{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.113 visninger | Oprettet:

Min mening om bidløs ridning {{forumTopicSubject}}

Håber i forstår det her lidt bedre smiley

Er er bidrytter, og det er jeg glad for at være.

Men som jeg forbinder bidløse rytter her inde på hg. Er volter og tøffe trav.
Har set bidløse spring ryttere og det beundre jeg virkelig. Men mange snakker og snakker om at bidløse også er talent fulde inden for dressur. Det håber jeg da også på for dem. Men hvorfor ser man så bare aldrig nogle virkelige talent fulde bidløse dressur ryttere her inde??? Har virkelig aldrig set en bidløs her inde ride ovre LC (og det mener jeg virkelig)

Ved godt bidløs og HMS er ved at blive mega populært, men jeg kan virkelig ikke se nogle dressur talenter.

Er ikke ude på at støde nogle i det er indlæg. Vil bare gerne se nogle bidløse som virkelig har talent smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min mening om bidløs ridning
  • #1   26. mar 2011 Hvad med Fleur? Synes godt nok hendes hest er laaaangt over LC http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=71564

• #3   26. mar 2011
    Søg på youtube og du vil komme den fordom til livs :o)
    Nu er det ikke tilladt til stævner så der starter de ikke - men over LC og op til GP jo der er der videoer af.

En anden ting er.. Er der noget galt i bare at hygge sig? Hvis folk ikke har lyst til at ride og vise sig frem i dressur - er det så ikke iorden? Man kan jo sagtens selv bare ville hygge med hesten men stadig mene at bidløse godt kan gå høj dressur?
    Jeg luller lige pt rundt i hackamore og uden sadel ofte fordi jeg for doven til at putte bid i og fordi jeg rider tur.

• #4   26. mar 2011 http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=142447

- bare en af de film jeg lige faldt over (:

• #5   26. mar 2011
    Fordi ryttere der er bidløse tænker på deres heste og tager dte langsomy

hvor hovedløse dressurrytter bare tænker på konkurense og på at smadre deres heste

• #6   26. mar 2011 Du behøver jo ikke nødvendigvis bid, for at kunne gå dressur. Alt andet end det med at gå til biddet ligger i benene. (:

• #7   26. mar 2011 Signe B

Er det ikke mere show ridning????

• #8   26. mar 2011 Ja Fleur er utrolig dygtig.

Men er det vigtig at man skal kunne ride høje dressur klasser smiley Er det det der gør en til en god rytter ?

• #9   26. mar 2011 Puma

Jeg siger jo heller ikke de ikke kan, men JEG har bare aldrig set det før

• #10   26. mar 2011 Vil ikke mene at man kan ride dressur uden bid..

• #11   26. mar 2011 Krikken

Jeg hygger og tit med min låne pony, og det er vildt hyggelidt. Og det er også lidt HMS aktig vi laver. Men jeg elsker bare stævner, og sådan er det.

• #12   26. mar 2011 Har stor respekt for dem som der er linket til, at man kan få en hest til at gå så flot uden et bid, men mener fx ikke at det der er i videoen er mega flot dressur, hendes opstilling er jeg bestemt ikke meget for.

Men har heller ikke set nogen uden bid gå det, jeg mener er flot dressur, dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre.

For mig at se, høre bidet med til dressuren, hvordan man vælger at bruge det er jo så op til en selv.

• #14   26. mar 2011 Hvor giver jeg dog bare Mich og Fønne ret!!:)

• #15   26. mar 2011 Anna:
    Hesten Peter går dressur. Den er bare trænet i akademisk dressur og ikke i engelsk. Og akademisk dressur på det niveau er abosolut mindst lige så svært som engelsk på S niveau.
    Vil gerne se mange engelsk dressurryttere få deres heste til at lave capriole fx smiley

• #19   26. mar 2011 Mich & Fønne ;}<3

Det passer ikke det du lukker ud lige nu! Jeg er dressur rytter og jeg passer godt på min hest. Skridter varm i 30 min og 30 min afskridtning, den bliver strukket ud for at den skåne den. Så den kan holde i mange år smiley

• #21   26. mar 2011 Jeg synes biddet hører dressuren til smiley Hesten skal kunne acceptere biddet. Det andre linker til, synes jeg ikke er dressur, det er en helt anden diciplin smiley

• #22   26. mar 2011 Tak for jeres links smiley

Nu har jeg set rigtig dressur uden bid

• #23   26. mar 2011 Synes bestemt ikke at bid og dressur nødvendigvis hænger sammen... Det kan jeg overhovedet ikke se meningen i. Hvis hesten har lært at bruge sig korret og gå samlet for ben og sæde, ja hvad skal man så med biddet?

