{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.202 visninger | Oprettet:

ALLE heste KAN gå ALLE klasser! {{forumTopicSubject}}

Nu hvor jeg er halv norsk, faldt jeg over en hestetræners mening ;o))

.. egentligt er jeg SINDSYG træt af at man siger. "fjordheste kan MAX gå den klasse" og "travheste kan aldrig blive gode".... de gør mig gale osv. hvad er forskellen mellem racerne?? der er jo ikke så meget, og derfor er jeg ENIG med den her "artikel"



*sukk* Negative ord, negative tanker, negative meninger. Er det virkelig mulig? Jeg har i hvert fall fått nok! Trenere som rakker ned på elevene, knuser drømmene, og andre ryttere som gjør det samme.

Jeg vet at mange, sannsynligvis de aller fleste, trenerne vet mye mer enn det jeg gjør, og alle har nok en mye lenger bakgrunn og mer erfaring enn meg også. Men når de begynner å sette begrensninger for andre før de så vidt har sett hesten gå, DA begynner jeg å lure.


Kjøp deg ny hest!
Ja, den kommentaren er faktisk ikke uvanlig herover. Jeg mener det at når du betaler haugevis med penger for å ri, er det treneren og rytteren sin jobb å gjøre det beste ut av det sammen. Treneren får vel ikke betalt for å fortelle deg at du ikke har en hest som kostet 1 000 000? De fleste er klar over hvilket nivå de ligger på, og hva slags kapasitet hesten har. Og det å fortelle noen at hesten deres kan gå maks den og den klassen, det er UNØDVENDIG! Det er en grunn til at man trener, nettopp for å bli bedre.

Jeg kjenner det koker inne i meg når vennene mine kommer misfornøyd tilbake fra trening fordi treneren/instruktøren sa at hesten deres var håpløs, at de aldri kommer til å nå noe sted, eller at de burde kjøpe seg ny hest. Det er jo ingen som har sagt at alle har ambisjoner om å nå opp på toppnivå engang! Mange vil jo bare trene og kose seg, og ved å si disse tingene til elevene, mener jeg mange trenere ødelegger noe av gleden ved å ri.


Selvtillit
Og nå er det jo ikke slik at alle er så sterke at de klarer å bare overse disse kommentarene. Tenk deg at du sliter med hesten din, og gleder deg skikkelig til første gang du skal ri for ny trener, kanskje problemene endelig løsner. Også får du DEN negative kommentaren slengt i ansiktet. Hva er vitsen? "Hvis du ikke har noe fint å si, skal du ikke si noe i det hele tatt", hva skjedde med den filosofien?

Såklart, konstruktiv kritikk er en helt annen sak, det er jo derfor vi rir på trening. For å få konstruktiv kritikk og veiledning. Og dessuten skal man ikke undervurdere noen hester eller ryttere. Alle kan komme langt hvis de vil, noen trenger kanskje lengre tid enn andre, men så lange de trives sammen, ser jeg virkelig ikke problemet. Har vi kommet til en verden der idrettens grunnverdier(glede, ærlighet, felleskap og helse) ikke betyr noe? Alt handler om å være best? Det kan virke som om noen ser på det på den måten.


JEG vet best
Mange trenere mener også at de vet best selv, og innspill fra elevene, det er uakseptablet. Vel, en god trener er ikke utlært! Alle har individuelle krav, behov, målsetninger og forventninger, og dette må jo tas hensyn til for å få et godt fungerende team. Og noe som virker bra for en ekvipasje, trenger ikke virke bra for en annen ekvipasje. Det som definerer en god trener, er en som klarer å tilfredsstille behovene til ekvipasjene.
Positivt
Når det er sagt, er det mange fantastiske trenere der ute også! Noen som legger sin sjel i at rytteren og hesten skal trives med treningen, og sammen. Noen som stiller opp, og alltid er der. Trenere du kan stole på, som forstår deg, som lytter til deg, og som gjør noe med det. Hadde det ikke vært for disse flotte menneskene, hadde kanskje ikke ryttersporten vært slik som den er i dag. Tusen takk!

Det er viktig at treneren roser ekvipasjen når de har gjort leksa si


Til slutt - hva skal vi gjøre?
Så hva skal vi egentlig gjøre? Det at ridningen fungerer bra for en trener, men at han/hun sier ting som er unødvendige kan jo være tilfellet. Jeg mener det er viktig å kunne ha gode venner i stallen som kan gi deg en helt ærlig tilbakemelding på det du vil vite. Jeg synes egentlig vi ryttere burde bruke hverandre mer i ridningen i hverdagen. Ofte er det mye lettere å se feilene fra bakken, enn når man selv sitter og rir. Ei av venninne mine i stallen så på meg ri, og jeg kunne spørre henne hva jeg skulle gjøre. Jeg fikk et helt ærlig svar, og den lille "men han ser jo ikke så ille ut.." og da fikk jeg litt positiv tilbakemelding med det samme, som gjorde det lettere for meg og bli motivert til å bli bedre.

