Longering eller ridning? {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Jeg havde forleden en snak med en veninde, og vi kom til at snakke om longering.
Hun sagde at hun syntes jeg skulle longere min her en af dagene til afveksling, men det vil jeg altså ikke... Jeg mener ikke det er særligt sundt for hesten, da det er en konstant belastning af indenvendige skulderparti, og tvungen holdning (hvis man longerer med indspændinger)..
Jeg sagde så at jeg 100 gange hellere ville skridte ham og lave lidt forskelligt i en time, end at longere ham i 20min, men hun holdt fast ved at det var yderst sundt for hesten.
Hvad syntes i? Jeg er ikke decideret imod longering, men vil bare ikke longere min hest, da jeg finder det bedre bare at skridte ham så.
Der er også meget andet end longering man kan lave for at afveksle
- Michelle
okt 2006
Følger: 130 Følgere: 158 Heste: 4 Svar: 1.526
noget afvæksling.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Meget hellere skridte en tur..
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Det er jo kun hvis man overdriver at hestens ben tager skade af det.
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.671
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
Og når man longerer skal tøjlerne faktisk være lige lange, lige som når man rider. Mange tror bare desvære at man skal spænde hesten ind, så den overhovedet ikke kan rette halsen ud.
Longering bruges også som genoptræning og det er jo en god måde for dig at se og følge med i hestens udvikling på. Jeg mener i forhold til ryggens holdning- temposkift-om bagparten kommer med osv
Men man skal selvfølgelig ikke longere lige så længe som man rider. Og jeg synes det er nogle fine forslag trine og figaro kommer med. Man behøver nemlig ikke kun at stå på midten og lade hesten cirkle. Øgninger fra jorden på langsiden er godt- også for rytteren
Men selvfølgelig er nogle gode skridteture også godt for hestens muskulatur.
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.211
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Men hesten skal have lov at være lang og dyb, så den arbejder frit.
Kunne aldrig finde på at bruge indpænding til noget som helst.
Jeg longere også gerne over bomme el cavalettis og bruger gerne hele ridehuset.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Det sker jeg lader den trave nogle minutter på stor volte bare i grime og uden andet, hvis vi en dag har stille dag og jeg trækker min hest. Men longering som decideretarbejde, synes jeg ikke man skal bruge.
Skridt din hest ud i friheden fx i naturen - det har den tusind gange bedre af.
En kendt og meget anerkendt hestedyrlæge i DK sagde engang til mig, da min unghest skulle genoptrænes efter en løbetur direkte ind i barrieren: Hvorfor longere ? Det er spild af gode hesteben. Skridt i stedet så længe du gider ud i det fri. Så gør du din hest en tjeneste.
Det råd har jeg siden efterlevet.
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 406
longering kan være godt til en afvæksling fra ridning, men <b>intet</b> er jo sundt hvis man overdriver.
Personligt longere jeg et par gange om måneden, og man kan godt lave forskellige øvelser i longenen. Både med at stå, skirdte, trave og gallopere.
Det er bestemt ikke skadeligt for hesten at blive longeret roligt i alle gangarter, på begge volter i en lang longe
- Isabella
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Jeg syntes longering er fremragende hvis man bestræber sig på at få hesten til at arbejde korrekt. En hest der fiser rundt i ukontrolleret tempo med hovedet i sky giver ikke særlig meget. Jeg er især inspireret af den longering man ser indenfor den klassiske dressur, og kunne aldrig finde på at spænde min hest ind.
Men selvfølgelig skal man gøre alt med måde!
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Men begge dele kræver at man ved hvad man gør og at hesten forstår hvad den skal... ellers er en skridt tur eller lignende klart at foretrække..
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.601
Jeg har longeret ham med to longer før, og han reagerer fint for mine kommandoer. Jeg tror måske også jeg vil prøve at longere ham 1-2 gange om måneden, men højst 10min...
Jeg er bare i tvivl om hvorvidt han vi søge ned og arbejde for mig...
Longering eller ridning?