{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.849 visninger | Oprettet:

Jeg kan ikke få min hest til at gå frem! {{forumTopicSubject}}

Hej
Ja, jeg har et problem, som jeg virkelig godt kunne bruge nogle råd til at løse. For er ret træt af det efterhånden.

Min hest er blevet helt utrolig sløv at ride. Jeg føler efterhånden at hele vores oplevelse af en tur på banen sammen går op i at drive konstant og hele tiden. Faktisk ser jeg ikke specielt meget frem til at skulle ride ham smiley For det hele handler om at jeg prøver at få ham til at gå frem, jeg kan ikke lave noget som helst andet, for han går så langsomt at han nærmest falder over sine egne ben.
Vores ridning består nu kun af skridt og trav hvor jeg ikke laver andet end at drive. Jeg kan faktisk ikke få ham i galop mere. Lykkes det bliver han i galop i få sekunder og falder så tilbage i trav. Så nu er jeg nærmest stoppet med overhovedet at forsøge.

Sætter min underviser sig op på ham, går han fint rundt uden problemer uden hun overhovedet behøver anstrenge sig. Hun får ham til at gå i galop og han gør lige hvad hun siger.
Så sætter jeg mig op bagefter og bang, så går hesten død.
Hun har selvfølgelig forsøgt at komme med alle mulige råd til mig, men der er bare intet, der hjælper. Det er som om at jeg og min hest går fuldstændig i stampe over for hinanden når vi skal arbejde sammen.

Jeg rider med pisk, som min hest ikke reagerer synderligt på (da jeg ikke vil slå ham med den, så jeg tapper højest lidt når det er værst, men han har jo så åbenbart luret, der ikke sker mere end det - men vil heller ikke have han skal gå frem af frygt).
I dag red jeg med sporer, tænkte at det måske kunne give lidt ekstra, og de første par gange jeg lagde dem til ham gik han stærkere, men så blev han "døv" over for dem. Heller ikke disse har jeg lyst til at jage ind i siderne på ham.

Råd søges!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg kan ikke få min hest til at gå frem!
  • #1   10. jul 2011 Hvor gammel er din hest?

Du skriver du rider med pisk, er det spring eller dressur?

• #2   10. jul 2011 Han er 5.
    Skal lige siges at jeg i starten havde problemer med at få ham frem, kunne ikke få ham i galop osv. Det blev så en del bedre, sådan så det også var sjovt at ride, og det varede nogle måneder. Men nu er det pludselig blevet rigtig slemt igen, nærmest værre end nogensinde.

Har selvfølgelig tænkt på, om han kunne fejle noget, men så ser jeg min underviser sætte sig op og hvordan han forandrer sig totalt til en selvgående hest med ørerne fremme - det er åbenbart mig, den er gal med, men jeg kan altså ikke umiddelbart se, hvad jeg gør galt?

Jeg rider dressur og det er med dressurpisk.

• #3   10. jul 2011 Måske røvkeder han sig når i rider? Jeg havde droppet baneridning og så redet en masse ud, lavet noget sjovt uden at det kræves at han samler sig og går rundt på en bane. Lav lidt jordarbejde med ham - og så ud på en masse ture.. Og måske en lille sommerferie ville være på sin plads?!

Held og lykke smiley

• #4   10. jul 2011 tja, jeg har været samme sted med min hest, så jeg kan da godt prøve at give dig nogle råd..

Før du går i gang med at træne det væk, skal du være 100% sikker på, at hest + udstyr er tip top. Til min egen fik jeg både dyrlæge + kiropraktor ud, og det viste sig, at hesten havde spat i det ene bagben, låst lidt forskellige steder i kroppen samt øm i ryg og lænd fordi sadlen ikke passede (og jo, den var tilpasset og det hele af uddannet sadelmager, hm!) Nå, men hesten blev behandlet for diverse skavanker og det hjalp da også en del! Dog er og bliver han en meget rolig hest af natur og sandkasseridning er ikke altid det sjoveste. Men dressur, det skal der jo til, og så må man med de her heste bide i det sure æble. Hvis de går for langsomt kommer de meget nemt til at fejltakte, og det er no go.

Hesten skal lære at reagere for dine signaler, og for nogle må det ske på den hårde måde. Det er trods alt bedre, at hesten lærer det en gang for alle, end at du for altid skal drive den frem konstant. I sidste ende er det både rare for hesten og for rytteren.

Step 1. Du giver det signal hesten i sidste ende skal reagere på. Det er vigtigt at du starter med dette lette signal, også selvom du på forhånd ved, at hesten ikke vil reagere.

Step 2. Reagere hesten ikke FREM, ja så må du give et kraftigere signal.

Step 3. Stadig ingen reaktion, så hedder den altså et så kraftigt signal med pisken, at hesten svarer FREMAD.

Når hesten reagere frem, så slippes ALT pres. Dvs. hæle, schenkler, pisk VÆK fra hesten. Falder hesten i tempo igen, skal du være der med det samme igen. Når fremsignalet øves, så gør det for helt løse tøjler, sådan at hesten ikke samtidig får et stopsignal, det vil kun forvirre.

