Hvad vil man fortryde mest {{forumTopicSubject}}
Kender i de situationer, hvor man skal tage en beslutning....
En beslutning som kan ende med noget godt/fantastisk, men også en beslutning som kan ende med et nederlag....?
Hvad gør man lige i sådan en situation.... jeg står i den lige nu....
Jeg havde besluttet for et år siden at isabella aldrig skulle være spring hest igen.... Pga hendes mange skader (som dog aldrig har skyldtes springning)
2008 - snublede hun og lavede overbelastning af begge kodeled på forbenene... højre forben værst
2009 - fold skade som resulterede i betændelse i hovsenebens silmsækken (ikke hovsenebenet).. højre forben
2010 - pludselig halt på højre forben (lige påbegyndt spring genoptræning)... næste dag halt på et bagben, så et forben.. meget skiftende halthed.... scintigrafi på højgård viste brækket ribben og intet andet (og det brækkede ribben havde givet hende smerter i hele kroppen/overlinien, som gjorde hende "halt" på alle ben)....
dyrlægen sagde at efter genoptræning ville hun fingere 100% som normal ridehest, og der ingen skånehensyn var....
derefter besluttede jeg at hun skulle være tur/dressur hest....
Men for søren hvor er det svært at "tvinge" hende til dressur, når det lyser ud af hende at hun ikke GIDER.....!
i vinter har hun så fået lov til at løsspringe et par gange.. bare 50 cm...
i slutningen af april, beslutter jeg så at hun skal have lov til at ride to små små spring klasser til vores ring og rid arrangement:
http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=241837
og nu er det så jeg er i "tvivl"....
skal jeg lade min frygt for en ny skade vinde, og sige SLUT....! aldrig mere spring???
eller skal jeg lade hende springe en gang i mellem (1-2 gange om måneden)....?
Springer jeg hende, vil jeg sidde i med en stor frygt i maven... HVAD NU HVIS....? og jeg ville hade og bebrejde mig selv resten af mit liv HVIS der sker noget igen....
Men vil jeg så hellere frarøve hende noget som hun virkelig elsker... og egentlig gerne må???? bare fordi jeg er bange????
hvad ville DU gøre????
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Prøver altid i sådanne situationer at tænke over hvad nu hvis det var mig.
Og hvis jeg fik valget mellem et kort men sjovt liv og et langt men kedeligt liv, så ville jeg vælge det korte.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Spring hende da, glæd dig over alle gode spring I får sammen og skulle det gå galt, var det så ikke det værd? Hvis hesten heller ikke er tilpas med bare at gå dressur, har du det så ikke dårligt indeni fordi du ikke tillader den at springe FORDI du selv er bange?
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 881
Men hvis hun virkelig elsker at springe så må du give hende lov.. der er jo ingen der siger i skal til at springe MB eller sådan, men give hende lov at gymnastik springe..:-)
Du har jo også din anden smukke dreng der går fin dressur.. men nøj hvor kan jeg godt forstå dig:-)
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Min gamle hest, der har haft brækket et ben ELSKER at springe....Jeg har brugt snart 1½ år på at træne ham op igen,og han får lov at nyde sin "springning" på bomme på jorden og små kryds...han synes det er lige så fedt, som større spring...
Og så rider jeg efter princippet "lidt, men godt". Dvs masser af skridt, langsom og grundig opvarmning og så kun ganske få spring.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
det eneste råd som jeg vælger at smide i skraldespanden er Signe B´s råd.... mere koldt og dårligt råd synes jeg man skal lede længe efter...
i min verden er min hest ikke et "brug og smid væk når det ikke virker mere" opbjekt...
min hest er "familie".... og man afliver heller ikke et familie medlem, fordi det ikke kan arbejde....
sep 2006
man bliver lidt stædig med årene ha ha
nov 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 205
Vores første 3'er pony brækkede benet på fold i snevejr, og vores kat 1 pony gled i mudder på fold og var tæt på at brække sit bækken, men jeg ville da aldrig nægte mine heste at komme på fold, hvilket jo også er ulovligt.
Så tror du skal vende den om og sige at hun kan blive skadet alle steder, det var jo heller ikke i spring din blev skadet, og så lade hesten være en god allround hest, det tror jeg også giver den stærkeste hest
Mvh Lotte
sep 2006
hvis jeg lytter til mit hjerte, så lader jeg hende springe...
men lytter jeg til min "fornuft" og frygt, så lader jeg hende ikke springe... i hvertfald ikke mere end bitte små kryds og bomme....
