4.187 visninger
|
Oprettet:
God springhest - hvordan? {{forumTopicSubject}}
Hvad gør en god springhest god? Og hvordan giver man den, de bedste mugligheder for at blive det?
Hvordan træner man den bedst muligt? - Man kan jo ikke springe den alle ugens dage, eller hvad?
Beklager de mange spørgsmål på en gang, men kom sådan til at tænke på om nogen af jer derude har en idé om hvordan man "laver" en springhest, her tænker jeg en der kan gå lidt mere end bare LA
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
En god springhest yder sit bedste i mine øjne.
For at gøre den god skal man IKKE springe hver gang. Gør noget forskelligt, spring ca 2-3 gange om ugen, ellers lidt dressur, hygge, groundwork (som heste har brug for!) og tur ridning.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
Jeg syntes en god springhest er en der selv går mod springene med god energi - den må ikke storme afsted!
Den skal være hurtig og smidig.
Dette kan trænes ved bla. dressur. giv den gode oplevelser ved spring, præs den ikke hver gang, en gang om måneden kan man presse den på højden, eller i vendingerne, men den skal ofte have gode oplevelser så den tror den kan alt
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 591
Så hedder den selvf bare træning, og kapacitet fra både hest og rytter..
Jeg springer min hest ca 2 gange om ugen, mere synes jeg ikke man skal.. Det kan nemt overbelaste benene
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Så skal den bruge overlinien rigtigt og have nogenlunde teknik.. Især i bagbenene.. Forbenene kan ofte med træning blive bedre..
Og så er det ellers bare træning træning og træning..
Blogger
Følger: 157 Følgere: 175 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.560
Den skal have en god galop og en rund bagpart (hvis det er en unghest, kan den være ranglet, så skal bagparten være en ligebenet trekant)
Den kan ses her på nightmare, hvor solen skinner, så 2 sider endda er ''tegnet''
(link fjernet)
Når man dem, mens de stadig er unge, er det vigtigt, at træne ligeudretning, så hesten lærer at gå lige på springene uden slinger, det giver hesten en sikkerhed i springning.
Først når hesten er 100% sikker på et lige spor, kan man begynde at øve på buet spor.
Det første år, er det spring 1 gang i ugen, dressur mindst 3 gange, så er skovture i bakket terræn godt til at styrke ryggen.
senere kan man godt springe 2 gange i ugen, en gang banetræning og en gang gymnastik spring, men man skal blive ved med at ride dressur.
En god regel at gå efter, er at den sværhedsgrad hesten går i spring, skal den også kunne i dressur.
Det betyder ikke at den skal kunne det fulde program, men den skal gerne kunne de forskellige øvelser, der hører til sværhedsgraden.
Når man har en hest, der ikke ha problemer med at springe højderne, træner man ikke i at springe højt til træning, mere end et par gange i måneden.
God springhest - hvordan?