Mine bliver reddet uden bid - min nuværende hoppe forbliver nok på hyggeplanet. Jeg vil hellere ride uden udstyr og træne dét end jeg vil ride dressur og samling på hende. Men i fremtiden vil jeg gerne tilbage til dressuren og ride nogle af de høje øvelser - uden bid og det bliver ikke noget problem, så meget kan jeg da sige smiley

• #24   26. mar 2011 Anna:
    nu ved jeg godt jeg genneralisere meget.
    jeg rider SÅ MANGE forskkelige steder, og jeg har ALDRIG set nogen pæn rinding eller noget der hedder opvarmning eller at skridte sin hest af.

• #25   26. mar 2011 I har jeres meneing jeg har min, synes bare at bidløs er er anden diciplin end dressur, sådan som jeg ser det! Synes ikke at end heest der ikke kan gå samlet kan ride en la4..

• #26   26. mar 2011 Har ikke lige læst de andre kommentare, så ved ikke om det er nævnt. Sorry:$

Det er fordi at folk der rider bidløst somregel også begynder at interessere sig hvor hvad der er bedst for hesten. Og hesten ser nok ikke så meget sjovt i at skulle gå sådan og sådan, som vi mennesker synes de skal. Hestene vil nok hellere slappe af, hygge sig, en god skovtur, eller en ordentlig jordetur, og ikke alt det andet.

Men jo, der er også nogle der rider højt plan bidløs, det er jo bare et krav til stævner at de skal have bid i. Og de høje stævne kandar også.. Endnu en grund.

• #27   26. mar 2011 mich og fønne, okay, jamen så må du jo være blind smiley hvis du aldrig har set en med bid skridte af?

Synes det er så latterligt at have den holdning at bidløse er gode ved deres heste, rrider på deres præmisser(hvilket i ikke gør for så red i dem slet ikke) og bla bla bla, og bidryttere er onde, flår deres heste i munden, aldrig lukker dem på mark osv.

• #28   26. mar 2011 Astrid

Kan hesten ikke gå samlet uden bid ???

• #29   26. mar 2011 Sigyn V: Jeg tror det er fordi folk kalder det "at gå til bidet" Men jeg giver dig fuldstændig ret.

• #30   26. mar 2011 Honza: http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU

• #31   26. mar 2011 sagde ikke at en hest ikke kan gå samlet uden bid, har bare aldrig set det, og synes ikke det folk linker til er samling smiley

• #32   26. mar 2011 Det er fordi bidløse ikke ridder, hvad der i dine stakkels øjne, er dressur. Bidløse ryttere er en lille smule mere fornuftige oveni deres hoveder, og bygger muskler langsomt op, i stedet for at maltraktere hesten og deres munde.

• #33   26. mar 2011 Synes måske også at DRF er lidt skyld i at man ikke ser alle de ryttere som formår at ride flot dressur bidløst. Jeg synes at man bør følge med tiden og bidløst er altså også en del af tiden i dag...! Synes egentlig det burde tælle højere hvis man red uden bid. Det ligger der da helt bestemt mere arbejde i smiley

• #36   26. mar 2011 Linette Christensen

Det passer ikke for en skid, at vi ikke giver os tid til at bygge muskler op. Jeg er dressur rytter, men dog er jeg meget imod hvordan mange rider dressur.

Det her er jeg meget imod

Tilridning før de er 3

Longe arbejde før de er 3

Hopper som får føl inden de er 5

Heste som bliver redet med hård hånd og schenkel.

Man skal være dygtig rytter inden man begynder at ride med spore og pisk (Dygtig rytter så siger jeg LA)

Man skal ikke ride heste på under 6 år med indspændings tøjler, glide tøjler ovs.

Før man begynder på glidetøjler skal man havde redet M på destrik

At hesten må begynde på LA øvelser når de er 5 ( 3 år LC) (4 år LB)

At man ikke giver ungheste vokse pauser f.eks en måned

Og en del andre ting

• #37   26. mar 2011 Hvad helvede er "bidløs dressur"?

