{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til meget stiv hoppe.
  • #1   24. feb 2010
    Frem og ned :o) Maja kan også være ret så stiv men hvis hun bliver redet frem og ned bliver det meget bedre, tiden på det kan varriere fra 15min til en hel time, afhængig af hvordan hun er den dag.

• #2   24. feb 2010 udstrækninger fra jorden smiley

• #3   24. feb 2010 jeg fortrækker ikke at ride i starten da jeg ikke er den bedste rytter og der ligger meget sne og is over alt.

• #4   24. feb 2010
    Rider slet ikke på bane pt, da det er for hårdt for Maja at rende rundt i det (; så en masse tur, det er også godt for kondien.

• #5   24. feb 2010 Jeg ville kontakte Tove Due og få den checket for om den har nogle låsninger i kroppen hvis den er så stiv..
    En hest der har stået stille så længe burde ikke være så stiv med mindre der er låsninger.. Er ret sikker på med det du fortæller at du vil få en meget smidigere hest ud af sådan et besøg.. du kan finde hende på tovedue.dk

• #6   24. feb 2010 For at få hesten godt læsgjordt kan dette anbefales med gode resultater igennem meget træning af stive travheste, samt andre heste jeg har haft i mine hænder...

Hesten skal principelt skridtes mindst ti min. for løse eller lange tøjler...
    Derefter kan du begynde at trave i let ridning.
    Mens dette gøres, skal hesten være fremme til biddet i en let utvunget holdning og du skal ikke ride på for små volter eller for skarpe vendinger, men rid på store volter eller på hovslaget.
    Hesten skal traves i et jævnt, friskt tempo, for på den måde at få den til at slappe af.

Rider du et for friskt uhensigtmæssigt tempo, sker der ofte det at hesten går og stiver sig.

Rider du derimod for langtsomt tempo, bliver hestens bevægelser uernergiske og slæbende og bagbenene kommer ikke ordenligt ind under hesten.
    Dette kan føre til at hesten ikke går tilstrækkeligt frem til biddet og dermed ikke lægger sin ryg tilstrækkeligt til - dvs. bære sig med ryggen - og dermed bliver den også svær at sidde på...

Når hesten derved har fået den væreste stivhed ud af kroppen, kan du nu begynde at galoppere den.
    og på samme måde som traven - et frisk arbejds tempo på store volter eller på hovslaget.

Det er en god idé for at få hesten til at slappe af i ryggen, at du skifter imellem trav og galop hyppigt.
    Evt. rid let sæde - så du ikke belaster hestens ryg og så den kommer ned og frem.

Nogle senere øvelser du kan lave kan eksp. være:

mange overgange
    Schenkelvigninger
    Forpartsvendinger
    otte taller på volter
    Slangegange på forskellige buer
    Slangelinier
    Øge trin længde i trav og øget spring længde i galoppen.

Mvh Julie

• #7   24. feb 2010 Fra jorden af kan du også lave schenkelvigninger mm...
    slalom med store volter mm.

brug fantasien :>

• #8   25. feb 2010 Frem og ned, 3-sporet versade og traversade.

• #9   25. feb 2010 meget gerne jordøvelser, da mig og hesten er næsten lige på bar bund hvad det angår ridning.. jeg starter undervisning så snart frosten er væk, men vil gerne starte træning stille og rolig op inden.

• #10   25. feb 2010 meget foldtid.

Min hoppe var ultra stiv, da hun fik 5-7 timers fold. Skulle varme op mindst 20 min., før hun kunne bøjes af.

Nu går hun i løsdrift, og selvom jeg nærmest er månedens gæst i sadlen pga. vejret pt, er hun ekstremt smidig. De går og leger hele tiden, og kommer derfor i alle mulige stillinger smiley

Synes det er lidt sjovt, men det gør åbenbart meget.

Lone

• #11   25. feb 2010 Jeg startede en meget stiv hoppe op i efteråret. Vi begyndte fra jorden bare ti minutter til et kvarters tid i begyndelsen og senere op mod en halv time. Jeg har lavet mange volter med hende. Jeg tegner en perfekt cirkel i sne eller ridehusbund og er meget præcis med at hesten følger sporet og hele tiden har halsen lige mellem skuldrene. Jeg arbejder med trense eller kapsun på hesten, hvor jeg holder den udvendige tøjle hen over halsen på hesten, så jeg kan gå med begge arme i en behagelig holdning på den indvendige side, så jeg ikke spænder i skuldrene (dine spændinger smitter lynhurtigt af på hesten - også selvom du går ved siden af).
    Den udvendige tøjle kontrollerer hestens udvendige skulder og den indvendige skulder kontrollerer du ved at trykke lidt på den, lige inden hesten løfter forbenet. På den måde får du relativt hurtigt hesten til at komme ind i en korrekt og afslappet holdning med den rette bøjning i forhold til cirklens spor. det er vigtigt at holde øje med, at skuldrene ikke skydes ud, eller at hesten bøjer halsen for meget. Hoved og hals skal hele tiden være lige mellem hestens skuldre. Husk at tage alt pres af hesten når den gør det rigtigt. Til at begynde med skal du sikkert korrigere meget tit, måske for hvert andet/tredje skridt.
    Min hoppe havde ekstra svært ved at slappe af og komme ned i "frem og ned" holdning. Her hjalp det at lave en øvelse, hvor man lirker hestens hals opad - man løfter i bidringene på begge sider samtidigt med små impulser til hestens hals kommer op og vægten forskydes til bagparten. Husk endelig at lade hesten få fred og ros den, når den gør det rigtigt. Når man nogle gange har fået hestens hals op vil den utrolig gerne søge ned... man kan gentage det, hver gang det er nødvendigt.

Efter nogle gange blev min hoppe rigtig god til at følge sporet - selvom jeg efter de første 4-6 gange troede at hun aldrig ville fatte det. (Det er vigtigt ikke at blive ved for længe - det er ret anstrengende for en hest at gå på en cirkel når den er helt ude af træning. 1-2 runder og så ligeud og slappe af. så et par runder den anden vej og slappe af. Måske er det nok første gang! gå evt. en tur bagefter, hvis du synes det er for lidt "træning". Næste gang og gangen efter kan du tage et par runder mere og gradvist øge træningstiden).

Da hun gik stabilt på en cirkel begyndte jeg at lære hende versader og traversader og vi lavede lidt arbejde over bomme.

Jeg har ekstremt gode erfaringer med at stoppe ligeså snart jeg har fået den respons jeg ønsker. Det er enormt fristende lige at bede om en gentagelse eller et par skridt mere - men tro mig... hvis du timer det rigtigt bare to gange så kan hesten øvelsen den tredje.

I dag er min hest dejligt smidig og ultra let på tøjlen. så god fornøjelse og held og lykke med træningen. Det er super hyggeligt at træne fra jorden smiley

• #12   25. feb 2010 hvis jeg var dig ville jeg få en kiroprakter ud. det lyder alvorligt hvis hun har været halt pga ømheder og stivheder. Der skal meget til før heste bliver halte af stivhed, så det mest korrekte ville være at få en kiroprakter ud til din hest. og så tage den derfra.

Kommentér på:
hjælp til meget stiv hoppe.

Annonce