Nå vet ikke jeg hvordan dere reagerer på ting, men det er i hvert fall min mening. Det er viktig å holde sammen. Og trenere har ingen rett til å dømme hverken deg eller hesten.

Det er viktig å ha gode venner


Og forresten...
Noen trenere prøver å ta hele og fulle æren for ekvipasjene sine prestasjoner, og hvis du tror på det lenger enn et sekund, så må du lese videre nå. Rytteren og hesten gjør mesteparten av jobben, det er de som sliter, det er de som jobber sammen de 5-6 andre gangene i uka hvor det ikke er en trener tilstede. Ja, så klart kan de utgjøre en veldig stor forskjell, men en rytter som ikke er interessert i å ri hesten ordentlig, vil ikke få til så mye heller. Vær stolt av deg selv, og vær stolt av hesten din. Mesteparten er deres fortjeneste.



Stol på deg selv, stol på hesten din. Det er dere som fortjener æren!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ALLE heste KAN gå ALLE klasser!
  • #1   19. dec 2009 Synes også det er synd at nogle trænere tryner deres elever. Så kan jeg ihvertfald være super glad for min udnerviser, vi fungerer super sammen og hun lytter til mig når jeg siger noget som jeg gerne vil have rettet og vi finder løsninger sammen. Og jeg tror ALDRIG hun har talt grimt om en hest, eller har sagt at en rytter skal sælge sin hest fordi den ikke er god nok.

  • #2   19. dec 2009 nej, og TAK for at der er en masse gode træner, som lytter og hjælper, men desværre findes der bare flere og flere som siger som ^^opover... smiley

  • #3   19. dec 2009 Nu læste jeg ikke det hele, men kan ikke have at undervisere rakker ned på sin elevs hest race ^^
    Dog må jeg mene. Nej. Visse racer kan ikke gå visse klasser. Det er den ikke bygget til. Der er nogen heldige imellem, men fod guds skyld. Hvis du vil op og ride mod Andreas Helgstrand, så lad dog vær med at købe en traver eller en koldblod. Hvis du vil ligge og springe mod Tina Lund køber du heller ikke en, hvad ved jeg. Altså, jeg må indrømme jeg er træt af folk der tror deres perfekte traver kan komme op og konkurrer mod Andreas' hingst..


  • #4   19. dec 2009
    Det hele handler om rytteren der sidder oven på :o).

    Hvis rytteren ikke vil føre det længere, nej så kommer hesten da ikke længere. Og eftersom at det er nemmest at komme fremmad med en sportspony, fordi dem er dommerne også glade for - så vælger mange jo den. Samt at fjordheste oftest er ponymål og derefter opgiver folk jo ponyen fordi de så skal ride hest.

    Det handler ene og alene om hvad rytteren vil.


  • #5   19. dec 2009 ALLE heste og ponyer kan ALLE klasser. Nogen tager det bare FLERE år for at lære de få øvelser, men alt kan lade sig gøre efter min mening. Don schufro har nogle fejl. Det har alle heste, uanset hvad, men det kan sagtens lade sig gøre og træne en koldblods op til at konurrere med ham. Men det meste kommer også an på rytteren, om den giver hælp, støtte og forståelse nok til hesten. Hvis nogen af jer IKKE har læst det hele, så vil jeg bede jer om at gøre det her, det satte virkelig spor i mig og folk. Nogen fjordheste er jo ikke bygget til det, og det kan være fordi at den muligvis har en skade, eller forkert bygning, er forhindrer noget, men der er ikke nogen MAX klasser, efter min mening.

  • #7   19. dec 2009
    Nu snakker jeg mest i dressur :o).
    I spring kræver det teknik og i islænderverdenen kræver det bestemte bevægelser.

    I dressur siger gangarten også noget, men som Mcclean siger så " Don't buy it expencive, ride it expencive " ;).


  • #8   19. dec 2009 Signe, nu mente jeg også mere at alle racer kunne, og sikkert også alle heste, og du kan jo self ikke altid træne en hest til "tops" hvis den er en dårlig springer fra naturens side, men har den potentionale til det uanset race, så mener JEG at det sagtens kan lade sig gøre.

  • #10   19. dec 2009 Alle heste har et talent, men rytteren kan ikke finde talentet..
    Den rideklub som jeg er medlem på har de en fjordhest, den bliver redet af helt små piger og springer 70 cm og kan sagtens ride LB klasser. Jeg rider ikke fjordheste fordo jeg har fået et dårligt indtryk på dem, fordi min Bv havde en fjorhest der sparkede hendes søster i maven og hendes far i hovedet.. Der fra kommer mit dårlige indtryk. Men den første hest jeg sad på var fjordhest..


  • #11   19. dec 2009 har lige anskaffet mig en traver hoppe på 3 år,.. personligt mener jeg hun udviser stort talent for dressur så jeg sater på hun godt kan komme op på La-klasserne om nogle år

  • #12   19. dec 2009 Jeg selv rider dressur på hestens præmisser, og hvis min dejlige fjordhest ikke sparker røv der, ja, såé er der intet der gør det (: Hvad den hest ikke har lært - og lært mig - på det halve år vi har redet sådan, trods mine dumheder (:
    Min frieser havde også EKSTREMT dårlig balance før, og takket være vores nye metode, har han nu fået noget nær en suveræn balance.

