{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.548 visninger | Oprettet:

hvad lærer man egentlig på rideskoler. {{forumTopicSubject}}

nu har jeg stille og roligt fulgt div debatter om ridning osv..

kan ikke lade være med at undre mig over hvordan de små lærer at ride idag!!
alt det vi fik banket ind i hovedet da jeg startede, 27 år siden, og som for mig er basis viden findes åbenbart ikke mere...

vi startede med 5 timers teori, hvordan sadel og hovedtøj sku ligge korrekt, hvordan vi opførte os i stalden osv..
derefter måtte vi komme ind til hestene, lære at strigle ordentligt.. så startede ridningen.. og det var med benene!! tøjler var kun til pynt groft sagt..

idag ser jeg mange unge som udelukkende rider på tøjle, hiver hesten ned under lod, massiv brug af pisk og spore..

hvorfor er vores rideskoler faldet sådan af på den? .. ved at det ikke er alle rideskoler, men sys efterhånden det er mange..

kan det virkelig passe at de ikke lærer hvordan hovedtøjet skal side? de små regler med hvor mange fingre man kan få mellem hesten og læderet..
at de ikke lærer hvordan man opfører sig på en staldgang?
at de ikke lærer at sætte sig ned og ride?

det er ikke ment som et mavesyre indlæg, bare en undring..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad lærer man egentlig på rideskoler.
  • #1   10. aug 2010 Det er blevet pengemaskiner uden den større eftertanke - Jo flere elever, der kommer hurtigt igennem systemet, jo hurtigere går det. Der bliver slækket på hestevelfæren, fordi der ikke er tid til at vente eller være grundig i sin lærdom.

  • #2   10. aug 2010 da jeg lærte og ride, skulle vi hjælpe med at muge ud inden vi skulle ride og den slags, hvilket jeg syntes er godt for det høre jo også til heste verden, og bagefter skulle vi selv sadle hesten op og af og strigle den, så vi lærte hvor sadel og hovedtøj skulle ligge og hvordan vi skulle strigle den, og hvordan vi sadlede den af igen..
    og det ved jeg de stadig gør på min gamle rideklub, dog hjælper børnerne ikk længere med at muge ud.


  • #3   10. aug 2010 Det lærer man til ryttermærke undervisning nu:) Men jeg har dog også været ude for en ridelærer der overhovedet ikke sagde noget om schenkler;( Hvis hesten ville gå indenfor hovslaget så var det bare at rykke i udvendige tøjle:(

  • #6   10. aug 2010 ude i min gamle rideklub, har de ridelære og en erfaren hjælper eller 2 til at hjælpe med at sadle op eller af...

    men har også været på rideskoler hvor der bare slet INGEN hjælp var overhovedet og det er altså også for dårligt...


  • #7   10. aug 2010 Kan da høre at vores rideskole er i top-klasse i forhold til andre..

    Her lærer man skam stadig hvordan man omgåes hesten korrekt, og alle mulige andre faglige ting.
    Og jeg syntes ikk det er en pengemaskine... 1300 for opstaldning, 220 for undervisning på egen hest, 300 foe undervisning på lånt hest.


  • #8   10. aug 2010 der hvor jeg er opstaldet med min pony pige, lærer pigerne alt fra bunden. der bliver holdt såkaldte teori timer før man overhovedet kommer op på hesten. her lærer man at omgås hesten, strigle sadle op af osv osv... når man kommer op på hesten lærer børnene at hesten skal rides med benene, hvilket er svært når man har tøjlen i hånden, og det bare virker meget mere logisk at hive i den tøjle man vil have hesten til at dreje. men ridelæreren er bare helt vildt god til at forklare børnene hvorfor man rider som man gør, så børnene kan se det for sig.

    så nogle steder bliver der stadigt praktiseret "rigtig" ridning, som vi andre kender det fra vores unge dage.. (startede med at ride for 20 år siden)


  • #9   10. aug 2010 Heste og ridning er blevet ''populært''
    der er rigtig mange der køber sig en hest og/ eller starter på rideskoler fordi alle gør det - eller fordi min bedste veninde er det :o) - Altså mange mærkelige grunde, men pointen er halvdelen af dem burde aldrig have nærmet sig en hest smiley specielt de små hidsige piger (jeg har selv været en af dem) som hurtigt bliver og hidsede og det går lige i hesten - hvor efter det blir en magt kamp, tit hvor rytter tager bidet i brug :s

