{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  suger ikke på bidet,
  • #1   18. jan 2010 Fremadridning fremadridning og atter fremadridning :0)

Havde selv problemet med min og det er ovre nu.

Samtidig med at du rider frem er det vigtigt at bruge meget tid på at få den redet godt dyb og op i ryggen :0)

• #2   18. jan 2010 entertainer vil i perioder heller ikke suge frem på biddet, hvilket resultere i at han pakker sig bag lod...

en masse halve parader, og driv frem med schenklen har hjulpet mig...

og så gjorde jeg ham en "bjørnetjeneste" ved at ride med slaske tøjler (fordi jeg troede det forebyggede hans bag lod), men det hjalp ikke.... så en LET støtte på tøjlen, drive frem med schenklen og tage tilbage i halv parade...

hele tiden

• #3   18. jan 2010 okay tak smiley

• #4   18. jan 2010 Har lige kigget din video og min så ligesådan ud i starten.

en masse store volter, temposkift og så er det i orden på en unghest at ride med lidt brede hænder og hjælpe den lidt den rigtige vej.

• #5   18. jan 2010 jeg har også haft et stort problem med han gik for højt i nakken, men det jeg jeg heldigvis ved og få styr på nu, men han har meget svært ved og ligge sig til og suge på bidet,

men jeg vil prøve det i har skrevet (:

• #6   18. jan 2010 Det er altså heller ikke helt nemt og der gik noget tid før jeg fattede det.

• #7   18. jan 2010 Jeg har brugt et hannovaransk næsebånd , og det er som om det har hjulpet mine heste til at suge på bidet meget bedre end normalt ..

• #8   18. jan 2010 Lige meget hvad du gør, så hav aldrig slappe tøjler. Det misforstår mange. Sørg for at bevar støtten på tøjlen og så driv hesten frem til hånden, går den i galop så fortsæt fremadridningen et par omgange og tag så ned i trav igen, aldrig stop hesten hvis den sætter i galop, for grunden til den gør det, er at du mangler fremadsøgningen til tøjlen. Led tøjlen ud til siderne istedet for at tag tilbage. Og så en sidste ting, ret dig godt op og evt. lav en volte hvis du føler hesten løber, men aldrig tag tilbage i tøjlen, bliv ved med den samme støtte...

Håber det kunne bruges, er svært at forklare på skrift:)

Held og lykke:)

• #9   18. jan 2010 Forstår ikke hvorfor alle mener en unghest skal drives så voldsomt fremad - det høje tempo bevirker ofte at hesten mister takt og bæring.

Jeg har lige set din video og - jeg ville istedet for at ride frem nærmere ride lidt tilbage (stadig i moderat tempo) og give hesten lidt tøjle til at søge frem med halsen så der skabes et aktivt stræk i hele overlinjen og altid med hovedet foran lodret. Jeg syntes, at din hest går meget bag lod og i høj holdning, i forhold til det er så ung en hest. Derudover spænder den meget op - så det kunne være godt med nogle skridt overgange når den spænder i kroppen.

• #10   18. jan 2010 Selvom man rider fremad er der jo ingen der siger voldsomt... hesten skal selvfølgelig kunne følge med taktmæssigt, det er klart.
    Det handler jo heller ikke om at styrte afsted, men deriomod få lavet en masse temposkift, så den ligger sig til og lytter.

Hvis du rider en hvilken som helst hest, som er ved at lære det ,bag tempo, får du den slet ikke frem og ned på den korrekte måde.

• #11   18. jan 2010 Du skal ride din hest frem til tøjlen, men det betyder ikke, at du skal have højt tempo, tvært imod. Hvis du har en velreagerende hest, kan du lave temposkift, for en unghest har svært ved at ligge stabilt på tøjlen, hvis den bliver pacet frem.

• #12   18. jan 2010 Zandra - JA til indlæringsteori !: Hvis du holder en så ung hest tilbage, så får du et gevaldigt problem med at ride gangen op i den igen. Ungheste skal frem til bidet... sgu da ikke holdes tilbage! Takt og bæring kommer helt af sig selv, når den rides frem.