Det handler sgu da om hvordan man vælger at ride, ikke hvilken form for optømning man bruger :s

• #38   26. mar 2011 Ej man i kan være stride ved Astrid!

Er faktisk lidt enig med hende, bare ikke med hendes formulering er rigtig.

For MIG, er bidet en del af dressuren, sådan er det, idet, for MIG, er en væsentlig del af dressuren, at hest og rytter lærer at bruge bidet rigtigt, dvs. fremdrift, samling og bæring bagfra, støtte fortil. Og undskyld mig at jeg ikke har den samme mening som fx Linette Christensen, som jo så mener vi er ødelægger deres ryg og mund.

Hvis nogle bidløse ryttere må mene ting som det, om folk der rider med bid, hvorfor helved må nogle som rider med bid så ikke stille spørgsmålstegn, og mene noget andet?

Er personligt dressurrytter, med bid i munden, ja, shame on me.
    Men når jeg rider skovtur med min egne er det uden bid.

Og må jeg lige sige : hold kæft en gang mudderkastning!

• #39   26. mar 2011 Anne finken, den sidste du lonker til, det synes jeg er flot, har bare aldrig set sådan noget før i virkeligheden, men synes DET er samling, og virkelig flot at kunne det uden bid smiley

• #40   26. mar 2011 Yea right.

• #41   26. mar 2011 <b>Trine K</b>
    .. og man kan ikke kræve "<i>fremdrift, samling og bæring bagfra, støtte fortil</i>" uden et bid ? :s

• #42   26. mar 2011 *linker smiley

• #43   26. mar 2011 AM.
    Jo, det kan man godt. Siger jeg ikke man kan. Siger det er min opfattelse af ridning, og der blev også lagt nogen link op, som jeg synes var virkelig imponerende, har stor respekt for dem som kan ride sådan! (fx manden på den røde hest, virkelig imponerende) Men for mig, er bid bare en del af dressuren, dermed ikke sagt det ikke er det for andre, og det skal jeg slet ikke blande mig i!

Blev bare lidt harm over nogen af de indslag der kom.

• #45   26. mar 2011
    Links til bidløs dressur over LA og med GP øvelser

Hende her rider iøvrigt normalt også stævner med bid men træner bidløst nogle gange i ugen
    http://www.youtube.com/watch?v=3G3e4SfMv9M
    http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=a9O5arxO1MI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=17yar6g4WBw&feature=related

Samling med trense og helt uden trense - igen også dressurøvelser over LA
    http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg

• #46   26. mar 2011 Anne Finken, sagde ikke at det ikke er flot, er da misundlig på pigen, men det ændre ikke på at jeg ser bidet som sammenhængende med dressur.

Ikke at man skal bruge bidet som den vigtigste hjælper, men for mig handler det altså også om at kunne bruge bidet, og at hesten trives ved det.

• #47   26. mar 2011 Jeg har ikke sagt noget om tøffe trav!! Synes jeg har sagt at bidløse ikke kan ride ol. har bare sagt jeg aldrig har set det..

• #48   26. mar 2011 <b>Astrid Frank Andersen .</b>
    - Det skyldes nok, at bidløse optømninger ikke er tilladte i dressur smiley

• #50   26. mar 2011 Synes godt nok der bliver svunget hårde ord ud. Hvis I føler jer trådt over tæerne pga af tråden og ikke kan beherske jer, så vent da til i kan sige noget konstruktivt...

Nej, bidløse heste bliver tit ikke redet efter engelsk dressur. Min egen har jeg redet engelsk dressur på i bidløs trense, i dag er bidløs ridning til alt andet end lige dressurtræning.

• #51   26. mar 2011 føj for pokker en helveds masse generelisering!
    det kan vel være ligemeget om man rider med bid eller ej så længe man behandler sin hest ordenligt,..
    synes det er ret hårdt at sige at alle der rider med bid ikke behandler deres heste ordenligt..