    De fleste rideskoler/centre der ligger omkring mig - der er rytterne så snobbet og hestene har kun dyrt udstyr som far har betalt og deres ridetøj er top mærket - det er rigtig synd at det er blevet sådan - når det er hesten man er der for at skabe et tillidsbånd og venskab med smiley


  • #10   10. aug 2010 vi havde strigle kursus , men det også det eneste brugbare jeg har lært....
    -har gået 3 forskellige steder og har lært at hive hesten i munden , side skævt og har aldrig oplevet de har brugt ryggen ):


  • #11   10. aug 2010 Idag foregår det sådan, at langt de fleste ikke engang sadler, den hest de skal ride på, op selv. Man kommer, rider, og tager hjem. Man lærer intet om hverken hesten, udstyret eller pasning. Og ja, hestene bliver redet kun med tøjlerne.

    That's life, desværre.


  • #12   10. aug 2010 På den første rideskole jeg gik på, lærte jeg intet om hestene og staldarbejdet - jeg fik bare stukket en hest/ pony i hånden, og når timen var slut, gav jeg den videre til den næste. Var hesten/ ponyen ikke sadlet op, klarede én af de "store piger" det.

    På den næste rideskole jeg startede på, fik vi selv lov til at strigle og sadle op - og ridelæreren gik med rundt og hjalp alt efter behov.

    Men jeg vil ærlig talt sige, at det først er efter, jeg fik part/ min egen pony, jeg lærte det meste om heste, fodring, græstid, udmugning osv. - altså alt det praktiske i hverdagen :o) Jeg har været så heldig, at alle mine parter og min egen pony stod på samme private gård, så det er efterhånden kun der, jeg er kommet de sidste mange år. Her har jeg VIRKELIG lært en masse! :o)


  • #13   10. aug 2010 det med at lære om heste velfærd havde vi også på programmet..

    der var en første passer på hver pony, og vi havde det daglige ansvar for at "vores" pony blev passet til UG.. vi skulle hjælpe de nye med finde udstyret, lægge det på og stå klar.. selvfølgelig med ridelæreren med øjne som en høg ude på staldgangen smiley ..
    vi havde faste dag hvor vi skulle komme, hvis vi var syge skulle vi sørge for afløsning..
    giver en helt anden holdning en de parter de har idag.. drejer sig vist kun om at ride hesten, så vidt jeg har forstået..

    *GG* sider jo her og bliver helt nostalgisk smiley .. husker første gang jeg skulle ind til jenka.. hun bød mig velkommen med et lods over knæet smiley .. ridelærerens kommentar var: "huskede du at fortælle hende du kom ind i hendes spiltov??" .. og det havde jeg glemt smiley ..


  • #14   10. aug 2010 Lena L: dejligt at høre smiley .. at der findes steder der ude som har den "rigtige" indstilling til det smiley

  • #15   10. aug 2010 Tjaa. Når jeg ser tilbage, så red jeg slet ikk med benene, men med tøjlerne og savede hesten i munden hver gang den skulle stoppe og sparkede dem i siden og red med klaverhænder.

    - Rider nu privat og gør lige det omvendte


  • #16   10. aug 2010 da jeg startede på rideskole, som 7 årig, fik jeg også bare stukket en hest i hånden, fik ikke afvide hvor tingene lå, eller hvordan det skulle gøres. da jeg kom op på hesten, fik jeg bare afvide at sparke, sparke, sparke, og sparker hårdere, når hesten ikke lige gad. ellers kom pisken! et ordenligt smæk, før det var okay fra ridelæren..

    løb hestene ind på midten, eller opførte sig, som den ikke skulle, fik den to med pisken, og ét ORDENLIGT los i maven!


  • #17   10. aug 2010 Ryttermærke undervisningens "kvalitet" kommer helt an på underviseren for vi fik godt nok meget at vide om hestevelfærd og alt sådan noget selv om det kun var ryttermærke 1;)

  • #18   10. aug 2010 det virkeligt rigtigt, de rideskoler jeg kender til lærer man også kun at ride på tøjlen, det ikke fedt at få af vide . Ligesom mange rideskoler bare smider en stram shambon på hesten så den ''går ned med hovedet'' ja, lad os bare smide sådan en på, for så går den jo ned, uden hjælp, der jo ingen grund til at lære hestene, og eleverne det korrekt, omg det trist at se, og høre på og se mange yngre piger der har fået egen hest der bare smider en shambon på hesten, så når man fraråder dem bliver der bare sagt ''det har min ridelære sagt jeg skal'' ja, dety smart. men ikke sundt for hesten, den bliver ikke redet korrekt på den måde, åh kan blive så usr over det!

