Hjemve og bange for biler {{forumTopicSubject}}
Jeg har en skøn ismule på 5 år.
Han er tilredet og rider utrolig dejligt på en lukket fold.
MEN når jeg tager ham ud på vejen, hvor han er alene uden andre heste bliver han spændt i kroppen og begynder at stejle sommetider.
Hvad kan man gøre i dette tilfælde?
Jeg har prøvet at ride med en hest mere ved siden af, så slapper han af, men er rart at kunne ride alene på ham også..
min islænder er bange for biler/knallerter pga. et biluheld med tidligere ejer.
bilen kan sagtens køre forbi ham på vejen, men kort tid efter bilen er kørt begynder han at løbe som en sindssyg og blive forpustet i hans vejrtrækning.
nogen ide for at få ham til at slappe af?
håber I kan give mig nogle gode råd.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Så prøv eventuelt at trække nogen ture med den, bare i skridt. Når du går ved siden af behøver du ikke koncentrerer dig om at være nervøs, og kan derfor fokuserer på at berolige hesten, fx ved at trække vejret tungt og roligt og røre ved den når den bliver nervøs. Heste er meget påvirket af hvordan vi trækker vejret, idet de selv holder vejret når de spænder op, og det samme gør vi.
Har altid haft en mere rolig hest uden for matriklen når jeg gik ved siden af
Man kan da håbe, at når den så finder ud af det ikke er så farligt slapper den mere af med dig på ryggen
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 62 Svar: 121
men forstå mig ret. han er en skøn hest. han er god til horsemanship fra jorden af på mark, hvor han kan gå rundt efter mig uden snor, bakke, og stå stille til jeg ber ham om at komme hen til mig.
men ligeså snart han kommer på vejen spænder han i kroppen.
og Ja jeg bliver skam også nervøs, og det kan hesten også mærke. det betyder meget at rytteren også slapper af. det prøver at jeg også at gøre.
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 121
Start med at trække ham et lille stykke væk, måske ikke engang helt op til vejen, men så langt du kan mærke han stadig er rolig. Udbyg så stille og roligt den afstand og sørg for at du selv er rolig hele tiden. Hvis han stejler osv. skal han ikke have lov at komme tilbage, først når han er faldet til ro igen. Træk ham evt. rundt i små cirkler indtil der falder lidt ro på.
Det drejer sig om, at han skal lære, at han kommer tilbage igen, og det gør man hurtigere hvis man slapper af..
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.986
Jeg startede simpelthen med at ride et lille stykke - og så vende ham om - så det var mig der bestemte hvornår vi skulle vende om. Lige så stille er turen blevet længere og længere. For tiden kan vi ride næsten 1 km fra flokken før han reagerer.
Hvis han reagerer, vender jeg ham bare om igen, og giver signal til at fortsætte, når han så slapper af, vender jeg ham..
Altså - det vigtigste af det hele: Husk det er dig, der skal vende ham - ikke omvendt.
apr 2008
Det lyder som en god ide. Det vil jeg ihvertifald afprøve på ham.
Betina A:
Det virker som en god plan at tage det i små skridt, så han føler sig tryg hele vejen igennem.
Har i erfaringer med at jeres heste er bange for biler/knallerter?
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
start med at ride tur med en anden
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 121
apr 2008
God ide.
Det giver en masse gå ture med rytter og uden rytter..
og vise Faxi at det er trygt at gå på vejen og forbi biler/knallert.
Hjemve og bange for biler