• #52   26. mar 2011 Sjovt som mange vist har misforstået dressur helt... dressur er gymnastik for hesten, det er beregnet til at bygge hesten og så den kan holde til vores brug.. så det er underordnet hvilket udstyr man rider i.. hvis man rider efter at styrke hesten så er det dressur..
    Derimod ser jeg mange iført kandar og dressur sadel hvis ridning faktisk intet har med dressur at gøre da de ikke opbygger men nedbryder hesten..

• #53   26. mar 2011 Man kan faktisk købe en bog. Hvor en toprytter fortæller hvordan en tophest kan folde i mange år, og hvordan og hvorfor nogle misbruger en kandar!

• #54   27. mar 2011 Hold da op, hvor kan folk bruge hård ord mod hinanden, og være rigtig grimme ved hinanden... Jeg må nok indrømme, at jeg syntes det er hel vildt, hvad folk kan tillade sig, at sige til hinanden?? Har i ikke fået en god opdragelse igennem jeres barndom???

Men når det er sagt.. Så forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare giver plads til hinandens forskelligheder, og accepetere at man ikke er ens.. Jeg tror næppe på, at nogen gider at skifte diciplin, på den måde der bliver talt til hinanden på.. Der er forskel på at hakke på hinanden, og det at komme med hinandens erfaringer, og bruge det til noget fornuft..

Jeg er dressur rytter, og ja jeg rider med bid, og har ikke tænkt mig at ride bidløs.. i min hverdagen hører biddet med i dressuren.. Der er jo nok også en grund til at man ikke må ride bidløs til dressur stævner, netop fordi hesten skal kunne accepetere biddet.. Og det kan jo ligesom ikke lade sig gøre bidløst.. Jeg har set samling uden bid, og selvfølgelig skal det kunne lade sig gøre, hvis man rider ordenligt..

jeg bestræber mig også efter at samlingen skal komme fra sæddet, og ja at man bruger sine ben til at ride med.. Men stadig en kontakt til biddet i den anden inde.. Jeg rider ikke perfekt.. og derfor modtager jeg også undervisning, for at få rettet op på de fejl, man nu kan have...

Jeg syntes tit mange glemmer at kigge på sig selv, og om man nu også er hel fejlfri, og ikke laver noget somhelst forkert på sin hest, om man så er bidløs rytter eller man bruger bid..

• #55   28. mar 2011 Team Damgård.. Stine..:) :

Godt sagt! smiley

Det hele er bare blevet til en gang mudderkast..

• #57   5. apr 2011 Catharina H:
    Pas nu på med at skære alle bidløse ryttere over en kam - du går selv ned på det niveau, som du ikke kan lide visse bidløse ryttere gør, når du udtaler dig sådan.
    Der findes rigtig mange bidløse ryttere som på ingen måde synes biddet i sig selv er synd for hestene - men blot har valgt den bidløse løsning, fordi det nu en gang passer bedst til hesten af en eller anden grund.
    Selv rider jeg både med og uden bid - og synes ikke at biddet er mishandling mod hesten.
    Grunden til at jeg nogle gange vælger sidepullen over den traditionelle bid-trense, er simpel - jeg træner ofte klikkertræning fra ryg, og godbidder og bid fungerer bare ikke sammen. Når jeg træner på denne måde, har jeg en enormt lydhør hest, og savner derfor på ingen måder biddet.
    Biddet kan misbruges groft, ja - men mon ikke vi alle kan blive enige om det? Og det er jo heldigvis hoveddelen af ryttere der godt kan finde ud af, at administrere biddet.

• #59   5. apr 2011 Jeg synes generelt begge sider bør tage sig lidt sammen og svare pænere (dog ikke alle, men nogle fra begge sider)... de radikale af de bidløse bør respektere at andre rider med bid.. bidet i sig selv er ikke mishandling (ved godt i kan hive en masse videoer frem, men disse er ikke opjektive eller beviste og oftest viser de kun misbrug af bidet)kun misbrug af det (og ja det sker der for meget af)... og bidrytterne (igen de radikale af dem) må acceptere at andre ønsker noget andet og man sagtens kan være seriøs uden bid...
    Jeg rider både med og uden alt efter situationen..

• #62   5. apr 2011 Catharina H

har ikke oprettet det her forum for at sige nogle mishandler sine heste!

• #64   6. apr 2011 Det siger jeg heller ikke. Men jeg siger det til alle her i dette forum smiley

Kommentér på:
Min mening om bidløs ridning

Annonce