{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Opstart af unghest efter tilridning {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ung hest/pony (haflinger) som blev tilredet sidste år og derefter har stået stille og vokset siden ;o) den er selvfølgelig på fold hver eneste dag.
Nu skal vi til at igang sådan rigtigt men da vi jo begge er noget ude af form vil jeg gerne starte langsomt op. Dels så er det mit ønske at hun skal være hos os i laaaaang tid og derfor skal hun gerne kunne lide det vi laver og dels så er jeg en kylling der bestemt også lige skal have tillid til hende...samtidig er ridebanen nylavet med muld så der skal lige samles lidt sten inden der kan begyndes på andet end skridt ;o)
Men altså her de første 14 dage til en måned havde jeg tænkt mig at lave forskellige skridtøvelser men hvad kan man egentlig "forlange" af en 4 årig altså hvad kan den klare fysisk og psykisk for det er vel ikke hverken schenkelvigninger eller versader ???
Hvor længe skal vi ride til at starte med ?
Når vi kommer til traven hvor længe kan man så trave af gangen inden der skal være skridtpause ?
Tempoet skal vel være rimelig godt i traven eller hvad ?

For god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg ikke behøver nogen gode råd om indspændinger og hjælpetøjler etc. for de kommer absolut ikke i nærheden af ridebanen ;o)) hun skal som sagt komme til at elske at ride og gerne så godt at min datter på 8 der i høj grad mangler en dygtig pony kan ride hende også...og det mener jeg ikke jeg kan forvente hvis ponyen på nogen måde bliver tvunget i holdning eller tvunget til at lave mere end den er i stand til...jeg siger ikke at vi ikke skal presset lidt indimellem men det skal først og fremmest være en positiv oplevelse for både pony og jeg ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart af unghest efter tilridning
  • #1   21. maj 2011 Når mine har holdt et års pause efter tilridning, så plejer jeg at starte med at skridte den første uge. Træne parader og div volter ovs.
    Efter en uge, når hesten har "vænnet" sig til at have mig på ryggen, så begynder jeg at trave. Først en enkelt runde på begge volter, langsomt øger jeg det. Så efter en uge med trav, så plejer mine at kunne trave i 3-4 min. På dette tidspunkt vare træningen i max 20 min. Dvs fra vi kommer ind på ridebanen og til jeg hopper af igen. Efter en uge med trav på begge volter, begynder jeg at indføre trav øvelser på volter, slangegange ovs.


  • #2   21. maj 2011 Så nu her hvor jeg skal skridte i starten så hedder det vel noget med max 15 min. koncentreret arbejde eller hvordan ?



  • #3   21. maj 2011 Ja, men første gang du sætter dig op, skal det nok ikke være mere end 5 min. Men når hesten har vænnet sig til at der sidder end deroppe igen, så er 15 min en god start og sidst på "skridt-ugen" kan du sagtens ride 20-25 min max. Men alt afhænger af hesten smiley

Kommentér på:
Opstart af unghest efter tilridning

Annonce