{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Longering eller ridning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.. smiley

Jeg havde forleden en snak med en veninde, og vi kom til at snakke om longering.
Hun sagde at hun syntes jeg skulle longere min her en af dagene til afveksling, men det vil jeg altså ikke... Jeg mener ikke det er særligt sundt for hesten, da det er en konstant belastning af indenvendige skulderparti, og tvungen holdning (hvis man longerer med indspændinger)..
Jeg sagde så at jeg 100 gange hellere ville skridte ham og lave lidt forskelligt i en time, end at longere ham i 20min, men hun holdt fast ved at det var yderst sundt for hesten.

Hvad syntes i? Jeg er ikke decideret imod longering, men vil bare ikke longere min hest, da jeg finder det bedre bare at skridte ham så.
Der er også meget andet end longering man kan lave for at afveksle smiley

- Michelle

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Longering eller ridning?
  • #1   15. feb 2010 ridning vil jeg klar sige, måske en hyggetur eller lign? smiley
    noget afvæksling.

• #2   15. feb 2010
    Meget hellere skridte en tur..

• #3   15. feb 2010 Man kan jo godt longere sin hest engang imellem - men højst 10 min. (efter min mening)
    Det er jo kun hvis man overdriver at hestens ben tager skade af det.

• #4   15. feb 2010 Jeg synes det er en god måde at lave lidt afveksling til hesten, så det ikke bare er ridning hver dag.. Der er jo ingen der siger at longering bare skal gå på volte, volte og volte.. Jeg plejer at planlægge longering når der ikke er andre i hallen, også går vi rundt i hele hallen og øver temposkift ad langsider, store volter, mindre volter osv...

• #6   15. feb 2010 Longering kan have mange fordele. Det kan være med til at træne en del muskler, som man ikke normalt kommer helt efter. Hvis man bruger longeringssystem som kan bruges på mange måder, så kan jeg ikke se problemet.
    Og når man longerer skal tøjlerne faktisk være lige lange, lige som når man rider. Mange tror bare desvære at man skal spænde hesten ind, så den overhovedet ikke kan rette halsen ud.
    Longering bruges også som genoptræning og det er jo en god måde for dig at se og følge med i hestens udvikling på. Jeg mener i forhold til ryggens holdning- temposkift-om bagparten kommer med osv smiley

Men man skal selvfølgelig ikke longere lige så længe som man rider. Og jeg synes det er nogle fine forslag trine og figaro kommer med. Man behøver nemlig ikke kun at stå på midten og lade hesten cirkle. Øgninger fra jorden på langsiden er godt- også for rytteren smiley

Men selvfølgelig er nogle gode skridteture også godt for hestens muskulatur.

• #7   15. feb 2010 Jeg er fuldstændig enig med Annika < smiley

• #8   15. feb 2010 Jeg longere også mine heste engang imellem - det har en positiv indvirkning på halsmuskulatur, skulderparti og hofte. Ved longearbejde i evt. round-pen og med kapsun kan man få hesten til at gå på et spor. Når hesten går på et spor i longen, kan bagparten træder ind under hesten.. det gør den i stand til at bære en rytter og arbejdet med ligeudretning under rytter kan fortsættes
    Men hesten skal have lov at være lang og dyb, så den arbejder frit.
    Kunne aldrig finde på at bruge indpænding til noget som helst.
    Jeg longere også gerne over bomme el cavalettis og bruger gerne hele ridehuset.

• #9   15. feb 2010 Longering er hårdt for hesten, og bør efter min opfattelse begrænses mest muligt. Når den unge hest er tilrdet og trygt kan bære rytter, så longerer jeg praktisk talt ikke mere.

Det sker jeg lader den trave nogle minutter på stor volte bare i grime og uden andet, hvis vi en dag har stille dag og jeg trækker min hest. Men longering som decideretarbejde, synes jeg ikke man skal bruge.

Skridt din hest ud i friheden fx i naturen - det har den tusind gange bedre af.

En kendt og meget anerkendt hestedyrlæge i DK sagde engang til mig, da min unghest skulle genoptrænes efter en løbetur direkte ind i barrieren: Hvorfor longere ? Det er spild af gode hesteben. Skridt i stedet så længe du gider ud i det fri. Så gør du din hest en tjeneste.

Det råd har jeg siden efterlevet.

• #10   15. feb 2010 Er også enig med Annika <
    longering kan være godt til en afvæksling fra ridning, men <b>intet</b> er jo sundt hvis man overdriver.

Personligt longere jeg et par gange om måneden, og man kan godt lave forskellige øvelser i longenen. Både med at stå, skirdte, trave og gallopere.
    Det er bestemt ikke skadeligt for hesten at blive longeret roligt i alle gangarter, på begge volter i en lang longe

- Isabella smiley

• #11   15. feb 2010 fuldkommen enig i det du siger!!

• #12   15. feb 2010 Jeg longerer ofte min hest og det har virkelig hjulpet på hendes muskulatur. Når jeg har hende i longen er det muligt for mig til dels at se hvordan hun arbejder og få hende lært at strække sig frem og ned, lave halveparader mm. Desuden bruger jeg også longearbejdet til at indlære forskellige kommandoer.
    Jeg syntes longering er fremragende hvis man bestræber sig på at få hesten til at arbejde korrekt. En hest der fiser rundt i ukontrolleret tempo med hovedet i sky giver ikke særlig meget. Jeg er især inspireret af den longering man ser indenfor den klassiske dressur, og kunne aldrig finde på at spænde min hest ind.
    Men selvfølgelig skal man gøre alt med måde!

• #13   15. feb 2010 Longering kan være god afvæksling hvis man gør det kort og uden indspænding.. jeg ville selv longere i grime eller kapsun og frem og ned... dobbelt longe har jeg også hørt godt om..
    Men begge dele kræver at man ved hvad man gør og at hesten forstår hvad den skal... ellers er en skridt tur eller lignende klart at foretrække..

• #14   16. feb 2010 Jeg kan ikke skridte ham en tur i det fri, da han endnu ikke er trafiksikker.. Og nej, det vil jeg ikke gøre ham selv, så det er ikke en mulighed for 'afveksling' :o)

Jeg har longeret ham med to longer før, og han reagerer fint for mine kommandoer. Jeg tror måske også jeg vil prøve at longere ham 1-2 gange om måneden, men højst 10min...
    Jeg er bare i tvivl om hvorvidt han vi søge ned og arbejde for mig...

Kommentér på:
Longering eller ridning?

Annonce