Optimal genoptræning af muskler {{forumTopicSubject}}
Hej HG..
Jeg ville lige høre jeres mening om en optimal genoptræning af en hest, der har stået stille meget af vinteren. Der er ikke rigtig muskler alle steder længere, og specielt halsen er der ingen muskler.
Kondition har han skam.
For tiden rider jeg en helt masse skridt - støvsugerridning, for at få ham til at bruge ryggen, og er også begyndt at trave nu, igen med næsen i jorden.
Men er der nogle specielle øvelser jeg kan gøre brug af?
Det er specielt halsen den er gal med (og så ryggen)
OBS: Jeg vil ikke tvinge ham til at gå i holdning, når han ikke har musklerne i hals/ryg til det.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg ville komme ud i naturen :o)
Også tror jeg ikke det ville gøre noget at trave og galopere der heller, bare man lader hesten få skridt pauser og få pusten samt lytter til når den ikke skal længere.
Maja står stille on/off 1 uge - 1 måned af gangen og med hende mærker jeg mig bare frem. Kan godt finde på at ride tur på 2 timer på hende selvom hun ikke har været redet i 3uger, men jeg føler mig bare frem.
Syntes det er vigtigst at føle sig frem når hesten bare har stået stille men ikke har været skadet - den har jo stadig motion på folden.
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
musklerne vil komme med øget korrekt træning. Jeg ville ikke som sådan ride anerledes, jeg vil bare trappe ridningen stille og roligt op og gøre det svære når hesten begynder at sætte flere muskler
jan 2004
Følger: 74 Følgere: 75 Svar: 236
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.986
Det er kun noget af tiden, når han lige skal bestille noget :o)
Rider i forvejen meget i naturen, da det er absolut yndlings
dec 2006
det er da noget værre fis du fyre af, så er det da ved gud fordi du ikke træner hesten korrekt.
Galoppen er den bedste gangart fx at genoptræne en dårlig ryg med, da hesten skal springe igennem, den er desuden utrolig god til at styrke hesten i traven også, sjovt nok, da mange heste bliver mere smidige af at bruge galoppen.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg ville lave en del intervaltræning i forskellig tempo og forskellig holdning. Og ikke mindst ville jeg skridte nogle lange lange ture i det fri for lang tøjle i et frisk tempo.
dec 2006
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Støvsuger ridning er dybt misforstået:
Hesten går på forparten, det gør den naturligt til at starte med. Man skal ikke ride støvsugning konstant de næste 2år.. Det rides i forskellig grad efter hvad hesten til at starte med vil ( nogle ligger sig omkring bringen, andre med snuden i jorden ) og des stærkere den bliver, des mere løfter man den så op i holdning og om på bagparten.
Man starter fra bunden istedet for at starte i hvad man ender ud med.
Fra start til slut:
http://www.klassikreiten.de/files/neindorff3_199.jpg
Så man starter v. billed 1 i stedet for billed 3.
jan 2004
Men nu snakker vi en hest der har stået stille det meste af vinteren og så går jeg ike ud fradu bare går direkte igang med skarp galop træning?
Mn det er fysisk hårdere for hesten at gå i trav end galop, og derved bygger u flere muskler på self i samarbejde med diverse øvelser (og det er ganske vist stillet lidt sort og hvidt op, men ja)
jan 2004
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Jeg er ved at genoptræne min. Først skridt, så skridt og lidt trav - med mange pauser. Så lidt galop, kun en langside, og så pause.
Det virker rigtig godt, da du så ikke ødelægger musklerne for meget, og der kommer en sund muskel-opbygning.
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 341
Optimal genoptræning af muskler