{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Løber meget i galop :( - stærker bid? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

min hest er begyndet at løbe virkelig meget i galop smiley
og kan faktisk ikke rigtig holde ham, og når jeg lave anspring ligger han an til at bukke..
- jeg har ALDRIG oplevet denne opførelse fra ham før de sidste par måneder.?
og det er virkelig underlig, for han er virkelig sød i trav .. der er der aldrig noget?
efter de her oplevelser, har jeg hver gang, jeg har reddet ham, gået fra stalden med en dårlig oplevelse, og dårligt humør.. og jeg er ved så småt at opgive ridningen, ikke kun pga. det her, men det hjælper heller ikke på det..
jeg har tænkt lidt over, om jeg skal til at ha' et stærker bid? (har et 2 delt nu) og jeg ved, at det ikke er sadlen der er problemet! :i

har i nogen råd? :i

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løber meget i galop :( - stærker bid?
  • #2   14. jan 2011
    Ikke noget stærkere bid - istedet finder man løsning på hvorfor og løser problemet og lader være med at symptombehandle.

Hvis det er noget der er kommet pludselig ringer mine alarmklokker og tænker smerter.
    Hvis sadelen er tjekket af en sadelmager inden for den sidste måneds tid ville jeg gå over og få fat i en kiopraktor.

• #3   14. jan 2011 Ville nok få undersøgt ryggen før du begynder at sætte hårdere bid på.. Det lyder bestemt som om der er noget der gør ondt når den skal i galop.

ellers er det bare en masse volter og overgange i trav til skridt, så hesten er helt opmærksom på dig..

Men først og fremmest,, fat i dr. dyr og få tjekket den ryg..

• #4   14. jan 2011 Jeg ville prøve at få en anden til at ride den og så se om det er det samme... og ellers måske tjekke sadel, tænder osv... der kan være noget den "løber fra" når det er kommet på den måde...

Det kan selvfølgelig os være dårlig balance, men hvis den ellers er redet regelmæssigt så burde det jo ikk være det hvis det ikk har været et problem før...

• #5   14. jan 2011 ville nok oss undersøge sadel, hestens ryg mv.
    for der er højst sandsynligt en grund til at han er begyndt både at løbe og bukke .

• #6   14. jan 2011 Jo, en hest kan sagtens bukke for sjov skyld og ballade smiley Mange heste kan i kådhed nemt lave et par krumspring.

Jeg synes, du skal få en anden og meget rutineret rytter til at prøve din hest. Måske trænger den til at mærke tydelige signaler?

Et skarpere bid er den dårligste løsning...du skal have hjælp, tror jeg. Både til at ride din hest og undervise dig.

• #7   14. jan 2011 er det kun de sidste par måneder?
    for vist det er, er det nok bare vinterkuller smiley der er rigtig mange heste der har det i den her tid:)
    min hest er også begyndt at bukke lidt og løbe lidt af med mig når det er for koldt (han er 19), og det går væk lige så snart det bliver lidt varmere:)
    et stærker bid fjerne ikke problemt, problemte bliver bare lagt lidt væk smiley

• #8   14. jan 2011 Får han lov at komme ud i denne tid?
    Ved jo at mange står inde pga sne...
    Ellers kan han måske være låst et sted..
    Det kan også være balancen den er galt med..

Som de andre siger, vil et stærkt bid kun være en lappe løsning, det vil gøre din hest lydig, men ikke fjerne hans problem...

• #9   14. jan 2011 jeg ved det ikke er sadlen.

- og ja han manlger lidt balance, tror i det kan være derfor? og hvis det nu er det, hvordan træner jeg så den? så den bliver bedre? '

- og jov, det kan måske også være lidt vinterkuller? :i

- tak fordi i giver jeg tid til at hjælpe :i

• #10   14. jan 2011 ja, han kommer ud hverdag fra 10 om formiddagen ca. til 4 om eftermiddagen ca..

• #11   14. jan 2011 hvordan kan jeg så træne den bedre? :i

• #12   14. jan 2011 Balancen kan trænes ved at lave en masse volter og evt lidt longe arbejde. Men som de andre siger prøv at lade en anden prøve den.

• #13   14. jan 2011 Få noget undervisning!

• #14   14. jan 2011 okay, 1000 tak!! smiley

• #15   14. jan 2011
    Hvis hesten er blevet redet regelmæssig burde det ikke være balancen den er gal med.

• #16   14. jan 2011 Han blev reddet hver dag i sommers, men de sidste på måneder har det måske kun hvert, 5 gange i måneden - måske mindre :i

• #17   14. jan 2011
    Få en anden rytter til at rid ham - kan være det er dig.
    Jeg ville dog - fordi jeg på det område er en pylret en få undersøgt om der var noget galt.

Gør hesten det også med løse tøjler og i naturen?

