{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Longering, HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg skal snart i gang med genoptræning af min 10 årige hoppe, hun har stået med dårlig ryg i sommers, men er nu haltfri på folden, og når vejret blir bedre regner jeg med så småt at begynde på genoptræning i longe i en periode og så få hende igennem en bøjeprøve og se hvordan det ser ud.

Men da jeg ikke rigtig har nogen speciel erfaring med at longere, andet end at krudte hesten lidt af, så vil jeg gerne ha lidt råd.

Skal det være i grime, eller trense? Med indspænding eller ej? I hvor lang tid? Med chambon? Med køreliner? Hvor skal hoved og hals være "placeret" ideelt under longering? Hvor lang tid af hver gang art? Og hvor meget kan hun tåle til at starte med?

Håber der er nogle kloge hoveder der ude der kan hjælpe mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering, HJÆLP!
  • #1   29. jan 2010 Er selv ved at genoptræne min, og jeg longere hende bare normalt(dog med indspænding da hun ellers ikke vil), laver nogle tempo skift i skridt og trav, vent med gallopen til hun har fået kondi igen(self med mindre hendes kondi er fin nok), og gør det i ca 20-30 minutter, og gør tiden længere efterhånden som kondien bliver bedre.. Det er nok bedst at gøre det med trense, så hun nemmere kan mærke longen..

  • #2   29. jan 2010 Cecilie: Hun er blevet longeret før, men kun som opvarmning/afkrudtning´.. Når hun er blevet afslappet i longen i gangarterne skal jeg da bruge indspænding, eller er det bandlyst? Jeg tænker hvis hun skal arbejde sig mere igennem og begynde at sætte muskler...?

    Før når hun blev longeret sidste år, havde hun det med nogle gange bare at stoppe op og vende fronten mod en, og så nægte at gå nogen steder, og evt løbe lige ind forbi en hvis man prøvede at drive videre samt at vige baglæns . Hvordan kan jeg forhindre at hun evt begynder på det igen?


  • #3   30. jan 2010 For guds skyld brug ikke indspændinger de får hesten til at tage hovedet ned, men den får sjældent ryggen med, og det er jo det vi ønsker smiley
    Brug en kapsun til at longere i, det er lidt nemmere smiley
    Men lige et godt råd gå med rundt på en stor volte med hesten i longe, da longering belaster hestens ben meget :b


  • #4   30. jan 2010 Longere korrekt er hamrende svært. Kig evt. her www.ravnholn.dk, her ligger longeringsvideoer.

    Jeg ville bruge en kapsun hvis jeg var dig og lære hesten at strække sig frem og ned (i starten når det er genoptræning). Det vigtigt hesten ikke bare fiser rundt uden kontrol, man skal tænke på det som dressur fra jorden!


  • #5   30. jan 2010 Og ALDRIG aldrig aldrig indspændinstøjler... De får hesten ned med hovedet, men næsten aldrig uden hesten søger bag lod og har spændinger i kroppen. For at træningen har nogen som helst effekt, skal næseryggen være i eller foran det lodrette plan, da hele kroppen simpelthen ikke kan arbejde korrekt ellers (en lidt længere forklaring...)

  • #6   30. jan 2010 Lige rettelse til rigtig link: www.ravnholm.dk

Kommentér på:
Longering, HJÆLP!

Annonce