{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.725 visninger | Oprettet:

Taktfejl? {{forumTopicSubject}}

ja. nu spørg jeg nok dumt, men fatter ikke havd taktfejl helt bestemt er? og hvordan VED man det er en taktfejl og biledet ikke er taget uheldigt?
og når man nu er ved det med takt. Hvad betyder at galoppen er 4 taktektet eller 3 taktet, hvordan ser man hvor mange takter der er? undskyld hvis jeg virker dum men altså man bliver ikke klogere hvis man ike spørg xD


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Taktfejl?
  • #1   12. apr 2011 Det er lettest at høre, om hesten taktfejler. Når du rider på vejen, så kan du høre, når hesten træder. Det skal være en ens lyd, ligesom hvis man trommer med fingeren på bordet, hvor der er lige lang tid mellem slagene.

    Når den skridter kan man høre 4 takter, altså 4 forskellige trin, når de forskellige ben rammer jorden.
    Trav har 2 takter, fordi 2 ben er i jorden samtidig.
    Galop skal helst have 3 takter.


  • #2   12. apr 2011 Galop:

    Venstre bagben er i jorden.

    (link fjernet) 21:14:27

    Trav:

    Venstre forben og højre bagben er på vej i jorden.

    (link fjernet) 23:23:01


  • #3   12. apr 2011 Skridt:
    Kun et ben er i jorden af gangen.

    (link fjernet) 23:23:01


  • #4   12. apr 2011 Takt er ligesom i musik. Der er en bestemt rytme smiley
    Forestil dig at alle klapper i samme rytme, men der er en der klapper en helt anden rytme - dét er en taktfejl ;D

    Hestens hove skal ramme jorden samtidig i de forskellige gangarter. Fx i trav skal det diagonale benpar følges ad og derfor også ramme jorden samtidig. En taktfejl i trav betyder at benparrene ikke følges helt ad, det kan være at forbenene rammer jorden før bagbenene.

    Galop skal helst være 3-taktet, men hvis hesten løber stærkt bliver galoppen faktisk 4-taktet.


  • #5   12. apr 2011 ej det er godt nok forvirrende xD troede bare benene skulle være paralle? altså venstre forben og højre bagben f.eks? smiley

  • #6   12. apr 2011 og troede man kunne se det på billeder smiley men tak:D

  • #7   12. apr 2011 altså, kan i se om min fjord, Fanta laver taktfejl? ved ikke om der er gode nok ride billeder

  • #8   12. apr 2011 Der er ikke noget der hedder "uheldigt taget"-billede når det gælder takt. Et billede kan bare afslører minimale taktfejl, man måske ikke lige kunne se 'live'

  • #9   12. apr 2011 Okay:)

  • #10   12. apr 2011 Folk siger at benparrene skal være parralle for ellers er det en taktfejl - det er ikke rigtigt!
    Benparrene kan sagtens være skæve i forhold til hinanden, mens hesten stadig takter rent.

    (link fjernet)
    ^ Her fejltakter hun. Det er ikke slemt, men du kan se at højre bagben er i jorden, mens venstre forben stadig er i luften.


  • #11   12. apr 2011 * parallelle x)

  • #12   13. apr 2011 tak det var et indlæg jeg fik noget ud af! smiley har heller aldrig forstået det, men det gør jeg nu smiley TAK! smiley

  • #13   13. apr 2011 AM: Det er så ukorrekt, er hesten 100% perfekt og ren i takten så er øverste del af forben paralelt med nederste del af modsatte bagben (når man snakker trav).. hvis disse ikke følges så bevæger hesten ikke benene lige hurtigt og derved er takten jo ikke 100 %.. men det kan være både en meget lille forskydning eller en grel forskydning.. men nogle tror så hele benet skal følges eller at det er nederste/øverste del på begge ben.. men hvis en hest løfter forbenet langt højere end bagbenet så er den ikke taktren og klipper man frem i en video vil man også kunne se at de ikke sættes og løftes samtidigt..

    Mette: Som flere andre skriver, så er en takt jo en tak.. dvs hesten skal flytte benene i en bestemt rækkefølge og tempo, så det kan ikke være et uheldigt moment, er der en taktfejl, ja så er der en taktfejl.. men alle heste laver en taktfejl ind imellem, hvis de lige spænder, mister balancen, bliver destriheret eller lignende.. problemet er når du tager 5 billeder og de alle viser taktfejl..


  • #14   13. apr 2011 Der er mange heste der dykker fortil (noget der kan ligne tøjlehalthed) hvis de har taktfejl. Sådan kan man også se det. Man behøver ikke kun kigge på dens ben.

    Tror ikke man umiddelbart kan bedømme en taktfejl ud fra billeder, da de fleste heste, især unge, kun takter af og til oftest pga. manglende balance eller smidighed.

    Min taktede rigtig meget i starten på den ene volte hvilket kunne ses som en mild halthed og dykken med hals og hoved. Hun blevet smidiggjort og væk er det.


  • #15   13. apr 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Takt handler jo om hvornår benene er i jorden og hvornår de løftes, ikke hvordan de bevæger sig i løftet.
    At hesten så ikke går korrekt i andre "sammenhænge" (fx samling) er nå noget andet.
    Så en hest kan godt takte rent, selvom benparrene ikke følges parrallelt i løftet.