  • #19   10. aug 2010 nu gik jeg til ridning første gang for 17 år siden, og der hvor jeg gik, fik vi absolut ikke noget som helst undervisning i udstyr, opsadling, pasning og pleje af en hest/ pony. NADA!

    Nej det vare bare sadle op inden vi skulle ind i ridehuset, så fik jeg ellers stukket en pisk i hånden og blev anbefalet også at tage spore på fordi jeg red staldens mest dovne pony. Jeg fik at vide at den bare skulle ha en i enden hvis den blev for sløv. Og ridelæren kunne løbe efter den med en pisk flere gange midt i undervisningen. Jeg kunne faktisk sidde og drive den framad uafbrudt i en hel ridetime! Og tøjlerne de skulle bare være så stramme som jeg evd ikke hvad.......*tsk*

    Jeg gik der ikke særlig lang tid, for det var ikke sådan jeg ville lære at "ride rigtigt". Havde min egen pony der hjemme, og den red jeg på en helt anden måde. Så valgte at rideskoler ikke var mig, og derfor gik jeg ikke til undervisning i mange år.
    Først da jeg blev 16 prøvede jeg igen, da jeg gerne ville starte en smule stævner. Havde en fantastisk hest smiley men vi manglede ligesom, at få at vide hvordan tingene skulle udføres korrekt. Derfor begyndte jeg igen til undervisning, på min egen hest denne gang smiley Han var dog ikke meget for dressurbaner, og derfor droppede jeg "ud" for anden gang. Da det også her endte emd at jeg ifølge ridelæren skulle piske min hest rundt på banen.....

    Det er ikke så sært at man ser div. piger piske, spore og behandle deres dyr forfærdeligt, for det er jo (meget ofte), det de lære når de begynder at ride. De får en rideskolehest som har slæbt sine ben rundt på en bane dag ud og dag ind de sidste 7år....og sådan en hest, kommer altså bare aldrig til at elske at gå på en bane....og kommer ikke sådan lige til at gå korrekt fordi alverdens fede trunter har bumpet rundt i sadlen på den, og ødelagt dens ryg og holdning! ævæv


  • #20   10. aug 2010 de fleste ting jeg har lært på rideskole, er fralært igen...! har altid lært at sparke hesten i siderne, og bare rive i de der stakkels elev heste som rider 3-4 timer om dagen og ikke kommer på fold... jeg vil nu sige der er forskel på rideskoler...

  • #21   10. aug 2010 den ride skole jeg gik på.,. der var de nærmest lige glad med elev ponyerne de sidste år jeg gik der. jeg manglede en basis viden, derfor var det også et stort spring og få sin egen hest og oven i købet et føl, når jeg ikke havde viden. jeg skulle tit starte forfra i min ridning pga der kom nye på holdet hele tiden, jo en gav mig noget udfordning, der mangler alder inddeling i rideholdene

  • #22   10. aug 2010 Så er det som mig når man har en mor der ville dræbe en hvis man sad og savede hesten ned;) Men jeg har heldigvis en god rideskole, med en enkelt ride lære der siger, "hvis heten ikke bøjer nakken når du rykker lidt i tøjlerne så ryk lidt hårdere", men jeg har heldigvis en rigtig rigtig god ridelærer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #23   10. aug 2010 Elin B:

    Jeg tror bare du har været heldig. Jeg startede med at ride for 22 år siden og der var det præcis som i dag, bortset fra at man dengang ikke stillede spørgsmålstegn ved det. Sådan var det bare og det var sådan alle (hvor jeg kommer fra) red.


  • #25   10. aug 2010 Tror der er MEGET stor forskel på, hvad og hvordan man lærer ridningens kunst rundt om på de forskellige rideskoler. Bare i vores nærhed er der stor forskel på "trenden" i ridningen på de forskellige rideskoler, og måden hvorpå undervisningen foregår. De daglige ledere har jo et stort ansvar som arbejdsvejledere, undervisere og ikke mindst rollemodeller, så bare denne persons karakteristika har stor betydning for den enkelte rideskoles undersvisning osv.

