{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.070 visninger | Oprettet:

Træning til overvægtige heste. {{forumTopicSubject}}

Hejsa. HG. Nu har jeg jo købt min fjolle bolle thor.. Og han er altså RET overvægtig.. Så det arbejder vi rigtigt godt på men en masse skridt tempo skift og trav over bomme.. Men nu har vi gjort det i snart 3 uger tæt på hverdag.. Og nu er vi begyndt at kede os lidt.

Så vil høre om nogen af jer har gode råd om aktiviteter som gør ham i god form, og samtidigt også er lidt mere spændene som vi kan lave ind imellem så vi ikke keder os for meget:)

Håber i har nogle forslag. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning til overvægtige heste.
  • #1   13. jul 2010 Skovture og intervaltræning. Skridt 10 min. trav 5 UDEN at stoppe. skridt 10 og trav så 8 fks. trap det op lidt efter lidt. Det er super god træning. op og ned af bakker i trav er også rigtig godt (:

  • #2   13. jul 2010 "Min" kunne nok også godt bruge noget træning, så følger lige med d:

  • #3   13. jul 2010 Lange ture! Gerne steder hvor der er bakker smiley

    Og så for at morer jer kan i 'lege' lidt engang imellem.. Hvis altså i har ridehus eller ridebane, ellers så gør det på folden, bare løb rundt sammen, skift retning pludseligt og sådan smiley skide sjovt smiley


  • #4   13. jul 2010 Isa og katrine: Mange tak:) det kan være det gør det lidt mere spændene.. Men det med ture er ikke hans stærke side endnu da han helst vil følges med andre heste.. Og det er lidt svært at få det til at passe ind når vi kun er 3 på opstaldnings stedet her i sommer:)
    Men det andet lyder godt:) I må endelig komme med mere evt lidt spændene for ham også:)


  • #5   13. jul 2010 Leg en masse. horsemanship. En skovtur kan sagtens være spændende for ham, hvis du snakker med ham, roser ham og hygger med ham smiley


  • #6   13. jul 2010 Gå/løb nogle ture, så er det også nemmere at vænne ham til at være på tur alene. Ellers grib cyklen og cykel en tur med ham, hvis han kan det (:
    Men en masse lange gåture hjælper rigtig godt.
    Ellers er det også super bare at slippe ham løs på banen med en anden hest (evt. mens det blæser) og de så kan krudte af sammen.


  • #7   13. jul 2010 Jeg longere ham også indimellem.. men det er virkelig begyndt at kede ham.. og han giver ikke sit fulde jeg når han bare trasker rundt og keder sig:) Så er lidt på udkig efter nogle øvelser som slanker ham, men osse er sjove for ham:)

  • #8   13. jul 2010 Velkommen i klubben med kampen mod overvægt. Så vel som hos mennesker har en overvægtig pony ikke energi til at bevæge sig ret meget - det er jo meget at slæbe rundt på og det er hårdt.
    Der er ikke meget andet at gøre end hvad du er i gang med = al den motion den kan få.
    Vores kiropraktor/dyrlæge sagde, at overvægtige nøjsomme ponyer ikke kan få for meget motion og meget gerne lange, lange ture.

    Går ud fra at du har skåret ned på foder og græsmængde?
    Vores Dusen går sammen med 3 fjordheste og hverken ham eller de andre kan tåle for meget, så de er 4 timer på græs og resten af døgnet jordfold med frøgræs - det har været godt til dem.

    Vores Dusen er desværre som din når det gælder tur - han skal have følgeskab af anden hest (men ikke engang der er han voldsom sjov at være på) for vores vedkommende er selv trækture en stor prøvelse og jeg håber hele tiden det bliver bedre.

    Men held og lykke med projektet.

    Lizet smiley


  • #10   14. jul 2010 Vægt er ikke det eneste man skal gå op i. Som med mennesker skal man også se på hvordan kroppen ser ud.
    Jeg har løbende målt vores i hele forløbet og vægtmæssigt er der ikke sket den store ændring, men det er der med hans fysik og krop. Han har sat rigtig fine muskler de rigtige steder og fedtkammene er væk. Han er en robust pony, men ikke længere fed. Men selve vægten i kg er der ikke sket det store med i forhold til hvad målebåndet viser.

    Lizet smiley


  • #11   16. jul 2010 hæh fede ponyer er vist et hyppigt forekommende fænnomen...pas på ikke at lægge for hårdt ud. 8 min er længe at løbe i et stræk, hvis man slet ikke er i kondition til det.... når der skal ske lidt andet i rotunden tager jeg begge ponyerne derind på én gang. Det kan de godt li`, jeg sparer tid, de lærer at samarbejde, og har det sjovt... når vi får tid skal vi til at gå ture med dem, nogen gange bliver lillemand løssprunget over meget små spring. det elsker han og er slet ikke til at stoppe igen. Min lille basse kan også trække rundt med en betonhegnspæl i sin fine sele. prust prust siger det. han kan godt li´at tage fat. og så er han ved at lære at gå sidelæns og baglæns over bomme i øjeblikket, han kan også godt li bare at gå efter mig enten på banen, eller når jeg er ude og ordne på folden, han leger med hunden langs hegnet... det giver noget al sammen...men det tager jo tid.

Kommentér på:
Træning til overvægtige heste.

Annonce