• #18   14. jan 2011 Hvis din hest mangler lidt balance og ikke rides regelmæssig i denne tid kan du ikke rigtig forvente andet, ss. Min hoppe har heller ikke optimal balance og løber derfor også lidt stærkt i galop. Jeg træner en masse overgange og når vejret er til det så ud i nogle bakker. Desuden skridttræner jeg også en hel del.

• #19   14. jan 2011 Balancen kan du træne, via bom træning..
    Hvor du lægger bomme ud på feks buet spor.
    Bomme med forskellige højder på, dem kan du lægge ned af langside..
    Læg også gerne alm bomme ned af en hel langside...

Du kan også tage en kasse og lægge bomme på kassen så de danner en slags "blomst" rundt om kassen, så den ene ende af bommen ligger på kassen og den anden ligger på jorden i cirkel, i starten skal hesten gå yderst og du går inderst, når hesten så er blevet lidt øvet i den øvelse, kan i skifte plads, så den rigtig kommer til at skulle løfte sine ben godt..

Så er der longe arbejde, med fri hovedplacering, pas på ikke jag med din hest, sørg for en godt takt og sørg for at din hest søger godt frem og ned (det vil komme efterhånden, især når du bruger bomme) overdriv ikke longe!

Galopanspring, lav mange af disse, måske ikke så mange lige i starten, lav en dag i mdr, hvor han skal lave dem i longen, dette skal være en kort træningsdag, da det er hårdt for de små heste, især i longen..

Når du rider, så sørg for at varme godt op, gerne med mulen godt fremme og ros gerne når han er der...
    Lav mange overgange og mange øvelser...

Lav gerne stræk øvelser med ham smiley Han skal stå stille altså ikke bevæge sine ben, så med en godbid kan du bede ham om kigge om mod sin bagdel...

Håber det kan bruges smiley

• #20   14. jan 2011 Du skal træne skridt og trav overgange de næste 3 uger en måned uden galop.
    Lad vær at skifte bid, men et tre delt er mere behageligt i munden for hesten, har jeg hørt smiley

• #21   14. jan 2011 du er godt dum i hovedet hvis du vil bruge stærkere bid, når han pludselig får denne mærkelige opførsel . Find dog ud af istedet for hvad der generer!

Kan være du holder for hårdt, eller lægger et press på ham, der gør han vil væk fra det.

så lad være med at bruge stærkere bid for guds skyld..

Tror du selv det er sjovt at have bid i munden?!

• #22   14. jan 2011 jeg vil sige, enten er det flere press du lægger på ham - eller så kan han være låst i ryggen eller andre steder ..

• #23   14. jan 2011 forresten kan bukke øvelsen også være god til balance øvning smiley

• #24   14. jan 2011 Tak for jers gode råd!! jeg vil helt sikker bruge!

URB - Forever you will be.
    vil du godt snakke ordenlig til mig!
    - jeg spurte bare som et råd, om det kunne være jeg skulle skifte bid. der er jo ikke nogen grund til at overfalde mig, med den kommentar:

du er godt dum i hovedet hvis du vil bruge stærkere bid, når han pludselig får denne mærkelige opførsel . Find dog ud af istedet for hvad der generer!

Kan være du holder for hårdt, eller lægger et press på ham, der gør han vil væk fra det.

så lad være med at bruge stærkere bid for guds skyld..

Tror du selv det er sjovt at have bid i munden?!

jeg spurte bare hg til råds om, hvordan jeg måske kunne få nogen beder oplevelser med min hest! det gør faktisk rigtig ondt på mig, og få smidt sådan en besked i hovedet!

• #25   15. jan 2011 AnjaAndersen & FlashLightness smiley .

Synes kun det er godt du spørger, istedetfor bare at gøre det smiley

Det skal helt sikkert nok komme med tiden, men forvent ikke mirakler indenfor et par uger det kan godt tage et par måneder, så du lige er forberedt og ikke bare giver op halvvejs..
    Hvis det ikke hjælper overhovedet, er han nok låst et sted og du skal have en ud og se på ham smiley

Held og lykke med det hele smiley

• #26   16. jan 2011 Stærkere bid ALDRIG.

jeg vil tro det er sadlen.
    hvis det er den samme som den gik med i sommers hvor den have muskler og blev redet passede sadlen.
    men nu hvor den ikke bliver redet så ofte taper den musklerne og så bliver sadlen automatisk for bred.

det kan også være du ligger for meget præs på ham eller forventer for meget.
    for hvis du nu ved han kunne noget i sommers, men han ikke er så let at fåå til det lige for tiden, så skal du tænle over en er ikke top tunet ligesom den var i sommers.

det er ofte rytter fejl end det er hesten

• #27   16. jan 2011 Lær hesten signalet "stop".....det er faktisk de færreste heste, der har fundet ud af, at det er det "vores" signal betyder.

Kommentér på:
Løber meget i galop :( - stærker bid?

Annonce