Jeg har redet mange ungehste og har altid brugt den metode Karina så fint beskriver. Fremad, store volter og brede hænder. Så Anne-Mette... prøv det smiley

• #13   20. jan 2010 Zandra har nu ret.. unge heste der rides meget fremad (og ja sådan har mange gjort i mange år, men det gør det ikke optimalt) falder på forparten og mister takten.. og nej den kommer ikke sådan tilbage af sig selv.. se blot hvor utroligt mange heste i de højere klasser der fejltakter enormt meget..
    En ung hest skal ned i et tempo den kan bære så den går i ligevægt frem for at falde på næsen og den skal have frihed til at strække sig så den får tillid til bidet og lære at løfte ryggen korrekt.. om man vil have løse tøjler eller blød kontakt er op til en selv.. kontakt kræver blot at man har så meget føling at man kan følge med frem og ikke hindre hesten.. for så ryger den oftest bag lod..
    Men man skal ikke sidde og holde unghesten tilbage hvis den naturligt er fremad gående, man skal bare ride roligt så den lære at slappe af og indlære grundsignalerne så man gennem halve parader kan sænke tempoet og den bliver i det tempo den er bedt om.. så ikke noget med at sidde og holde igen for at sænke den..
    En hest mister ikke takten af at gå roligt og afslappet.. det ser måske ikke så imponerende ud i starten som når man driver dem frem til en anholdende tøjle og de kaster om sig med forbenene, men når hesten først har bygget musklerne og man begynder samlingen bagfra så vil den netop gå taktfast og få større gang.. men nej den bliver aldrig den store benspjætter, men da de vilde spjæt er tegn på spændt ryg, inaktive bagben og taktfejl så kan jeg ikke se problemet.. jeg vil hellere have en taktren afslappet hest..

• #14   20. jan 2010
    Har aldrig oplevet Maja suge på bidet, hun hverken suger, tygger eller noget på bidet - det ligger der bare og det tolker jeg som positivt men det gør nu ikke at hun ikke kan gå 'ordentligt', det kan hun skam sagtens..
    Så har aldrig forstået hele det ramaskrig hvis hesten ikke gør smiley

• #16   21. jan 2010 Vi skal jo lige blive enige om at man ikke skal overide hesten i et tempo hvor den ikke kan være med taktmæssigt. Men temposkift er derimod med til at aktivere bagbenene opretholde og forbedre takten og for den sags skyld også den begyndede bæring.

Jeg er enig med Signe et langt stykke hen af vejen, men en hest der ikke selv søger frem, bliver man altså nød til athjælpe lidt fremad i starten.

• #17   21. jan 2010 Jeg er nu enig i det Signe skriver.
    Et langsomt tempo bevirker ofte mest afslappelse, og så vil hesten helt automatisk søge ned.
    Men i det her tilfælde, ligger jeg nu mest mærke til (udfra vidoen) at hesten spænder ufatteligt meget op. Hvis det var mig, ville jeg først lære den at slappe af (igennem overgange, parader) og søge frem og ned for en mere eller mindre løs tøjle, og først derefter koncentrere mig om at ride den for anstillet tøjle med "sug" på biddet.
    Men der er jo mange forskellige måder at gøre det på.

• #18   21. jan 2010 Karina N: Jeg mener så ikke at hesten kommer til at søge frem til bidet (hvis det er det du mener med at hvis de ikke selv søger frem) af at blive drevet frem.. normalt kommer det helt af sig selv når de er afslappet, forstår signalerne og stoler på bidet/hånden..

• #19   22. jan 2010 Zandra: Når du rider en hest frem og ned så kommer suget på bidet jo netop....Den skal jo meget gerne suge på bidet FØR man begynder at ride den op i nakken... samtidig skal den og have musklerne til det selvfølgelig.

Ved at ride den godt frem og ned og med en masse temposkift, store volter var måden vi fik min til at gå afslappet på.

Ja, Signe... jeg forstår ikke helt du bliver ved med at rette mig, for vi er jo næsten enige.... Den eneste forskeljeg ser er, at du jo altså rider en hest frem til hånden for sæde og schenkel... det har jeg ihvertfald altid lært og det virker jo faktisk.... Og selvfølgelig kommer det jo når hesten er afslappet, det er klart, men en hest kan også være afslappet selvom den bliver redet fremad

• #20   22. jan 2010 Jeg ved godt min hest går højt i nakken, men han er bare meget højt stillet, og han er kun redet 1måned der. og dengang fik jeg heller ikke undervisning, fordi han først skulle ha muskler, men får jeg nu (;
    og nu skal han også i ridning ved min ridelærer, så håber jeg det bliver godt smiley

Kommentér på:
suger ikke på bidet,

Annonce