev halt efter at have trådt på noget smiley men i de 15 min der gik han ellers som en drøm xD men plejer at ride uden og det går også fint smiley så egentlig er det bare smag og behag xD

• #14   10. nov 2009 Der er forskel på hvordan det bruges. folk som hamrer sporerne ind i siden på hesten.. Ahh..

• #15   10. nov 2009 tak for svarene alle sammen ! smiley

Kommentér på:
Pisk og sporer

Annonce