Det der forvirre mig sådan er at jeg normalt altid har en mavefornemmelse, som fortæller mig i hvilken retning jeg bør gå.... men denne gang siger min mavefornemmelse intet....
jeg kan bare mærke, at i de perioder hvor jeg beslutter "ja, hun skal have lov"... der bliver jeg fuldstændig paranoid, og synes hun er halt hele tiden (selvom hun ikke er det)
bliver total over opmærksom
men det bliver man nok, når man har haft en "dødsdom" hængende over sin bedste ven et par gange...!
apr 2008
Jeg har altid vist, at min hest nok ikke ville gå til han blev 20 år, idet hans forben og hove er dårligt stillet grundet manglende smed som føl og plag inden jeg fik ham. Men jeg har også vidst, at han skal have et glad og lykkeligt liv i den tid han er her.....
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
Lad dog hesten hoppe, ikke nødvendigvis altid med rytter, men lad den lave det den elsker, så hvis den rent faktisk bliver syg/skadet en dag, så kan du aflive den i den viden, at den har været tilpas og glad til det sidste, i stedet for at den har levet et liv, hvor den blev skånet så meget, at den bare har levet et trivielt og kedeligt liv
sep 2006
jeg HAR faktisk en skade, som ikke nødvendigvis synes det er det fedeste at være rytter (jeg lider af piskesmæld)...
men ridningen gør så meget andet for mig.. at jeg gør det alligevel
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Du kunne jo spørge ind til min besked, hvis du ikke forstod den i stedet for at kalde mig kold og kynisk!!
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Aldrig om jeg ville tvinge en hest til noget den tydeligt viser den ikke gider.
Maja og banen er sjældent gode venner - skulle jeg tvinge hende rundt og ind på den ville det blive en kamp uden lige.
Det vil ikke ikke give nogen glæde for nogen.
Så jeg ville omstille mig efter hesten - elsker hun også tur så også gøre i tur evt. distance og smide dressuren langt væk.
Lave alternativ motion som agility, longering, arbejde fra jorden, gå ture osv. også stille og roligt træne spring op.
Må indrømme jeg slet ikke forstår at man vil tvinge en hest til noget den viser den slet ikke vil.
apr 2008
sep 2007
k A - Så vidt jeg forstår Sandie rides der dressur på Isabella fordi hun ikke må springe/hun ikke tør lade hende. Ved ikke om jeg har misforstået det?
sep 2007
Ville stadig slet ikke ride dressur på en hest der ikke gad det - heller ikke selvom det "kun" var 2 gange om ugen
sep 2007
Tja.. JEg har prøvet de sidete 5år og Maja er bare ikke gode venner med den bane.
Hun får et momentaltanfald af vanvid ind imellem også duer banen, man ved nemt hvornår det er og hvornår det ikke er.
Når det er.. Er det en gang hver ½år...
sep 2007
Slf. skal man undersøge mulighederne for hvad der kan være.
Men her har jeg accepteret dyret ikke vil. Samme med i det hele taget at være på banen i forbindelse med jordarbejde osv.
maj 2010
Om det så er dressur på skovturen..
sep 2006
jeg er "nød til" at træne dressur på hende, for at få opbygget nogle muskler, især i ryggen.... hun har to tætsiddende torntappe i ryggen, og jo flere rygmuskler jeg får opbygget, jo bedre er det
maj 2010
sep 2006
maj 2010
sep 2006
men det er noget som jeg forsøger at rette op på
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Jeg er slet ikke til stævner og så videre, men hvis dyrlægen siger hun ikke kan bruges til dressur, så vil jeg heller ikke gøre det..
Dvs. jeg vil bruge den som skovturs hest.
Hvis du stadig gerne vil ud og oplevet noget, kan du evt. tage hende til kåring? (Jeg ved ikke om hendes race kræver der skal være en på ryggen)
Hvis hun har smerter eller tit får det som følger, så ville jeg personligt overveje om det er humant at holde hende i live
sep 2006
hesten er 100% rask og mén fri, og må bruges som alle andre heste
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Spring på hende, og rid ture for resten Sandie... Du tænker dig godt om med dine guldklumper, men nogen gange bliver man nødt til at give livskvalitet, fremfor bare at være i live =)
sep 2007
Charlotte A - hvorfor SKAL hesten holdes smidig?
sandie L - Se Isabella i Equipage´s juli nr, S. 20 . - Ville stadig holde mig fra dressuren når hesten gider, men fair nok :o)
Longering, køreliner og træning fra jorden ( ala akademisk ) kunne jo også være en måde og få ryggen op på :o)
sep 2006
så at udfordre hende mere, vil ikke rigtig kunne lade sig gøre i dressuren lige pt, før hun er mere afslappet og eftergiven
Hvad vil man fortryde mest