Disse tre step skal ske meget hurtigt efter hinanden. Altså ikke noget med at vente på hesten reagere, den skal reagere med det samme, ellers videre til næste step. Jeg ved fra mig selv hvor lidt man har lyst til at rappe sin hest en med pisken, men man er bare nødt til at tænke, at det er bedre at hesten får lært signalerne, end at man for evigt skal sidde og puffe til den med hælene og tjatte med pisken.

Til det med, at hesten går fint med din ridelærer på ryggen - sådan var det også med min. Hun havde simpelthen evnerne til at drive den frem på en anden måde end jeg.

Prøv en dag at ride den uden sadel. Min hest bliver utrolig sløv, også den dag i dag, hvis han får sadel på. Men med et ride on pad er han bare fin smiley

• #5   10. jul 2011 Miza: Tusind tak! Jeg tror, det er helt rigtigt - jeg har ALTID haft problemer med at ride heste frem, så har af den grund altid valgt at have part på mere livlige og friske heste, der havde gavn af min ro. Men nu har jeg købt min egen, som skal holdes til ilden, og hesten er vel ens spejl - kan jeg ikke få ham frem, er det mig, der er noget galt med. Og ved at rette på den slags i stedet for at jeg kunne have købt en selvgående hest - det gør vel man udvikler sig som rytter/menneske smiley

Replica: Igen - min underviser kan ride ham uden problemer uden han overhovedet ser ud til at kede sig.

• #6   10. jul 2011 Sarah: Mange tak for råd, det vil jeg helt klart forsøge!

• #7   10. jul 2011 Husk også på, at der både findes hyp-heste og pru-heste. Vi er endt op med en hyp-hest, men derfor skal den selvfølgelig kende signalerne alligevel smiley

• #9   10. jul 2011 Ork, der er ikke noget værre end en hest, der bare ikke vil arbejde. Det kan tage lysten fra enhver rytter smiley
    Min hest har også dage, hvor jeg føler jeg skal bære ham rundt. Så skridter jeg en laaang tur. Så er han lige pludselig frisk og jeg får ryddet hovedet lidt. Ofte er det dage, hvor jeg selv føler mig mega træt. Det går lige ned i ham. Øv!

Jeg tror jeg ville give ham lidt sommerferie. Det er bare godt til sådan en ung hest. Så kan I begge lige få nulstillet og så starte med nye, positive tanker. Lav evt. noget klikkertræning imens eller giv ham helt fri.

Når I så går i gang igen, så husk at lave en masse forskellig træning - dressur, spring, tur, tur, tur og jordtræning. Så bliver mussen glad smiley

• #10   10. jul 2011 Tror bare det handler om at han mister lysten til at trisse rundt på banen. Lav noget forandring og sjov i træningen, så han ikke føler det så kedeligt - evt jordtræning og turridning smiley

• #12   11. jul 2011 Tusind tak for jeres rigtig gode råd! Vil tænke over dem alle og have dem i hovedet når jeg tager ud til min hest smiley

• #13   18. jan 2012 Hej.. i stedet for at trappe op fra dask med piske til slag - som jeg ikke er til, så prøv at sætte et par strimler plastik på pisken - (fra en indkøbs pose eller lign.) det burde hjælpe lidt med den der kildende fornemmelse... vi ved jo de fleste heste reagere hvis de hører lyden af noget der rasler lidt... prøv evt. imens du rider selv i hallen, så det ikke forstyrre andre heste, og virker det, så ta strimlerne af, på nær en.... De der strimler jeg snakker op er i mål ca. 2 x 20 cm lange og bindes på pisken.. held og lykke...

• #14   18. jan 2012 Ka K: Skægt du svarer på dette lidt gamle indlæg i dag, har lige præcis i dag tænkt den tanke om man kunne sætte "noget" på piskens ende smiley

Ville så gerne lære min hest at gå frem for lette hjælpere og bare lære ham at være selvgående. Der var en dygtig rytter oppe på ham i går, som han gik helt super med, frisk og ivrig efter at arbejde og hun havde kun positivt at sige om ham.
    Så jeg tror, problemet er mig smiley

• Stine L
    Stine L Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #15   14. dec 2012 Du bør måske tænke mere over, hvordan din holdning er.
    For der burde ikke være forskel på dig, og underviser, hvis i sidder ens.
    Tænk rigtig meget over, at du er godt tilbage med ryggen, så du kan drive ham frem.
    Du skal drive hesten bagfra ( som du gør ved at sidde godt tilbage ). Hvis du derimod driver hesten forfra, det vil sige at hvis du sidder for meget krummet sammen, og læner dig fremad, så falder hesten på næsen. ( og vil derfor ikke gå frem, fordi hesten ikke er i balance )

Held og lykke!

Kommentér på:
Jeg kan ikke få min hest til at gå frem!

Annonce