  • #16   14. apr 2011 Pelle: Hvorfor mener du ikke taktfejl kan ses på et billede ? hvis hesten står på 1 ben i en trav sekvens så er der der ingen tvivl om at takten ikke er korrekt..

    AM: Jeg er så ikke enig, hvis løftet ikke er rimeligt paralelt, så vil de heller ikke være løftet og sættes samtidigt.. men hvis mig gerne en hest som takter rent og samtidigt løfter forbenene mere end bagbenene.. det er der sjovt nok ingen der har kunnet selv om de påstår det kan lade sig gøre..
    Det er ikke selve det forskellige løft der er taktfejlen, men som en konsekvens af at hesten takter forkert løfter den benene uens, derfor hænger det altså sammen..


  • #17   14. apr 2011 Wow.

    Okay, lad os forenkle sagerne lidt.

    En hest har tre gangarter: skridt, trav og galop.

    Skridt er en firtaktet bevaegelse - det vil sige bagben-forben-bagben-forben flyttes og rammer jorden. Samme side benpar skal helst danne et 'V' under hestens bug, ellers er skridten bleven pasagtig og hesten kommer til at gaa som en kamel. Dette skyldes often en spaendt og blokeret overlinie og ses ofte paa Andreas Helgstrands heste.

    Trav er en totaktet bevaegelse, det vil sige benparene flyttes parallelt og bagben-diagonalt forben rammer jorden samtidig. Her (arbejdstrav uden samling)

    (link fjernet)

    og her (middeltrav med samling)

    (link fjernet)

    er to forskellige momenter i trav hvor hesten er taktfast. Endnu engang er taktfejl tegn paa spaendinger. Det er rigtig at nogle taktfejl kan ses paa billeder - f.eks. hvis hesten balancerer paa et enkelt ben i sin trav.

    Galop er en tre-taktet bevaegelse, selvom fri galop og vaeddeloebs galop er fire taktet. Takten er Bagben-Bagben/Forben-Forben.


  • #18   14. apr 2011 Pelle: Der er vi så slet ikke enige, der er ikke et moment i trav forløbet hvor hesten står på 1 ben, gør hesten det så er den altså ikke rentaktet..

  • #19   18. apr 2011 <b>Pelle - Munkhøj - Petoch </b>
    Egentlig har du ret - de skal faktisk bare ramme jorden samtidig i forhold til <i>takten</i>, men det ønskes også at den løfter benene samtidig for at <i>holde</i> takten smiley

    <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Hmm hmm hmm .
    Er i dilemma. Skal jeg bruge tid på at finde noget film og klippe det sammen, så jeg kan forklare eller ej .. smiley
    Vil til at starte med bare sende et link til vores allesamens yndlingshest, Totilas:
    http://www.youtube.com/watch?v=CL0S5re7sls&feature=related
    Se hovene, de rammer (ofte) jorden samtidig smiley


  • #20   18. apr 2011 AM: Hvis man sidder og pauser kan man se at det gør den jo så ikke, bagbenet rammer næsten hver gang en smule før, skal siges at det når man ser på hvor meget Totilas heiler er vild forskydningen ikke er værre, men den er der altså næsten for hvert skridt..
    Til gengæld synes jeg det er utroligt at folk bliver imponeret af at se en hest smide forbenene op om mulen på sig selv, mens der næsten ingen aktivitet er bagtil og bagbenet når det bærer mest er ude bag halen..


  • #21   19. apr 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Jeg kan simpelthen ikke se det med det blotte øje (har ikke set videoen færdig - dovenskab? Ja :D)
    - Men du kan godt se min pointe, ikke? Benparrene følges mildest talt ikke parallelt i løftet, men han formår at gå (stortset) taktfast smiley


  • #22   19. apr 2011 AM: Det gør den jo netop ikke.. ja forskydning er ikke så grel lige i første trav stykke (gad ikke og sidde og kører på pause hele programmet igennem) som man tit ser, men tilgengæld er fejlen der praktisk taget for hver skridt (nogle steder kan man ikke se benene ordentligt, så der vil jeg ikke udtale mig om)..
    Ud over det vil jeg så mene at det er en taktfejl i sig selv at for og bagpart nærmest bevæger sig i 2 forskellige gangarter, men det ved jeg godt en del herinde ikke er enige i..
    Læser du de gamle bøger, dengang takt var alfa og omega så står der at hesten for at være helt korrekt i takten skal løfte benene samtidig, benene skal følges og de skal sættes samtidigt..


  • #23   19. apr 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Ja, det siger du, og jeg siger takt handler om når den rammer jorden.
    - men du kan se hvad jeg mener ikke? At selvom den løfter benene SÅ forskelligt, så er takten ikke helt lige så slem..


  • #24   20. apr 2011 AM: Ja enige bliver vi nok ikke.. for jeg har lært det på den måde og du har åbenbart lært det på en anden måde smiley
    Men som sagt er jeg imponeret over at den kan have så lille en forskydning når man tænker på hvor forskelligt dens ben bevæger sig.. synes også det er imponerende at de overhoved kan bevæge sig så forskelligt (dog ikke positivt).. synes det er vildt..


  • #25   20. apr 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Nej, det er jeg klar over, men ville nu bare høre om du <i>forstod</i> hvad jeg mente.


Kommentér på:
Taktfejl?

Annonce