3.718 visninger
|
Oprettet:
suger ikke på bidet, {{forumTopicSubject}}
Jeg har denne skønne unghest som bliver 5år her til maj,
han har kun været redet ca. 4 måneder i alt, med pauser,
men han suger ikke på bidet, nogle der har nogle tips til han kan komme til det? (;
Tak på forhånd(:
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.350
Havde selv problemet med min og det er ovre nu.
Samtidig med at du rider frem er det vigtigt at bruge meget tid på at få den redet godt dyb og op i ryggen :0)
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
en masse halve parader, og driv frem med schenklen har hjulpet mig...
og så gjorde jeg ham en "bjørnetjeneste" ved at ride med slaske tøjler (fordi jeg troede det forebyggede hans bag lod), men det hjalp ikke.... så en LET støtte på tøjlen, drive frem med schenklen og tage tilbage i halv parade...
hele tiden
aug 2007
Følger: 389 Følgere: 387 Heste: 9 Emner: 215 Svar: 2.095
okt 2005
en masse store volter, temposkift og så er det i orden på en unghest at ride med lidt brede hænder og hjælpe den lidt den rigtige vej.
aug 2007
men jeg vil prøve det i har skrevet (:
okt 2005
jul 2007
Følger: 160 Følgere: 181 Heste: 7 Emner: 168 Svar: 1.396
nov 2005
Følger: 143 Følgere: 253 Heste: 8 Emner: 7 Svar: 159
Håber det kunne bruges, er svært at forklare på skrift:)
Held og lykke:)
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Jeg har lige set din video og - jeg ville istedet for at ride frem nærmere ride lidt tilbage (stadig i moderat tempo) og give hesten lidt tøjle til at søge frem med halsen så der skabes et aktivt stræk i hele overlinjen og altid med hovedet foran lodret. Jeg syntes, at din hest går meget bag lod og i høj holdning, i forhold til det er så ung en hest. Derudover spænder den meget op - så det kunne være godt med nogle skridt overgange når den spænder i kroppen.
okt 2005
Det handler jo heller ikke om at styrte afsted, men deriomod få lavet en masse temposkift, så den ligger sig til og lytter.
Hvis du rider en hvilken som helst hest, som er ved at lære det ,bag tempo, får du den slet ikke frem og ned på den korrekte måde.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
Jeg har redet mange ungehste og har altid brugt den metode Karina så fint beskriver. Fremad, store volter og brede hænder. Så Anne-Mette... prøv det
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
En ung hest skal ned i et tempo den kan bære så den går i ligevægt frem for at falde på næsen og den skal have frihed til at strække sig så den får tillid til bidet og lære at løfte ryggen korrekt.. om man vil have løse tøjler eller blød kontakt er op til en selv.. kontakt kræver blot at man har så meget føling at man kan følge med frem og ikke hindre hesten.. for så ryger den oftest bag lod..
Men man skal ikke sidde og holde unghesten tilbage hvis den naturligt er fremad gående, man skal bare ride roligt så den lære at slappe af og indlære grundsignalerne så man gennem halve parader kan sænke tempoet og den bliver i det tempo den er bedt om.. så ikke noget med at sidde og holde igen for at sænke den..
En hest mister ikke takten af at gå roligt og afslappet.. det ser måske ikke så imponerende ud i starten som når man driver dem frem til en anholdende tøjle og de kaster om sig med forbenene, men når hesten først har bygget musklerne og man begynder samlingen bagfra så vil den netop gå taktfast og få større gang.. men nej den bliver aldrig den store benspjætter, men da de vilde spjæt er tegn på spændt ryg, inaktive bagben og taktfejl så kan jeg ikke se problemet.. jeg vil hellere have en taktren afslappet hest..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Har aldrig oplevet Maja suge på bidet, hun hverken suger, tygger eller noget på bidet - det ligger der bare og det tolker jeg som positivt men det gør nu ikke at hun ikke kan gå 'ordentligt', det kan hun skam sagtens..
Så har aldrig forstået hele det ramaskrig hvis hesten ikke gør
okt 2005
Jeg er enig med Signe et langt stykke hen af vejen, men en hest der ikke selv søger frem, bliver man altså nød til athjælpe lidt fremad i starten.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Et langsomt tempo bevirker ofte mest afslappelse, og så vil hesten helt automatisk søge ned.
Men i det her tilfælde, ligger jeg nu mest mærke til (udfra vidoen) at hesten spænder ufatteligt meget op. Hvis det var mig, ville jeg først lære den at slappe af (igennem overgange, parader) og søge frem og ned for en mere eller mindre løs tøjle, og først derefter koncentrere mig om at ride den for anstillet tøjle med "sug" på biddet.
Men der er jo mange forskellige måder at gøre det på.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
okt 2005
Ved at ride den godt frem og ned og med en masse temposkift, store volter var måden vi fik min til at gå afslappet på.
Ja, Signe... jeg forstår ikke helt du bliver ved med at rette mig, for vi er jo næsten enige.... Den eneste forskeljeg ser er, at du jo altså rider en hest frem til hånden for sæde og schenkel... det har jeg ihvertfald altid lært og det virker jo faktisk.... Og selvfølgelig kommer det jo når hesten er afslappet, det er klart, men en hest kan også være afslappet selvom den bliver redet fremad
aug 2007
og nu skal han også i ridning ved min ridelærer, så håber jeg det bliver godt
suger ikke på bidet,