{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
756 visninger | Oprettet:

Stejl - Problem {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg søger lidt hjælp med min hoppe..

Hun er dv hoppe på 13 hun har stået stille det sidste år pga føl, men nu har jeg jo så købt hende som ridehest
hun skal jo selvfølgelig genoptrænes..

hun har før gået LA i både dressur og spring

Men jeg har et problem

Her idag da jeg ville skridte lidt på hende, det gik fint de første 10 min , men så begyndte hun og brokke sig , hun nærmest stejler dog ikke ret højt.. og hun gør det ret tit ... specielt her idag.. Da jeg prøvede hende holdte hun op efter noget tid (skulle jo prøve af )

og senere fløj hun op over porten til hallen blev lukket op (den var blevet lukket op 2 gange inden uden der var noget )

Hvad skal jeg gøre ved de små stejl hun laver ??

Kan det være hun vil prøve mig af ?? jeg er jo lige startet med hende..

Sorry det blev langt ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejl - Problem
  • #1   1. feb 2010
    Heste kan ikke prøve af, de mangler den hjernedel der gør de kan tænke sådan (:
    Men heste kan have smerter, de kan være signalforvirret, præget af vejret og have tillært adfærd.


  • #2   1. feb 2010 Måske er hun utryg? Eller der er noget udstyr, der ikke er helt optimalt?

  • #3   1. feb 2010 Sørg for at drive hende frem, vis hende det ikker farligt. Ros hende og betolig hende når hun gør det.

    Hvis DU er bange, og det mener jeg. Så få en rytter op hvad der tør tage mere fat, self. inde for rimlighedens grænser.

    Ellers lig en martingal på, den støtter jo så den ikke slår med hovedet, og forhindre stejl.(:


  • #4   1. feb 2010 Det kan være det de andre siger, eller tror jeg også bare du skal tage hensyn til, generalt, alle hestene er fyldt med energi (:

  • #5   1. feb 2010 Lykke: er du utryg ved det så find en anden rytter til hende det første stykke tid... er den lige begyndt at blive redet igen?

    krikken: hvis nu en hest stejler-rytteren bliver bange og hopper af/stopper ridningen og dette sker et par gange,kan dette så ikke også kaldes tillært adfærd? altså at hesten stejler= ingen ridning?


  • #6   1. feb 2010 Hun har ikke ondt nogle steder.... er tjekket !! og sadlen passer


    Er slet ikke bange for at ride hende over hovedet.. nyder at komme op på hende, bare træls når hun laver de stejl der..

    Ja hun er netop kommet igan med ridningen igen


  • #7   1. feb 2010
    Pernille I - Jo det kan det godt (:
    Eller hvis rytteren selv kommer til at presse hesten ud i at den stejler, fx. ved at klappe den i røven eller hive for meget i munden og den så stejler og rytteren så slipper pressen i munden eller stopper med at slå, så lære hesten at når den gør det, så stopper ubehaget og dermed, har man lige lært den at stejle i situationen hvor den er presset.


  • #8   1. feb 2010 ok takker hehe. sad bare lige og funderede:)

  • #9   1. feb 2010 Mon ikke hun så bare lige skal have lov at komme igang igen og forstå dine tegn?

  • #10   1. feb 2010 Pernille jo kan godt være.. ville bare høre andre folk meninger nogle gange kan det jo godt hjælpe med lidt andet synspunkt.. begynder så også med noget undervisning da jeg mener at det altid er en god hjælp !

  • #11   1. feb 2010 helt enig:)

  • #12   1. feb 2010 signal forvirring evt ? når hun begynder at "brokke sig " ( det er godt hun gør det), er det hvis du driver hende frem mod en anholden tøjle??

  • #13   1. feb 2010 Nej.. Har i starten rider jeg stortset kun med løse tøjler .. holder lidt i dem men ikke meget.. hun er meget fremad gående så stortset ikke nødvendig og presse hende frem , kun når hun begynder og stejle men kan da godt være noget signal forvirring som der bliver nævnt skal jo også lige lære hvor der skal trykkes..
    som sagt får jeg også undervisning fra nu af

    Men tak for indlæggende smiley


  • #14   1. feb 2010 og mere når jeg forlanger lidt af hende (ikke holdning eller noget ) men bare at få hende til at gå ind på en volte så brokker hun sig lidt.

  • #15   1. feb 2010 ok smiley held og lykke smiley

  • #16   1. feb 2010 Mange tak smiley men det bliver nok bedre med tiden.. smiley

  • #18   2. feb 2010 Hvis hesten er tjekket igennem på tænder og kiropraktor og sadel og bid passer helt optimalt, så kan smerter nogenlunde udelukkes..

    Derfor kan det sagtens være en signalforvirring... Når man rider, lægger man et pres på hesten og hvis presset forsvinder, så sætter hesten 'hak' ved den adfærd i sin hjerne. Så har man altså lært den at et bestemt signal udløser en bestemt adfærd. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at presset på hesten (signal: pres med schenklerne = adfærd: frem) ikke forsvinder før hesten gør det rigtige. Men man skal selvfølgelig stadig sidde deroppe og være fuldstændigt rolig og fuldt fokuseret på at slippe i dét øjeblik hesten svarer rigtigt, uanset hvilken adfærd hesten viser i første omgang. (Så længe det ikke tager overhånd, og hesten bliver decideret bange. Sker det, ville jeg lære fremsignalet på anden vis).
    Min egen hest Zorro er en meget sensibel hest at ride på og går rigtigt godt hvis man er meget præcis, men han er så fandens lærenem at hvis han skal lære noget nyt er det alfa og omega at han ikke belønnes for at prøve og se om den anden adfærd belønnes. Mange kalder ham fræk og en bandit - det er han også, for det kan jo gå hen og blive farligt, hvis adfærden ikke stoppes, men jeg kalder ham lærenem. Han prøver jo lynhurtigt at vise forskellige former for adfærd, så han hurtigst muligt kan sætte 'hak'. Så må rytteren jo følge med smiley
    En anden mulighed kan jo også være for meget energi? Kommer hesten nok på fold og hvordan med foderet? Ved ikke om jeg forstod hvad du skrev rigtigt, men hun løb også da porten 3. gang blev åbnet? Det kan jo være at hun ikke kan holde sig i ro og så småstejler lidt, men at det bliver for meget for hende, så hun til sidst løber?

    Ved ikke om det kan bruges..

    //Natasja


  • #19   2. feb 2010 Det kunne sagtens bruges smiley mange tak

  • #20   2. feb 2010 Det kan jo også tænkes at den hurtig bliver lidt øm i musklerne når den er ude af form og derfor går imod, og så opstår der konflikt, fordi dens krop ønsker at stoppe, men du driver den fremad, og så kan konfliktadfærd opstå.. det behøver ikke være dig der skaber konflikten det kan også være en konflikt mellem dine signaler og hestens ønske..

  • #21   2. feb 2010 signe ja smiley kan også være.. men hun er nu også meget aktiv på folden..

Kommentér på:
Stejl - Problem

Annonce