Førstegangs kørsel - jordarbejde. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg ved jeg har oprettet et emne om dette før, men fik ikke svar på det jeg ville, og nu gælder det altså:
Min pony på 4 år skal køres til. Jeg har fået afvide at jeg skal have fat i en bringsele, men skal jeg så ud at købe en helt anden når hun skal til at øves for vogn?
Har også fået afvide at jeg skal købe en saletsele - så jeg er helt på bar bund, og aner virkelig ikke hvad jeg skal stille op..
Hvilken en sele skal jeg købe?
Så har folk sagt til mig at jeg skal købe et bagtøj, hvilken virkning har det på kørsel? Hvordan hjælper det?
Jeg er virkelig, virkelig forvirret.
Kunne godt bruge en kæmpe forklaring hvor alt er skåret ud i pap, men hvis du bare kan forklare hvad jeg skal stille op, er jeg nogenlunde tilfreds :o)
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 145 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
jeg købte min køresele hos Starhorz:
(link fjernet)
Vi købte den der hedder exclusiv til 2999,-
Selen er i utrolig kraftig læder, og virker absolut som et godt køb og en god stærk sele.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Omgangstøjet fungerer som "bremse". Når vognen ikke har bremser, eller hvis man kører i bakket terræn, kan vognen godt "rulle op i hesten" (forstå mig ret -den ruller self ikke ind i hesten). Omganstøjet hjælper hesten til at kunne bremse vognen med bagparten istedet for med ryggen.
Uden omgangstøjet bremses vognen i stængerne, og disse sidder jo fast på rygstykket.
Så jeg vilel absolut foretrække en sele med omgangstøj (det kan osse købes løst ved siden af)
Og så ville jeg få en dygtig og erfaren kusk til at hjælpe både med tilpasningen af selen og med tilkørslen
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
Jeg kender ingen 'erfarne' 'kuske' så jeg tager måske et smut forbi de forskellige travbaner på sjælland og får hjælp..
nov 2007
Selvom en travkusk kan være nok så dygtig og erfaren på netop dette felt, så er det jo en noget anden form for kørsel, end dressurkørsel mm.
Og ligesom basis-dressuren osse bør være på plads på en ridehest, selvom den "bare" er skovturshest, bør den osse være det på en kørehest, selvom denne "bare" skal gå en tur i skoven engang imellem.
Prøver lige at finde et link til en bruger herindefra, som er godt kendt på Sjælland, osse i forhold til køresporten. Hun kan med sikkerhed hjælpe med at finde en kusk i nærheden af dig:o)
nov 2007
Hun har arbejdet for en konkurrencekusk og kører osse selv med sine shettere.
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
Kan godt se det med travebanehjælp, hvor stor forskel der er
Førstegangs kørsel - jordarbejde.