{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

Efter tilridning - hvad kunne din? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

jeg er i god tid smiley Min hest skal først tilrides om et år, men da jeg er noget kræsen, så er jeg allerede ved at se mig om efter tilridnings-steder etc.

Jeg tænkte at gøre hende ryttervant sammen med en dygtig underviser, og derefter nok sende hende i ridning.

Men hvor mange måneder skal hun så i ridning.. Så kan jeg spare op. smiley

Ville gerne, hun kunne - temposkift - en anelse øgning, og en anelse samling, og have en god, stabil front. Så det ca. svarer til en LB.

Det er længe siden, jeg havde min gamle hingst i tilridning, så kan snart ikke huske, hvad han kunne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Efter tilridning - hvad kunne din?
  • #1   28. mar 2011 Hvad er det præcis du spørger om? (;

• #2   28. mar 2011 Hun spørge om hvor lang tid den ca skal i tilridning for at kunne de ting hun har skrevet.
    Også spørger hun folk om hvad deres heste kunne da de kom hjem fra tilridning.. det var da ikke så svært smiley ^^

• #3   28. mar 2011 Efter min mening skal en 3års kunne lære at bære rytter i skridt, trav og gallop samt gøres styrbare og stoppes.

alt det andet som samling, temposkift og øgning først som 4års.

• #4   28. mar 2011 Hvis du sender den i tilridning så skal du forvente et år før, den kan de ønskede ting og være stabil i øvelserne.
    Disse øvelser er ikke nogen, der bare lige kommer for hesten og er svære for dem, som nytilredne..
    Så vil sige at den er nærmere 4 før den kan disse ting . Det kan være svært for den som nytilredet at finde ud af at øge tempoet og så sænke det igen.
    Men et års tid ihvertfalde

• #5   28. mar 2011 Jeg har en unghest som bliver 4 til juni.. Hende gik jeg igang med sidste år.. I mine øjne, skal en 3 års være tryg ved sin rytter, skal kunne stå, gå frem, i skridt og trav, lidt galop, og selvfølgelig dreje.. Det var de ting jeg arbejdede på sidste år..

Hun er nu genoptaget arbejdet, efter næsten et års pause.. Jeg er bare startet op hvor jeg slap.. Hun har fuld tillid til rytter, hun gider dog ikke særlig godt at stå stille når jeg vil op.. men det er jo så en ting jeg arbejder på, og hvor hun SKAL lære at stå stille.. Det træner jeg jo så også meget fra jorden af.. Det kan jo ikke nytte noget.. smiley

Nu træner jeg jo så lidt samling, hvilket jo kommer efterhånden hvor hesten bliver stærker, jeg har ikke travlt.. og ellers svar frem, som jeg vil have.. Hvad mine mål er med hende på nuværende tidspunkt, det er jo så at få hende gjort mere stabilt, styrke og blance træning.. Jeg starter stille og roligt op med undervisning her inden længe, for netop at få en god hjælp og start allerede nu..

Jeg har valgt at tilride hende selv, fordi jeg kender hende bedst, har selv avlet hende, og kender hendes reaktioner.. Og ved at den ikke på nogen måde bliver anstrengt.. Jeg tager tingene stille og roligt efter hestens tempo..

Med dine ønsker, tror jeg også at du skal regne med et års træning hvertfald..

• #6   28. mar 2011 Jeg vil mene at en 3 års efter den har været i prof. ridning skal kunne:

Stå stille ved opsidning,
    Være styrbar i alle 3 gangarter
    Speederen og bremsen skal virke
    Dreje og gå lige ud (ligeudretning)
    Have tillid til rytteren
    Være afspændt under ridning
    Have gå-på-mod til at løse de alderssvarende opgaver man stiller
    Kan rides ind og ude
    Kan trækkes med
    Løsspringe
    Skylle ben

Nogle af tingene er ikke "ridemæssige færdigheder" men jeg lægger stor vægt på den almene håndtering af hesten, da den er lige så vigtig. Hertil hører også trailerlæsning...

• #7   31. mar 2011 Jeg synes det kommer utrolig meget an på hvilket arbejde der er lagt i hesten fra jorden af.
    Når jeg har heste i ridning kan det tage fra 1 måned til 1/2 år at få dem til at lyste selv de mest basale ting, hvis de ikke er blevet arbejdet kontinuerligt med fra jorden.

Som udgangspunkt siger jeg næsten altid 3 måneder til at starte med, men så ved jeg også at jeg selv efter et par gange på ryggen a hesten har en fornemmelse af hvor samarbejdsvillig og lærerrig den er. Derudfra taler jeg med ejeren om et godt program for hesten, og den sidste måned er ejeren selv indover ridningen.

Jeg synes også du skal tænke over hvad du vil bruge hesten til, og hvad dine forventninger til en "tilredet hest" er smiley For dette er jo i princippet et vidt begreb!

Kommentér på:
Efter tilridning - hvad kunne din?

Annonce