{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.864 visninger | Oprettet:

Min hest 'fransker' i trav {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min forholdsvis nye hest, fransker på begge forben i traven. Hans benstilling er helt normal og har fået at vide, at det ingen betydning har for hans helbred eller ridning... smiley

Mit spørgsmål er... Er det så bare noget, han gør, eller kan det rettes op på, på en eller anden måde? smiley

Til dem der ikke ved, hvad det er, så er det, at hesten viger lidt udad med benet når den slår benet fremad og tilbage, sådan her:

http://i874.photobucket.com/albums/ab301/EMBP/slettes2.jpg

/Sofie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hest 'fransker' i trav
  • #1   20. apr 2011 "Fransker" ?? Det hedder det ikke....

Hvis hesten i svævningsmomentet svinger benet udad, kalder man det "vinker". Det ses ofte sammen med en indfodet forbensstilling.

Fransk stillet er det modsatte at indfodethed og heste, der har denne benstillinger, svinger aldrig benet i en udadgående buen - hvis de gør noget, så svinger de indad, hvorfor hesten med fransk benstilling ofte "slår" sog slev på det modsatte forben.

• #2   20. apr 2011 Nå okay, så havde jeg misforstået det.. smiley Men han ''vinker'' ihvertfald med forbenene en anelse i traven.. Han er hverken indfodet eller er franskstillet.
    Er det bare noget han gør så?

• #3   20. apr 2011 Forresten - der er ikke noget at gøre ved det, andet end at sørge for at hestens hove beskæres, så de passer til benstillingen. Man må aldrig forsøge at rette en udvokset hest op, hvis den har en afvigende benstilling - det vil kun give problemer. Mange heste træner sig dog lidt ud af vinkeriet, hvorfor man ser, at det bliver mindre udtalt efterhånden som hesten uddannes.

• #4   20. apr 2011 Okay, det lyder godt. Han er 6 år og ikke særlig erfaren endnu. smiley

• #5   20. apr 2011 Det gjorde min også da hun var yngre.. nu er det på ingen måde noget man lægger mærke til smiley

• #6   20. apr 2011 KA.. Noget undrer mig i din udtalelse.

Min hoppe har meget let fransk benstilling og svinger benet udaf i trav- ligesom på trådstarters billede-link. Dette er noget som jeg kan se, men også noget som dyrelægen kommenterede i handelsundersøgelsen, for talte samt vste mig og der står vitterligt, at hesten har let fransk benstilling og at den fransker i traven . Men at det så ikke har nogen betydning for hestens brug overhovedet, er noget helt andet.

Så trådstarter, det hedder fransker. Og mig bekendt er det indfodede heste som slår sig selv på forbenene fordi de svinger indad.

Sådan har både min egen og flere andre dyrelæer samt beriddere forklaret mig det gennem flere år.

• #8   20. apr 2011 min gamle pony var en smule indfodet på det ene forben og han "skovlede" også en smule.. Det har aldrig haft betydning i ridningen eller trukket ned i dressurprogrammerne, selvom jeg red til og med PRI på ham (svær ponydressur) han slog ikke sig selv på benene, men gjorde en lille smule, som din egen på billedet. I alle mine år på konkurrencebaneren, har han ikke én eneste gang fået en kommentar for det af dommeren smiley

• #9   20. apr 2011 Sigyn: Det lyder da bare rigtig godt, at det har hjulpet på din hest! smiley Min pony fik bare forsko på, så hoven ikke blev slidt skævt og så fungerede det med ham smiley Ja, hvis din hest har kapaciteten, så skal en smule indfodethed da ikke forhindre dig i at nå "stjernerne", hehe smiley Held og lykke med træningen og at opnå dit mål - du er meget velkommen til at skrive eller kigge forbi, hvis du har soørgsmål smiley

• #10   20. apr 2011 ja, selvfølgelig! smiley

• #11   20. apr 2011 Nej, det hedde rikke "fransker". Fransk stillet er en betegnelse for den fejlstilling, der ses i form at udadrotation af midteraksen, mens indfodet hed er indadrotation.

Hvis man ser på et indfodets forbens akse, så "skal " hesten svinge let udaf i afviklingen af et skridt afhængig af graden af forskydelsen af midterlinjen - ellers er der jo noget helt galt med leddenes funktion. Det modsatte ved en fransk stillet hest - her er midteraksen forskud indad, hvorfor benets svæv også afikles indad.

Jeg har set på heste i 25 år og har aldrig set en fransk stillet hest, der "vinker"...men tilgengæld massevis af indfodet heste, der vinker....men det er da muligt, det findes...

• #12   20. apr 2011 Tak for svarene. smiley det skal lige siges, at hesten på billedet i linket IKKE er min egen, men blot et eksempel på hvad det er:)

Kommentér på:
Min hest 'fransker' i trav

Annonce