    Har sprunget 110 på min fjordhest, men pga. nogle hofteproblemer må vi nu max. springe 50 cm. en gang i mellem. Min frieser kunne heller ikke springe pga. han ikke vidste at han havde en bagpart, men måske kan han nu, men det skal vi ikke afprøve nu (:

    Jeg tror på at alle racer kan. Men nej! Måske ikke nutidens dressur, men de tungere racer er jo heller ikke avlet til bare at blive tryglet ! (: Men de tunge heste er gamle racer, og derfor har de også noget af deres vilje tilbage, så det tror jeg på kan være grunden til at nogle af dem ikke kan nutidens dressur (:

    Men self. er der nogle heste der bare ikke duer til høj konkurrence, ligesom andre ikke duer til hyggeridning. Jeg tror på at det kommer an på hver enkel hest, og ikke racen ! (:


  • #13   19. dec 2009 Rigtig god artikel som rammer det præcis rigtige punkt!
    Hvis vi læser den ordentligt siger træneren heller ikke at hestene nødvendigvis har potentialet til de store klasser, men derimod at vi må se på de muligheder hesten har og de ønsker rytteren har! Mange ryttere rider for hyggens skyld, de ønsker at udvikle sig men har ingen ambitioner om at komme til tops.
    Artiklen rammer netop plet synes jeg. Vi må fokusere på det positive, se muligheder stedet for begræsninger, lytte på rytteren og sætte samarbejdet i fokus frem for den evindelige kamp for at være bedst!
    Jeg var selv i ræset mange år, og min oplevelse var at min store glæde for ridningen og for heste stille svandt ind. Alt handlede om resultater, placeringer og blive bedst... og for mig skete det på bekostning af glæden over samværdet med de fantastiske dyr. Jeg er taknemmelig for den dag min hest lærte mig at slippe de tårnhøje krav og bare nyde samværdet.
    Ikke desto mindre har nogle naturligvis ønsker om at ride med eliten, og de drømme skal træneren også støtte. Præcis som alle andre ryttere skal støttes, uanset niveau!!
    En dygtig træner for mig er en der altid er engareret og behandler alle ryttere ens, uanset hvad de ønsker, deres niveau og hvilken hest de rider på.

    Hvad angår heste og niveau.
    Indenfor spring vil der naturligvis være nogen der hverken har evnerne eller lysten (som er endnu vigtigere) til at nå til tops. Jeg har oplevet mange super talent fulde springheste, men jeg har også oplevet heste der ikke brød sig vildt meget om at springe samt heste der var gode og sagtens ville kunne springe fx LA men som ikke havde det det krævede for at nå helt til tops.

    Dressur er en anden sag. Jeg er fuldstændig enig i at alle heste KAN lære alle øvelser. Bygningen afgørd tiden det tager. Min egen har en stejl skulder og en ikke særlig velansat hals. Han er ikke optimalt bygget til samling. Men han kan sagtens lære det. Det tager måske mig lidt længere tid at komme til målet men det betyder ingenting.
    Derimod er vores verden desværre ikke så egnet til disse heste. Jeg ville aldrig score det samme antal point i klasserne uanset samlingsgraden, simpelthen fordi min ikke har gangarterne. Desværre fokusere vi meget på gangarter, forbensaktion og stor haseaktion. Misforstå mig ikke det ser også spektakulært ud, men det betyder netop også at de "normale" heste ikke har "evnerne" til at klare sig på topplan.
    Men øvelserne, samlingen og uddannelsen kan alle heste opnå, hvis man giver sig rigtig god tid.

    Tak fordi du delte artiklen, den er meget beskrivende. Enhver træner burde læse den.


  • #14   19. dec 2009 Alle heste kan ikke gå alle klasser, men alle heste kan lære øvelserne til alle klasser. Det er ikke alle heste, som har gangen og bygningen til at gå de vildt høje klasser. De kan ikke klare sig mod de heste med meget gang osv på banerne, men de kan sagtens lære det hele.

    Min haflinger går LB/LA spring og LA i dressur. Den kan, fordi jeg vil?


  • #15   19. dec 2009 jeg mener at de fleste heste kan lære alle dressur øvelser, men der er altså stor forskel på at kunne øvelserne og ride dem i et program og kunne ride med om placeringer. Hvorfor skal man presse en hest der ikke er lavet til fx at gå dressur til at gøre det? Hvis man vil ride dressur, ja så må man altså købe sig en dressurhest, det samme gælder spring..
    Men alle heste skal da trænes så de bruger sig bedst muligt, men det er ikke ensbetydende med at de SKAL starte klasserne, hvis man alligevel ikke rigtigt kan følge med, evt. pga. manglende gangarter.


Kommentér på:
ALLE heste KAN gå ALLE klasser!

Annonce