2.084 visninger
|
Oprettet:
hest med mørk tunge under ridningen?? {{forumTopicSubject}}
hejsa (:
jeg har engang set en hest med en mørk tunge da den red.
hva vil det sige når tungen bliver sådan mørkt?
på forhånd tak
// signe//
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.688
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.688
okt 2008
Følger: 120 Følgere: 116 Heste: 4 Emner: 157 Svar: 776
er det noget den kan tage skade af?
og hva skal man gøre ved det?
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.249
okt 2008
Følger: 120 Følgere: 116 Heste: 4 Emner: 157 Svar: 776
så hvis det er, så skal man ik få den til at gå så meget ned med hovedet?
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.249
Den svenske World Cup rytter, Patrik Kittel, trænede fredag eftermiddag, dagen før den indledende World Cup klasse, sin hingst Scandic, i varierende grader af hyperfleksion, i minimum to timer. EPONA.tv kom forbi opvarmningsbanen klokken 15.45. På det tidspunkt var ekvipagen godt i gang. Klokken ca. 17.45 fik hesten lange tøjler og blev skridtet af.
I den første halvdel af træningspasset kom hestens tunge kortvarigt til syne. Tungen var tydeligt blå og faldt slapt ud af hingstens mundvig. Det opdagede Patrik Kittel dog hurtigt, hvorefter rytteren parerede hesten og førte hånden, længst væk fra kameraet, ned mod dens mule. Da ekvipagen derefter fortsatte træningen, blev hestens tunge i munden. EPONA.tvs fotograf fangede det afslørende moment, som kan ses på youtube.
EPONA.tv talte undervejs med en tilskuer, der efter eget udsagn havde gjort opmærksom på den langvarige hyperfleksion overfor en af stævnets officials. Stævnets Chef Steward bekræfter overfor EPONA.tv, at der indløb en klage over Patrik Kittels opvarmning, men at man ikke fandt anledning til at påtale den, fordi han ikke red værre end andre ryttere, der bruger samme metode.
EPONA.tv har talt med Patrik Kittel, og spurgt ham, om han selv synes, at han rider i overenstemmelse med FEIs retningslinier.
"Jeg synes, at du skal sende en e-mail med spørgsmål, og optagelser, så jeg kan sende det videre til min advokat", siger Patrik Kittel. EPONA.tv følger op ved at spørge, om han ikke selv ved, hvorvidt han overholder FEIs retningslinier.
"Selvfølgelig gør jeg det, ellers ville der være en steward, som ville gøre noget. Men jeg vil ikke tale med dig om det her, hav en god dag", slutter Patrik Kittel.
Patrik Kittel og Scandic trænes, ifølge Anky van Grunsvens hjemmeside, af den hollandske landstræner Sjef Janssen, og endte søndag på en tredjeplads i World Cuppen i Odense.
Blå tunge skyldes iltmangel
"Når vi ser dressurheste med blå tunger skyldes det, at der er nedsat blodtilførsel til tungen. Når der er nedsat blodtilførsel, opstår der iltmangel i tungen og den bliver blå", forklarer dyrlæge Marianne Dahl Jensen til EPONA.tv, og uddyber:
"Forklaringen ligger i hestens mund og det er kandaren, altså stangbiddet, og trækket i tøjlen, der er årsagen. Når en hest ikke har bid på er tungen afslappet og fylder hele mundhulens højde. Tungen er et meget bevægeligt og følsomt organ. Med en veltilpasset kandar kan hestens tunge stadig være afslappet og udfylde mundhulen, når tøjlerne er helt løse. Når der trækkes i tøjlen ændres stangbiddets vinkel i forhold til mundspalten og trykket på tungen øges. Tungen, der består af muskler, bliver anspændt, og den trykkes flad. "
"Hvis trækket er kraftigt - det vil sige, at der er tydelig ændring af stangbiddets vinkel i forhold til mundspalten, og hvis trækket bibeholdes over længere tid, kan der opstå nedsat blodtilførsel og iltmangel i hestens tunge. Tungen vil misfarves og blive blå eller blålig. Hvis stangbiddets kæde er stram, vil presset på tungen øges. Hvis hesten går med en stram næserem, så den ikke kan åbne munden, vil trykket på tungen være endnu kraftigere."
Iltmangel i væv som for eksempel muskler et ekstremt smertefuldt. Det er derfor fuldstændig uacceptabelt, at udsætte heste for ridning der forårsager, at tungen farves blå på grund af iltmangel", mener Marianne Dahl Jensen.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
dec 2008
Følger: 89 Følgere: 83 Heste: 8 Emner: 44 Svar: 78
hest med mørk tunge under ridningen??