{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
652 visninger | Oprettet:

hjælp til fjordbasse {{forumTopicSubject}}

jeg søger ganske enkrlt nogle kompetente mennesker som kan komme med ideer, evt hjælp til at få styr på min store fjordbasse... han er12 år, ogVED at han er stærk... og så tror jeghan lider af seperations angst. for når jeger på folden med ham er han SÅÅÅÅ sød. men når jegtager ham alene på stald, er han helt umulig.. kan ikke stå på staldgangen.. må i boks, og så karter han rundt.. det er til at blive sindssyg af.. det skal lige siges jeg kun har haft ham i 3 uger, og han er ikke tilredet. på trods af hans alder (12 år) nogle gode råd.. evt folk som vil hjælpe IRL...

Maria.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til fjordbasse
  • #1   10. aug 2010 Er det fordi han er alene i stalden, at han er umulig ?

  • #2   10. aug 2010 Jeg ville stoppe ham op når han begyndte på noget, og så bakke ham (:
    Kan du ikke få ham til at bakke kan du evt. tage en pisk og tappe ham på hoven eller benet, ikke hårdt (:


  • #3   10. aug 2010 Det kræver træning....

    Tag ham ind og tilbyd lidt guf - bare 2 min på staldgangen uden, at binde ham op og så gå ud igen.
    Gør det hver dag og øg tiden lidt hver dag.

    Det skal være sådan, at det er hyggeligt, at komme med ind og det skal være mere spændende end, at være udenfor hos de andre.

    Men tag det stille og roligt med ham - han er nok stadig lidt stresset over flytningen og der kan sagtens gå 2-3 måneder før han falder helt til og dermed også igen hviler i sig selv.



  • #4   10. aug 2010 synes bare det er såTRÆLS... for det sted han har stået i 9 år (inden jeg købte ham) var der ingen problemer overhovedet.. men det var også 2 vallaker han gik med... og nu er der damer på folden..... tænker lidt om det kan være derfor han bliver sådan... han minder mest af alt om en ung hingst. han maser,skubber og fare forvirret rundt. jeg er glad for jeg ikke er et lille nips.. (blev mast en del i dag)

  • #5   10. aug 2010 du bliver sku nød til at være hård & konsevent men stadig kærlig, du skal til at vise ham hvem der bestemmer, vis fjordheste nførst ved at de bestemmer <6 de er stærke kan de gå hen og blive farlige, jeg ville prøve at være lidt mere bestemt med ham :o)

  • #6   10. aug 2010 Det lyder virkelig som om han er stresset - giv det tid:)

    At forsøge, at tage kampen op med ham, vil blot forværre hans situation.

    Men det er vigtigt du tager ham ud af flokken hver dag - men ikke længere tid end han kan kapere oppe i hans hoved og igen....sørg for, at han forbinder det med noget rigtig godt, at komme i stalden.

    Har han prøvet, at være i stalden, mens der var andre heste derinde?
    Kender han overhovedet stalden?


  • #7   10. aug 2010 det første jeg ville gøre var ihvertfald ikke at skælde den ud, råbe af den eller noget(síger ik du gør det)
    hvad skal du med den når du tager den ud?? træne den eller??


  • #8   10. aug 2010 han kender ikke stalden særlig godt. han har kun stået der i ca 1½ uge... og han kun været i stalden 2 gange.. ellers kun på græs smiley han kalder på de andre og karter rundt som en skoldet skid hehe.... der er slet slet ikke ro på.... og normalt er han sød på staldgangen.. men ikke når han er inde alene....

    jamen jeg havde tænkt mig at han skal i gang med tilridning, men det bliver da lidt vanskeligt når han er totalt umulig i stalden. jeg har dog ikke haft ham på ridebanen endnu...


  • #9   10. aug 2010 syntes at du skal ta en af de andre heste ´med ind,, så den ikke får dårlige oplevelser i stalden. så når den os har lært dig mere at kende og har tilid til dig, er den måske mere rolig:>) held og lykke med det.håber du får løst det.

  • #10   10. aug 2010 Nok er han 12 år, men når han lige er blevet flyttet, så kan man virkelig ikke gå ud fra, at han tager alt med ophøjet ro.

    Der er en enorm forskel på hvor hestene reagerer på en flytning og her bliver man nødt til, at tage hensyn til hestens måde, at reagere på.

    Jeg ved ikke om det er korrekt, men jeg fornemmer, at du er irriteret over, at han ikke er som han "plejede" at være.
    Prøv at sætte dig ind i hans situation og forstå de frustrationer det kan give, at blive flyttet.
    Han er kommet i en ny flok hvor han øjensynligt er på overarbejde mht til, at finde sin plads.
    Han er blevet fjernet fra sine vante omgivelser, sin stabile og trygge flok og hans velkendte boks.

    Nu er der nye dufte, nye visuelle ting der skal fordøjes, heste hvor der skal dannes ny rangorden, findes en ny ven.

    Du kommer og tager ham fra den flok, hvor han arbejder på højtryk for, at finde hans plads og forventer, at han trasker stille og roligt med og slet ikke lader sig påvirke af den enorme omvæltning han står midt i.....

    Giv ham tid til at finde sig selv, hav tålmodighed.

    Tilridning ville jeg slet ikke begynde på før han er faldet til - han er jo tydeligvis meget stresset lige nu.

    Prøv at forstå ham istedet for, at irritere dig over, at han ikke lige reagerer som du håbede og forventede.



  • #11   10. aug 2010 jeg er ikke irriteret over måden han reagere på.. han er et dyr, og de reagere ikke ens hver dag, og hver gang.... det der irritere mig er at han umuligt kan stå på staldgangen, som han plejer.....og når jeg siger plejer, mener jeg også i den første uge jeg havde ham et andet sted. der var ingen problemer overhovedet.. nu er han jo så kommet det sted hen han skal stå permanent.....

    men der er ikke andet at gøre end at øve øve og atter øve med ham... smiley



  • #12   23. aug 2010 Hej Maria... Min gamle dreng har også været sån når han er blevet flyttet på.... va gør han når du går med ham? Når han står uroligt på staldgangen så vær lidt efter ham men hav stor tålmodighed med ham... Mange heste hat svært ve at finde sig selv igen efter de er blevet flyttet efter og ha været et sted i så mange år....

  • #13   23. aug 2010 Men han er altså sød;0)

  • #14   23. aug 2010 i dag var jeg ude hos ham, og jeg oplevede en super samarbejdsvillig herre smiley han kom SELV hen og ville med ind fra fold... så kom smeden og han blev bundet op på staldgangen og stod BUM stille... da smeden var kørt striglede jeg ham og han stod fortsat stille.. så smuttede jeg ind i rummet ved siden af og hentede sadlen og lagde den på ham smiley han stod som en statue.. og fandt sig i ALT jeg gjorde ved ham. Han mindede om en gammel rideskolehest, som ikke har lavet andet hele livet... (der stod 4 heste i stalden ) så tror han følte sig tryg.... hans foldkammerat vrinskede ellers ivrigt efter ham, men han var KOLD..... sådan en dag må der gerne komme flere af... det var en dejlig dag

  • #15   24. aug 2010 Det kan jeg godt forstår der må.... Nu ve jeg ikk hvor længe du har kendt ham... Men han skal jo også opbygge sin tillid til dig og når du har hans tillid kan du få ham til ALT.... Men tålmodighed er det bedste redskab når det er dyr det drejer sig om.... Alt held og lykke med ham;0)

Kommentér på:
hjælp til fjordbasse

Annonce