    Et andet perspektiv er, at de forældre, hvis børn går til ridning - de har også forventninger...om at deres børn lærer at ride...og ikke muge ud osv.

    Jeg tror, der er mange andre afgørende faktorer ud over de to, jeg har nævnt, som er af stor betydning for, hvordan undervisning og "uddannelse" af ryttere foregår.


  • #26   10. aug 2010 Jeg lærte på rideskole hvordan udstyret på hesten skulle side osv. Men da jeg skulle ride lærte jeg, at styre med tøjlen og bruge pisken hvis hesten var "fræk". Jeg har selv læst mig frem til, hvordan jeg skal styre hesten med benene og sædet osv.

  • #28   10. aug 2010 jeg lærte intet på en rideskole..
    Så fik en en-undervisning et privat sted, og det var først der, jeg vidste, at man skulle tænke på sin holdning og bruge sine ben?
    Så jeg synes helt klart, at hvis man går på rideskole skal man endten finde en ordenlig underviser, eller måske tage privattimer.


  • #29   10. aug 2010 Da jeg startede for 8 år siden blev jeg også bare sat op på en hest og fik at vide at den drejede når man hev i tøjlen.. Det var først 2 år senere jeg fik at vide at man skulle bruge benene..! Der var jeg godt nok lidt sur... De kunne da i det mindste have sagt at man også skulle bruge benene da jeg startede... Men efter 3 år på rideskolen er jeg der heldigvis ikke mere..(=

  • #30   10. aug 2010 Da jeg startede på rideskole for godt 3år siden var det også "for at gå til højre tag i højre tøjle" osv ;(
    Jeg fik endda afvide af en af mine ridelærer at når hesten blev fræk når man gallopperede hed det save i munden indtil den stoppede smiley
    Tror jeg havde 7 forskellige ridelærer og det var først efter jeg fik Kamilla at jeg lærte hvad man brugte ben til. smiley Har nu fået min egen hest og har valgt at beholde Kamilla selvom det sikkert er nogle der underviser bedre. Men hos Kamilla lærer man at ride fra ben og ikke fra tøjle.


  • marianne j
    marianne j Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #31   10. aug 2010 Hej annaRavn
    Jeg syntes at du skal blive ved med at beholde Kamilla da hun åbentbart har forstået at ride en Hest på den rigtige måde.
    Man skal huske at motoren på en Hest er bagparten, når bagparten er under hesten knækker den nakken, rider man på tøjlen rider man på forparten så får Hesten underhals som ikke er naturlig for en Hest.


  • #32   11. aug 2010 hmm da jeg i tidernes morgen gik på rideskole, var vi med i det hele.
    men ridningen var stadig med mange spark og hiv i tøjlerne og virkede det ikke skulle den bare have et rap i røven med pisken.

    Da jeg senere kom på rideskole som voksen, var eleverne stadig med til det hele, og undervisningen var blevet lidt bedre, dog var der stadig hiv,spark og slag.

    da jeg så senere selv begyndte at undervise så ser man hvorfor mange underviserer ender med, at lærer ungerne at ride på tøjlen, sparke voldsomt, og rappe med pisken.

    Forældre der aflevere deres små poder til en times pasning og sjov på heste ryg, forældre der rask væk klager over at ungerne ikke har lært ret meget, forældre der klager over at ungerne ikke får noget ud af timen fordi, de ikke kan styre dyret, forældre der tager deres unger ud af rideskolen = mistet indtægt. aldeles udridelige krikker, og stakkels dyr der er så trætte af livet.

    når man presses på den måde er der desværre mange der lader sig skubbe ind i en verden der ikke er god for hverken dyr eller mennesker. og det kræver sin mand/kvinde at stå imod


  • #33   13. mar 2011 i know the feeling - nogen gange tænker man virkelig "hvad fanden har de gang i, hvad er det de lærer her?" man kunne godt ønske noget inspireret undervisning, som både er sjovt for hest og rytter. For det er jo heller ikke sjovt som rytter og sidde og blive skreget af og få af vide at man bare skal "hive i tøjlen", "Spark nu til den", "gik den én med pisken, igen igen!"..

Kommentér på:
hvad lærer man egentlig på rideskoler.

Annonce