616 visninger
|
Oprettet:
hjælp til meget stiv hoppe. {{forumTopicSubject}}
evt nogle gode løsgørende øvelser, hesten har ikke været redet i knapt et år. (pga hun har været fejlredet og gået halt pga ømheder fra dårlig sadel hos gammel ejer.) dog tip top igen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Frem og ned :o) Maja kan også være ret så stiv men hvis hun bliver redet frem og ned bliver det meget bedre, tiden på det kan varriere fra 15min til en hel time, afhængig af hvordan hun er den dag.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.383
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Rider slet ikke på bane pt, da det er for hårdt for Maja at rende rundt i det (; så en masse tur, det er også godt for kondien.
jun 2007
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 204
En hest der har stået stille så længe burde ikke være så stiv med mindre der er låsninger.. Er ret sikker på med det du fortæller at du vil få en meget smidigere hest ud af sådan et besøg.. du kan finde hende på tovedue.dk
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
Hesten skal principelt skridtes mindst ti min. for løse eller lange tøjler...
Derefter kan du begynde at trave i let ridning.
Mens dette gøres, skal hesten være fremme til biddet i en let utvunget holdning og du skal ikke ride på for små volter eller for skarpe vendinger, men rid på store volter eller på hovslaget.
Hesten skal traves i et jævnt, friskt tempo, for på den måde at få den til at slappe af.
Rider du et for friskt uhensigtmæssigt tempo, sker der ofte det at hesten går og stiver sig.
Rider du derimod for langtsomt tempo, bliver hestens bevægelser uernergiske og slæbende og bagbenene kommer ikke ordenligt ind under hesten.
Dette kan føre til at hesten ikke går tilstrækkeligt frem til biddet og dermed ikke lægger sin ryg tilstrækkeligt til - dvs. bære sig med ryggen - og dermed bliver den også svær at sidde på...
Når hesten derved har fået den væreste stivhed ud af kroppen, kan du nu begynde at galoppere den.
og på samme måde som traven - et frisk arbejds tempo på store volter eller på hovslaget.
Det er en god idé for at få hesten til at slappe af i ryggen, at du skifter imellem trav og galop hyppigt.
Evt. rid let sæde - så du ikke belaster hestens ryg og så den kommer ned og frem.
Nogle senere øvelser du kan lave kan eksp. være:
mange overgange
Schenkelvigninger
Forpartsvendinger
otte taller på volter
Slangegange på forskellige buer
Slangelinier
Øge trin længde i trav og øget spring længde i galoppen.
Mvh Julie
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
slalom med store volter mm.
brug fantasien :>
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.383
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Min hoppe var ultra stiv, da hun fik 5-7 timers fold. Skulle varme op mindst 20 min., før hun kunne bøjes af.
Nu går hun i løsdrift, og selvom jeg nærmest er månedens gæst i sadlen pga. vejret pt, er hun ekstremt smidig. De går og leger hele tiden, og kommer derfor i alle mulige stillinger
Synes det er lidt sjovt, men det gør åbenbart meget.
Lone
okt 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 212
Den udvendige tøjle kontrollerer hestens udvendige skulder og den indvendige skulder kontrollerer du ved at trykke lidt på den, lige inden hesten løfter forbenet. På den måde får du relativt hurtigt hesten til at komme ind i en korrekt og afslappet holdning med den rette bøjning i forhold til cirklens spor. det er vigtigt at holde øje med, at skuldrene ikke skydes ud, eller at hesten bøjer halsen for meget. Hoved og hals skal hele tiden være lige mellem hestens skuldre. Husk at tage alt pres af hesten når den gør det rigtigt. Til at begynde med skal du sikkert korrigere meget tit, måske for hvert andet/tredje skridt.
Min hoppe havde ekstra svært ved at slappe af og komme ned i "frem og ned" holdning. Her hjalp det at lave en øvelse, hvor man lirker hestens hals opad - man løfter i bidringene på begge sider samtidigt med små impulser til hestens hals kommer op og vægten forskydes til bagparten. Husk endelig at lade hesten få fred og ros den, når den gør det rigtigt. Når man nogle gange har fået hestens hals op vil den utrolig gerne søge ned... man kan gentage det, hver gang det er nødvendigt.
Efter nogle gange blev min hoppe rigtig god til at følge sporet - selvom jeg efter de første 4-6 gange troede at hun aldrig ville fatte det. (Det er vigtigt ikke at blive ved for længe - det er ret anstrengende for en hest at gå på en cirkel når den er helt ude af træning. 1-2 runder og så ligeud og slappe af. så et par runder den anden vej og slappe af. Måske er det nok første gang! gå evt. en tur bagefter, hvis du synes det er for lidt "træning". Næste gang og gangen efter kan du tage et par runder mere og gradvist øge træningstiden).
Da hun gik stabilt på en cirkel begyndte jeg at lære hende versader og traversader og vi lavede lidt arbejde over bomme.
Jeg har ekstremt gode erfaringer med at stoppe ligeså snart jeg har fået den respons jeg ønsker. Det er enormt fristende lige at bede om en gentagelse eller et par skridt mere - men tro mig... hvis du timer det rigtigt bare to gange så kan hesten øvelsen den tredje.
I dag er min hest dejligt smidig og ultra let på tøjlen. så god fornøjelse og held og lykke med træningen. Det er super hyggeligt at træne fra jorden
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
hjælp til meget stiv hoppe.