770 visninger
|
Oprettet:
Pisk og sporer {{forumTopicSubject}}
det kan godt være det er et mærkeligt spørgsmål, men hvad mener I om at bruge pisk og/eller sporer?
Hvornår er det okay? Eller hvorfor er det ikke okay?
Begrund meget gerne dit svar (:
feb 2009
Følger: 24 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 141 Svar: 721
Altså dvs. At Han/Hun skal ikke være for Uerfaren (staves) .. Man skal jo vide hvad man gør når man bruger Pisk og Sporer..
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Pisk skal aldrig bruges til straf, en pisk er en forlænget arm der forstærker ens hjælpere/markere. Fx. har jeg brugt den til at genindstallere Majas fremmadsignal, pressede med schenklerne og reagede hun ikke tjattede jeg til hende. Brugte jeg ikke pisken kunne jeg klemme den næste time før der var en reaktion, men på den måde lærte hun det hurtigt også var pisken til sidst unødvendig.
Spore skal man holde sig langt væk fra hvis man ikke kan sidde stille med benene da det skal bruges til at forfine hjælperne med og ikke forstærke.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Det er ikke i orden når de bruges til straf.. for hesten lære ikke af straf og tingene er ikke lavet til dette..
Og det er usmart når de konstant bruges til fremdrift.. da den så blot bliver sløvere og sløvere for hjælperne..
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 87 Svar: 451
for jeg har redet med sporer i en del måneder, men jeg vil egentlig helst ride uden.. så jeg har prøvet at ride med pisk, men uden sporer her i weekenden, og det var faktisk ikke meget anderledes, synes jeg. Dem jeg kender, har meget forskellige meninger om det...
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.191
dog skal den jo aldrig bruges til straf - self.
sporer, tjaa.. sys ikke man kan sige det mer præcist end som krikken siger: det er forfinere, ikke forstærkere.
apr 2008
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Pisk red jeg med i starten af hans tilridning for at markerer mine ben, og lige så snart han forstod hvad det betød at jeg klemte med benene røg pisken os:)
Har det egentlig bedst med at folk bruger spore, bla. fordi det ser pæner ud end en pisk, og så fordi pisk ofte bliver misbrugt, specielt på en springbane:(
Gør spore self. os men det er ikk lige så tit at man hører om det..
Men har desværre oplevet en hest med 10cm uden hår på begge sider fordi ejeren havde kørt sporene hen af siden på den:(
Så min mening er så længe man forstår at bruge det som en hjælpe så har jeg intet imod det men når man går over og bruger det fordi hesten ikk lige gør som man vil have og derved stræffer den, så bliver jeg sku sur.. så har jeg lyst til at gå hen og skubbe rytteren af og spørger hvad de ar gang i
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Hvis jeg ikke har små spore på og ligger benene til hende, hopper hun helt panisk rundt. hvorfor kan jeg desværre ikke sige. Og jeg er meget kortbenet til min store hest (hihi eller. Så er det bare mig der er lille)
Rider ikke med hestespore da jeg synes, at de små fungerer super godt til os
Pisk ridder jeg ikke med, da jeg ikke er så god til og holde den i hånden når jeg ridder. Kan simpelthen ikke finde plads til den, så rammer hele tiden mig selv på lårene hehe
Men når jeg endelig har den med, er det fx. hvis vi træner noget sidebevægelse, osv. og jeg ikke helt kan få hende på plads med numsen så synes jeg den er super god og have med som en hjælp til og prikke til hendes numse for og vise, at det er den hun skal have på plads og ikke bare skyde skulderen
Pisken er KUN en ekstra arm til og vise hesten vejen.
apr 2008
Det er også de mindste sporer man kan få, jeg rider med. Jeg ved ikke rigtig om jeg vil blive ved med at ride med dem.. Synes det er mega irriterende at ride med pisk!
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Sporer rider jeg med, for at jeg ikke skal ride mig selv træt, hvis min hest er lidt sløv. Ellers rider jeg for sædet og benene, og ikke med hælene - da de jo skal være nedtrådte. Så det er kun hvis hesten skal bøjes, og hun ikke reagerer for min schenkel - så prikker jeg lidt og så adlyder hun. Men hun er trænet til at jeg kan ride med både pisk og sporer, en af delene eller intet.
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 977
apr 2009
Følger: 79 Følgere: 90 Heste: 7 Emner: 98 Svar: 1.343
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
apr 2008
Pisk og sporer